Liahona
Kan jeg høre til derhjemme, når min familie ikke tager imod evangeliet?
Marts 2024


Kun digitalt: Unge Voksne

Kan jeg høre til derhjemme, når min familie ikke tager imod evangeliet?

Hvordan kan jeg høre til i en familie, der er imod Kirken?

Billede
hænder foldet sammen

Jeg ved, hvordan det er at have familiemedlemmer med et negativt syn på Jesu Kristi evangelium. Det føles ensomt. Anspændt. Anstrengt. Det kan få jer til at undre jer over, om I er elsket.

Meget af min familie tror ikke på evangeliet, og en af mine brødre taler åbent imod det. Selv når jeg har skullet stræbe efter at føle, at jeg hører til i mit eget hjem, har jeg stadig fundet glæde i vor himmelske Faders plan for familien.

Her er nogle af de ting, jeg har lært.

Lad være: Skub væk

Til at begynde med troede jeg, at den eneste måde at undgå de hårde følelser af ikke at høre til på var ved at bryde kontakten til den familie, jeg elsker.

DET ER IKKE SANDT!

Vor himmelske Fader mindede mig om, at familien er afgørende for hans plan. Han ønskede, at jeg blev ved med at elske dem. Når det er sagt, ønsker han ikke, at vi bliver, hvis vores omstændigheder bliver præget af mishandling.

Men det kan være svært at forblive tætte, når der er så mange følelser involveret.

I stedet: Kærlighed

Nogle gange føler vi os som udstødt blandt dem, der er negative over for det, vi tror på.

Den dag, hvor min bror fortalte mig, at han hadede mig, fordi jeg troede på evangeliet, var en af mine sværeste dage. Vi har måske familiemedlemmer, der ikke kan elske os. Men vi kan trøstes af Peters ord om, at »hvis I bliver hånet for Kristi navns skyld, er I salige; for herlighedens ånd, Guds ånd, hviler over jer« (1 Pet 4:14).

Frelseren har bedt os om at vælge kærlighed (se Joh 15:17), selv hvis »verden hader jer [fordi] I ikke [er] af verden« (Joh 15:18-19). Fokus på at elske disse familiemedlemmer kan mindske følelsen af ensomhed.

Det kan være fristende at give op, men husk, at tålmodighed og tillid til Gud kan ændre forhold. Han kan udvirke mirakler gennem jer.

Det tog lang tid, men idet jeg stolede på Gud og tålmodigt viste min bror kærlighed, begyndte han at se forbi sit had til Kirken. Vores forhold er ikke perfekt, men mine bønner bliver besvaret et skridt ad gangen, når jeg sætter kærlighed først.

I stedet: Vær fredsstifter

Selvom vi ikke ønsker at skubbe vores familie væk, bør vi trække os tilbage ved tegn på strid. Når striden er forbi, kan vi prøve igen. Kristus reagerede ofte på strid med tavshed (se Mosi 14:7). Men, som ældste Robert D. Hales (1932-2017) fra De Tolv Apostles Kvorum sagde: »En kristuslignende reaktion følger ikke en drejebog eller en fast opskrift. Frelseren reagerede forskelligt i hver situation.«1 Så følg Åndens vejledning.

At forblive tavs som Frelseren viser jeres villighed til at lytte. I kan prøve at forstå andres synspunkt, mens I holder fast i jeres egne standarder.

Når I har lyttet, så prøv at beskrive nogle af jeres følelser. Da jeg fortalte min familie, at de ting, de sagde, gjorde mig ked af det, reagerede de med kærlighed. Vi talte om, hvordan vi bedre respekterer hinanden og undgår fremtidig strid.

Som ældste Walter F. González sagde, da han var medlem af De Halvfjerds: »Kærlig og tydelig kommunikation kan gøre meget for at løse op for den spænding, som kan opstå i den slags situationer.«2

Lad være: Fald fra

I føler måske, at den eneste måde I kan til i jeres familie, er ved at forlade Kirken.

DET ER IKKE SANDT!

I stedet: Udøv tro

Nogle mennesker, der er uenige i evangeliet, kan prøve at få jer til at føle skyld over at tro. Da min bror forlod Kirken, følte vores familie, at han bad os om at vælge mellem ham og Kirken. De fleste i min familie valgte ham og forlod også Kirken.

Trods dette pres lærte jeg at sige: »Men jeg skammer mig ikke, for jeg ved, hvem jeg tror på« (2 Tim 1:12).

Jeg ved, hvem Gud er, og jeg vælger at stole på ham. Den tro har styrket mig.

I stedet: Find brødre og søstre i Kristus

Som ældste Dieter F. Uchtdorf fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »I Jesu Kristi Kirke finder I en familie af mennesker, der ikke er så forskellige fra jer.«3

Jeres brødre og søstre i Kristus forstår jeres kærlighed til evangeliet og kan opmuntre jer til at komme ham nærmere. De kan give jer det tilhørsforhold, I søger.

Gør det: Forlad jer på vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

Ældste González har også sagt: »Selv Frelseren havde familiemedlemmer, som ikke var af samme opfattelse som ham. Bibelen kan vi læse: »For ikke engang hans brødre troede på ham‹ (Joh 7:5).«4

Jesus Kristus forstår jeres kampe. Vend jer til ham for at blive helbredt. I Forkynd mit evangelium lovede ældste Dale G. Renlund fra De Tolv Apostles Kvorum, at »alt, hvad der er urimeligt ved livet, kan blive gjort godt igen gennem Jesu Kristi forsoning«.5 Trods vores ønske om at høre til er sandheden, at vi ofte ikke passer helt ind, når vi følger Gud. Der er en grundt til, at han har kaldt os sit ejendomsfolk (se 1 Pet 2:9; 5 Mos 14:2). Men på grund af vores pagtsforhold til ham vil vi altid tilhøre ham. Og det er det, der betyder noget.