Liahona
Velsignet af forsoningen
Marts 2024


Kun digitalt: Kirkens lederes lærdomme fra de sociale medier

Velsignet af Jesu Kristi forsoning

Se, hvad profeter, apostle og andre kirkeledere for nylig har lært os på de sociale medier om Jesu Kristi forsoning.

Billede
Kristus beder i Getsemane have

Kristus beder i Getsemane have [Christ Praying in the Garden of Gethsemane], af Hermann Clementz

Alma 7:11-14 minder os om, at vi takket være Jesu Kristi forsoning kan blive renset for vores synder, når vi omvender os, og vi kan modtage styrke fra Jesus Kristus til at hjælpe os til at udholde vores smerter og sygdomme.

Præsident Russell M. Nelson har sagt, at det er gennem Jesus Kristus selv, at denne udfrielse kommer: »Det er lærdomsmæssigt ufuldstændigt,« sagde han, »at tale om Herrens sonoffer ved at bruge forkortede vendinger som ›forsoningen‹, ›den muliggørende kraft i forsoningen‹, ›anvende forsoningen‹ eller ›blive styrket af forsoningen‹. Disse udtryk udgør en reel risiko for vildledning ved at behandle den begivenhed, som om den i sig selv var et levende væsen med evner uafhængigt af vor himmelske Fader og hans Søn, Jesus Kristus.

I Faderens store evige plan er det Frelseren, der led. Det er Frelseren, der brød dødens bånd. Det er Frelseren, der betalte prisen for vores synder og overtrædelser og fjerner dem på betingelse af vores omvendelse. Det er Frelseren, der udfrier os fra fysisk og åndelig død.

Der er ingen formløs enhed kaldet ›forsoningen‹, hvorfra vi kan trække på hjælp, helbredelse, tilgivelse eller kraft. Jesus Kristus er kilden. Hellige udtryk så som forsoning og opstandelse beskriver, hvad Frelseren gjorde i henhold til Faderens plan, så vi kan leve med håb i dette liv og opnå evigt liv i den tilkommende verden. Frelserens sonoffer – den centrale handling i hele menneskets historie – bliver bedst forstået og værdsat, når vi udtrykkeligt og tydeligt forbinder det med ham.«1

Hvordan kan vi ellers blive velsignet af Jesus Kristus og hans sonoffer? Se, hvad kirkeledere har delt om dette emne på de sociale medier i citaterne herunder. I kan også læse mere i generalkonferencetaler om Jesu Kristi forsoning.

Hvad hvis jeg fortsætter med at begå de samme synder?

»For nylig blev jeg spurgt af et ungt medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, hvad Frelseren tænker om os, når vi fortsætter med at begå de samme synder.

Jeg fortalte, at jeg tror, at Frelseren anser os for at være typiske eksempler på alle vor himmelske Faders børn, og det formindsker ikke den kærlighed, han og vor himmelske Fader har til os.

Vi kan blive renset for vores synder gennem omvendelse, og det er en glæde, ikke en byrde. Når vi omvender os, åbner vor kærlige Frelser sine arme og modtager alle mænd og kvinder, så de kan nyde de største velsignelser, Gud har til sine børn.«

Præsident Dallin H. Oaks, Facebook, 20. nov. 2023, facebook.com/dallin.h.oaks.

Vores natur må ændres

»At følge Jesus Kristus betyder at få vores natur forandret gennem Jesu Kristi forsoning. Det er den eneste måde, hvorpå vi kan bygge på hans sikre grundvold og stå fast under de storme af fristelser og prøvelser, der venter forude.

For at opleve denne forandring må vi blive som et barn – et lille barn.

For nogle vil dette ikke være let at acceptere. De fleste af os ønsker at være stærke. Vi ser måske det at være som et barn som at være svag. Men at være som et barn er ikke at være barnlig.

Det er at være ligesom Frelseren, der bad til sin Fader om styrke til at kunne at gøre sin Faders vilje og sone for alle sin Faders børns synder og derpå gjorde det. Vores natur må ændres til at blive som et barn for at opnå den styrke, vi behøver, så vi kan stå fast i hårde tider.

Den ændring vil gøre os værdige til at nyde de gaver, der kommer gennem Helligånden. Åndens følgeskab vil trøste, vejlede og styrke os.«

Præsident Henry B. Eyring, Facebook, 14. juni 2022, facebook.com/henry.b.eyring.

Tænk på Getsemane på svære dage

»Tab aldrig Getsemane af syne. Hvis I har en hård dag – og det vil I sikkert have – sæt jer da ned et øjeblik og tænk på Getsemane. Tænk på Frelseren, og hvad han var villig til at gøre for jer og mig. Jeg lover jer, at når I gør det, vil jeres byrder blive lettere, og I vil føle Herren Jesu Kristi indflydelse og kraft i jeres liv. Han har lovet at hjælpe jer.«

Præsident M. Russell Ballard, Facebook, 3. maj 2023, facebook.com/mrussell.ballard.

Vi kan rejse os igen

»Dette er en video af mit oldebarn, der lærer at gå. De af os, der engang var i hendes sted, snublede af og til og faldt, inden vi også helt fandt ud af det.

Men for mange af os var der kærlige forældre, da vi faldt, der opmuntrede os til at blive ved med at lære, fordi de ønskede, at vi skulle udvikle os og blive de mennesker, de vidste, vi kunne blive. På samme måde ved vor barmhjertige Fader i himlen, at vi vil fejle mere end en gang.

Vores fejl og mangler vil sommetider få os til at fortryde eller lide smerte. Det er en del af vores jordiske erfaring og er ofte konsekvenserne af vores valg. Men hvis vi nægter at lade vores mangler tage modet fra os, kan disse fejltrin være en stor lærer. Hvis vi ikke altid lever op til den bedste udgave af os selv, er det ikke et tegn på at være defekt – det er et tegn på at være en del af den menneskelige familie. Fiasko er den pris, vi må betale for at blive bedre.

Ja, vi begår alle fejl. Men når vi falder, kan vi rejse os igen, fordi vi ved, at Gud er der for at hjælpe os, hvor som helst og når som helst det måtte være. Han er vores mentor, vores lærer, vores helbreder, vores styrke, vor Frelser.

Så, uanset hvor I er i livet, så giv ikke op. Mist aldrig håbet! Og husk, at I aldrig er alene. Gud er med jer. Jesus Kristus er jeres styrke. I mit liv har jeg lært, at der er mange nye begyndelser, ja, tilmed daglige, nye begyndelser. Jesu Kristi evangelium, Jesu Kristi offer og vores villighed til at gå på omvendelsens og tilgivelsens sti åbner dørene for disse nye begyndelser.

På grund af Jesu Kristi forsoning vil vores fejltrin hjælpe os til at lære og udvikle os til bedre udgaver af os selv.«

Ældste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 27. feb. 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Jesus Kristus er vores ærefrygt og evige taknemlighed værdig

»Som Jesu Kristi discipel vidner jeg om ham. Han er min Herre og Frelser. Han har overvundet synd og død. Gennem ham kan vi alle gøre det samme.

Følelser af taknemlighed for Frelseren overvældede mig i dag, da vi overvejede hans offer på to særlige steder. Vi besøgte graven i haven – en gammel grav, der kan svare til det sted, hvor Kristi legeme ville være blevet lagt efter hans korsfæstelse.

Vi besøgte også det område, som nogle anser for at være Getsemane have. Da vi gik blandt århundredgamle oliventræer, lyttede vi til skriftsteder, der beskrev Frelserens højtidelige offer på vores vegne i haven og på korset.

Jesu Kristi pinefulde oplevelse i Getsemane have og på korset fortjener vores fuldstændige respekt og fuldstændige ærbødighed. På samme måde fortjener de vidunderlige begivenheder, der fandt sted på den tredje dag efter hans korsfæstelse, at indtage en plads med ærefrygt og evig taknemlighed i vores hjerte og sind.

Som Kristi discipel er jeg velsignet ved at forkynde mit vidnesbyrd om, at han lever!

Jeg kommer i tanke om ordene i salmen ›Jesus Kristus er opstanden‹:

›Jesus Kristus er opstanden,

syng om dette glædesbud.

Graven ham ej mer holdt fangen,

syng det verden, syng det ud!

Frygt for døden er forbi,

Kristus sejred’, vi er fri.‹«

Ældste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 23. apr. 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Overvej symbolikken ved oliepressen

»Vores nylige besøg i Getsemane fik mig til at tænke over Frelserens offer for os alle. I ved måske allerede, at ›geth‹ på hebraisk betyder ›presse‹ og ›shemen‹ betyder ›olie‹. Getsemane er bogstavelig talt oliepressens sted.

Denne beskrivelse blev meget virkelig for mig, da jeg havde mulighed for at se og anvende en gammel olivenpresse på BYU Jerusalem Center.

I løbet af Frelserens livsløb blev der lavet olie ved først at rulle en stor sten på toppen af oliven. De mosede oliven blev derpå presset med tunge bjælker for at producere en fin olie. For at sikre, at hver eneste mulig dråbe olie blev udvundet, blev der så placeret store sten oven på bjælkerne, hvilket knuste resterne.

Overvej symbolikken i denne proces, når I overvejer Jesu Kristi oplevelse i Getsemane, hvor ›blod [kom] fra hver pore‹ (Mosi 3:7), da Frelseren på ufattelige måder led, da han knælede i inderlig bøn og gav sig selv som løsesum for vores synder.

På grund af fuldkommen kærlighed gav han alt, så vi kan modtage alt. Hans himmelske offer minder os om den universelle taknemlighedsgæld, vi skylder Kristus for hans guddommelige gave.«

Ældste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 24. apr. 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

I behøver ikke at vente

»Måske er I allerede kommet til kort over de mål og forsæt, I satte for det nye år. Husk, at I ikke behøver at vente til den 1. januar [næste år] med at prøve igen. Takket være Jesus Kristus kan I begynde forfra i dag og hver eneste dag.

Hvor er jeg taknemlig for omvendelsens gave, som tilbydes os gennem Jesu Kristi forsoning.

Rækkefølgen som discipel er enkel og ligetil: Udøv tro på Frelseren, omvend jer, modtag essentielle pagter og ordinancer, oplev forandring, stræb efter altid at blive ved med at have syndsforladelse og gå trofast fremad på pagtens sti.«

Ældste David A. Bednar, Facebook, 19. jan. 2023, facebook.com/davida.bednar.

Se først hen til vor Forløser

»Omvendelse kræver Forløseren. At vende sig væk fra det onde bringer ikke åndelig helbredelse uden at vende sig til ham.

Ezra Taft Benson (1899-1994), præsident for Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, belærte om, at omvendelse faktisk medfører ændringer i holdninger og adfærd, men blot at ændre indstilling og adfærd er ikke omvendelse.

Præsident Benson sagde: ›Tro på Herren Jesus Kristus er den grundvold, hvorpå oprigtig og meningsfuld omvendelse skal bygges. Hvis vi virkelig søger at aflægge synd, må vi først se hen til ham, der er ophavsmanden til vores frelse.‹«

Ældste David A. Bednar, Facebook, 8. sep. 2023, facebook.com/davida.bednar.

»Hensigt« og »hjerte« er knyttet til omvendelse

Mormons Bog: Endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus lærer os: ›Tro, at I må omvende jer fra jeres synder og aflægge dem og ydmyge jer for Gud; og bed i hjertets oprigtighed om, at han vil tilgive jer; og se, hvis I tror alt dette, så se til, at I gør det‹ (Mosi 4:10).

Vi lærer af dette skriftsted og andre, at ordene ›hensigt‹ og ›hjerte‹ er knyttet til omvendelsesprocessen. Når vi stoler på og vender os til Herren, må vi være ærlige over for os selv. Og vi må have oprigtig hensigt og være ærlige over for ham, hvis tilgivelse vi søger. Ægte bekendelse over for Gud, og når det er nødvendigt for præstedømmeledere, skal være fuldstændig.«

Ældste David A. Bednar, Facebook, 9. sep. 2023, facebook.com/davida.bednar.

Vi kan blive fuldkomne i Kristus

»Under vores besøg i Stillehavsområdet tilbragte Kathy og jeg tid i den australske stat Tasmanien. Mens vi var der, besøgte vi en tidligere straffekoloni i Port Arthur, en bosættelse, der blev brugt til at huse straffefanger i det 19. århundrede (mange fra Storbritannien). I dag er Port Arthur et historisk sted med mange besøgende. Det tidligere fængsel omfatter de velholdte haver, frodige skove og en imponerende arkitektur.

Der blev forsøgt forskellige former for straf og rehabilitering i Port Arthur med større eller mindre succes i løbet af den næsten 50-årige historie. I modsætning hertil kunne jeg ikke lade være med at tænke på Jesu Kristi forsonings uendelige og omfattende rækkevidde. Kristi nåde kan forandre os. Med hans hjælp kan vi overvinde enhver forhindring eller fejl. Vi behøver ikke at være en fange af død eller synd – snarere kan vi blive fuldkommengjort i ham.«

Ældste D. Todd Christofferson, Facebook, 11. juni 2023, facebook.com/dtodd.christofferson.

Jesu Kristi sonoffer tilbydes alle

»Jeg vidner om, at Jesus Kristus lever, og at hans fuldkomne kærlighed – der kommer til udtryk gennem hans sonoffer – er tilbudt alle, som ønsker at vandre med ham og nyde hans fred i denne verden og i den tilkommende.«

Ældste Ulisses Soares, Facebook, 8. apr. 2023, facebook.com/soares.u.

Jesus Kristus tilbyder lindring for vores byrder

»Vi oplever alle jordelivets byrder. Vi oplever sygdom, tab, hjertesorg, skuffelse og vanskeligheder – men når vi retter vores hjerte og sind ind efter Jesus Kristus, vil han støtte os. Han vil yde lindring.«

Præsident Camille N. Johnson, Facebook, 2. juni 2023, facebook.com/RSGeneralPresident.

Ingen er uden for Kristi forløsende krafts rækkevidde

»En af mine yndlingshistorier fra skriften er kvinden ved brønden. I Johannes 4:5-30 læser vi beretningen om Jesus, der gav den første optegnede offentlige erklæring om at være Messias til en samaritansk kvinde, der … levede i synd. Alligevel gik Jesus hen til en brønd i Samaria og mødte denne kvinde. Han vidste alt om hende, og han fortalte hende stadig, at han var Messias, og bød hende at drikke af hans levende vand. Denne kvinde havde en personlig oplevelse med Frelseren og blev et vidne om ham, da hun løb ind i byen og fortalte alle, der ville lytte, at de skulle komme og se Kristus, hvilket mange gjorde.

Frelseren vil også komme til os og vide alt om os. Vi tror sommetider, at vi må være ›værdige‹ til at bede eller have Frelserens kærlighed. Men denne beretning viser, at han er villig til at komme til os, som vi er. Han ønsker, at vi har en personlig oplevelse med ham og føler hans kærlighed, for den kærlighed er en stærk kraft, der kan ændre vores hjerte, så vi kan vende os mere fuldt ud til ham. Vi kan blive et vidne om hans forvandlende kraft i vores liv og indbyde andre til at ›komme og se‹ Kristus, ligesom den samaritanske kvinde gjorde.

Jeg tror, at det faktum, at der er malerier i templerne, der skildrer historien om kvinden ved brønden, er meget lærerig. På grund af Frelseren og hans sonoffer er ingen uden for hans forløsende kraft. Vi bør ikke sætte grænser for, hvem vi tror, han kan frelse, eller hvem vi bør række ud til i hans navn. Næste gang I ser et maleri af kvinden ved brønden, så husk, at der takket være Frelseren er håb for os alle.«

Søster J. Anette Dennis, Facebook, 28. feb. 2023, facebook.com/RS1stCounselor.

Jesus Kristus sørger ofte for hjælp gennem andre

»Vi har alle gennemgået eller går igennem svære oplevelser i livet. I undrer jer måske over, hvordan Jesus Kristus kan hjælpe jer i jeres specifikke situation …

Jesus Kristus giver virkelig lindring til vores sjæl. Hans sonoffer dækker og gennemtrænger alle dele af vores liv. Han kender detaljerne i alle vores følelser, bekymringer, hjertesorg og lykke. Og han ved, hvordan man indgående bistår og helbreder.

Han sørger på skøn vis ofte for den lettelse gennem hinanden! Det er derfor, han har bedt os om at tage os af hinanden, at ›sørge med dem, der sørger‹ og ›trøste dem, der står i behov for trøst‹ (Mosi 18:9).

Når vi siger ›Hjælpeforeningen‹, håber vi, at I kan føle og se Frelseren i ›Hjælp‹, for i Hjælpeforeningen peger vi alle hinanden mod Frelseren, tilbyder hans kærlighed og ønsker om at være hans hænder til at bringe den meget tiltrængte åndelige og timelige lindring til alle Guds børn.«

Søster Kristin M. Yee, Facebook, 2. aug. 2023, facebook.com/RS2ndCounselor.

Fokuser mere på Befrieren end befrielsen

»Efter nefitterne i næsten tre generationer havde boet i forskellige lande, var de nu atter engang et folk. Limhis folk, Almas folk og Mosijas folk – ja, Zarahemlas folk. Det første, de gjorde, da de var samlet, var at fortælle deres historie om udfrielse. De underviste og bar vidnesbyrd om Befrieren selv, Jesus Kristus. Vi lærer af disse beretninger, at udfrielse ikke altid er umiddelbar, men det er Guds godhed! (se Mosi 25:10)

Jeg ved af erfaring, at når jeg vender mig til Jesus Kristus, bliver han straks en del af min historie. Derfor bør mit fokus være mindre på, hvordan jeg bliver udfriet fra vor tids udfordringer og mere på Befrieren selv. Gud er straks god! Derfor kan jeg ikke blot stole på hans vilje, men også på hans timing.«

Søster Amy A. Wright, Facebook, 14. mar. 2023, facebook.com/Primary1stCounselor.

Omvendelse er en tilbagevenden

»Omvendelse er ikke blot den handling at holde op med at gøre noget forkert, men også at vende tilbage til det, der er godt, retfærdigt, sundt og afstemt med Jesu Kristi lærdomme.

Bible Dictionary fastslår: ›Omvendelse får betydningen at vende sit hjerte og sin vilje til Gud, såvel som en forsagelse af synd, som vi har en naturlig tilbøjelighed til.‹«

Søster Amy A. Wright, Facebook, 29. mar. 2023, facebook.com/Primary1stCounselor.

Torne kan blive et symbol på Guds herlighed

»Jeg havde for nylig den vidunderlige mulighed for at rejse med søster Becky Craven og være sammen med de hellige i republikken Kap Verde, et ørige, der ligger mellem Afrika og Portugal. Efter vi havde mødtes med Kap Verdes førstedame, gik vi gennem gården på præsidentpaladset og mødte denne storslåede udstilling af blomster. Vores ledsager i Kap Verde fortalte vores gruppe, at denne plante var almindeligt kendt som ›Kristi krone‹ på øen. Sikke et bemærkelsesværdigt symbol. Denne plantes tornede stængler minder om den flettede krone af torne, der blev placeret på Frelserens hoved i et forsøg på at håne ham i tiden op til hans korsfæstelse på Golgata. Men som med alt andet kan Jesus Kristus forvandle torne til herlighed. Akkurat som der på toppen af de tornede stængler er herlige, smukke, røde blomster.

Kristus lærer os i Mormons Bog: ›Og min Fader sendte mig, så jeg kunne blive løftet op på korset, så jeg, efter at jeg var blevet løftet op på korset, kunne drage alle mennesker til mig‹ (3 Ne 27:14).

Frelserens korsfæstelse, hvormed hans fjender prøvede at gøre en ende på hans lære, hans tjenestegerning og hans tilhængere, var en del af hans evige forsoning. Det var den store pris, Jesus Kristus betalte for vores synder, så vi kunne blive kronet med evigt liv, hvis vi ville komme til ham.

Profeten Joseph Smith erklærede: ›Og se, efter de mange vidnesbyrd, som er blevet givet om ham, er dette det vidnesbyrd, det seneste af dem alle, som vi giver om ham: At han lever!‹ (L&P 76:22).

Brødre og søstre, jeg føjer mit vidnesbyrd til det fra en elsket Guds profet. At Jesus Kristus lever gennem opstandelsen! I påsken og hver dag lever og kalder han os til at komme og blive bundet til ham, så vi også kan blive forandret. Så vores livs torne gennem hans forsoning kan blive et symbol på hans herlighed.«

Søster Tracy Y. Browning, 9. apr. 2023, facebook.com/Primary2ndCounselor.