Liahona
Kuuliaisuuden siunaukset
Helmikuu 2024


Vain sähköisenä: Kirkon johtohenkilöiden opetuksia sosiaalisessa mediassa

Kuuliaisuuden siunaukset

Katso, mitä profeetat, apostolit ja muut kirkon johtohenkilöt ovat opettaneet sosiaalisessa mediassa siitä, miten tärkeää on noudattaa Jumalan käskyjä.

Kuva
Kristus huolehtii lampaasta

Lempeä paimen, Yongsung Kim

Puhuessaan lasten opettamisesta presidentti Russell M. Nelson puhui voimasta, joka tulee kuuliaisuudesta taivaallisen Isän käskyille. Hän sanoi:

”Opettakaa uskoa noudattaa kaikkia Jumalan käskyjä tietäen, että ne on annettu siunaamaan Hänen lapsiaan ja antamaan heille iloa [ks. 2. Nefi 2:25]. Varoittakaa heitä siitä, että he kohtaavat ihmisiä, jotka valikoivat ne käskyt, jotka he aikovat pitää, ja jättävät huomiotta muut, joita vastaan päättävät rikkoa. Nimitän tätä valikoivaksi suhtautumistavaksi kuuliaisuuteen. Tällainen valikoiva tapa ei toimi. Se johtaa kurjuuteen. Valmistautuakseen kohtaamaan Jumalan ihminen pitää kaikki Hänen käskynsä. Vaatii uskoa noudattaa Hänen käskyjään, ja niiden pitäminen vahvistaa tuota uskoa.

Kuuliaisuus antaa Jumalan siunausten virrata esteettä. Hän siunaa kuuliaisia lapsiaan vapaudella orjuudesta ja kurjuudesta. Ja Hän siunaa heitä suuremmalla valolla.”1

Kun osoitamme rakkautemme taivaallista Isää kohtaan pitämällä Hänen käskynsä (ks. Joh. 14:15), me voimme saada voimallisia siunauksia. Avuksi pyrkimyksiimme noudattaa paremmin Jumalan käskyjä voit pohtia näitä kirkon johtohenkilöiden viimeaikaisia opetuksia, jotka on julkaistu sosiaalisessa mediassa.

Ensimmäinen suuri käsky – rakasta Jumalaa

Kuva
Presidentti Dallin H. Oaks

”[Brigham Youngin yliopiston] entisenä rehtorina minulla oli ilo puhua opiskelijoille ja opettajakunnalle tämän aamun hartaustilaisuudessa. – –

Kehotin opiskelijoita miettimään, uskaltavatko he olla erilaisia ja menevätkö he eteenpäin maailman vastustusta vastaan. Tärkeämpää kuin se, mitä yksilö tekee opiskelijana, ovat valinnat, joita hän tekee omassa elämässään – tärkeysjärjestys, jonka hän omaksuu tietoisesti tai alitajuisesti.

Emme saa unohtaa Vapahtajan opetusta, jonka mukaan lain ensimmäinen ja suurin käsky on ’rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi’ ja ’toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi’.

Lähimmäisen rakastaminen – olipa se kuinka tärkeää hyvänsä – ei ole tärkeämpää kuin Jumalan rakastaminen ja kuuliaisuus Hänen käskyilleen. Jos todella rakastamme Jumalaa ja palvelemme Häntä kuten Hän on opettanut meitä, me rakastamme lähimmäistämme niin kuin Jumala rakastaa häntä ja niin kuin Hän haluaisi meidän rakastavan ja palvelevan häntä.

Jeesus oli alati rakastava, mutta poikkeuksetta suora käskyissään ja odotuksissaan. Aviorikoksesta tavatun naisen kohdalla Hän pidättyi tuomitsemasta naista silloin, mutta lopetti puheensa antamalla naiselle käskyn: ’Kulje kuitenkin tietäsi, äläkä enää tee syntiä.’

Ja Hän päätti vuorisaarnan perusteellisen opetuksen verrattomalla ohjeella: ’Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen.’ Me etenemme kohti tuota jumalallista tilaa noudattamalla tärkeysjärjestystä, joka seuraa Vapahtajaa tekemättä myönnytyksiä maailmallisille arvoille ja käyttäytymiselle.

Evankeliumin tasovaatimusten pitäminen ei tee sinusta toisen luokan kansalaista eikä tuomitse esimerkkiäsi hämärään. Me kaikki tunnemme ihmisiä, joiden suorituksen laatua ja näkyvyyttä parantaa se, että he erottuvat joukosta.

Toistan sanat, jotka presidentti Russell M. Nelson on opettanut: ’Pyydän teidän uskovan minua, kun sanon, että kun teidän hengellinen perustuksenne on rakennettu lujasti Jeesuksen Kristuksen varaan, niin teidän ei tarvitse pelätä. Kun olette uskollisia temppelissä tekemillenne liitoille, Hänen voimansa vahvistaa teitä.’”

Presidentti Dallin H. Oaks, Facebook, 13. syyskuuta 2022, facebook.com/dallin.h.oaks.

Käsky mennä kasteelle

”Evankeliumi on yksinkertainen. Vapahtajan sovitusuhrin ansiosta me voimme puhdistua ja muuttua. Se alkaa uskosta Jeesukseen Kristukseen. Me uskomme Häneen, turvaamme Häneen ja olemme riippuvaisia Hänestä. Tuo usko johtaa meidät parannukseen.

Haluamme osoittaa rakastavamme Häntä pitämällä käskyt. Jeesus opetti esimerkillään, kun Hän itse meni kasteelle. Kaste on yksi Hänen käskyistään.

Kun meidät on kastettu, Hän lupaa antaa meille Pyhän Hengen lahjan. Meitä johdatetaan ja lohdutetaan, ja Pyhä Henki auttaa meitä tuntemaan totuuden. Tunnemme, että Pyhä Henki on kanssamme. Tunnemme rauhaa, rakkautta ja iloa, ja meillä on halu palvella muita. Me pyrimme koko elämämme ajan olemaan Herralle otollisia.

Kun uskomme Häneen, luotamme Häneen ja olemme riippuvaisia Hänestä – ja teemme niin toistuvasti – me tunnemme Pyhän Hengen kumppanuuden tuomaa lohtua. Meillä on voimaa kestää mikä tahansa haaste, jonka kohtaamme, ja pitää käskyt ilman pakkoa.”

Presidentti Henry B. Eyring, Facebook, 24. kesäkuuta 2023, facebook.com/henry.b.eyring.

Avain onnen löytämiseen

Kuva
Presidentti M. Russell Ballard

”Olen aivan häkeltynyt Herran hyvyydestä ja Hänen luottamuksestaan, joka Hänellä on sinuun ja minuun. Me olemme kaikki tavallisia kirkon jäseniä. Kukaan meistä ei ole supertähti. Me olemme vain Jumalan lapsia, jotka yrittävät tehdä oikein oikeasta syystä. Yritämme kasvattaa perhettämme oikealla tavalla, jotta he rakastavat Herraa ja haluavat pyrkiä pitämään Hänen käskynsä. Samalla saamme hienoja, oivallisia etuoikeuksia ja mahdollisuuksia.

Kun lopullinen tuomiomme tulee, kyse ei ole siitä, kuinka moneen kokoukseen olemme osallistuneet tai kuinka monia olemme johtaneet tai kuinka monta käyntiä olemme tehneet. Sen sijaan Herra arvostaa syvästi niitä, jotka etsivät ja auttavat muita liittopolulla.

Jeesus Kristus on veljemme ja paras ystävämme. Hän rakastaa meitä ja on näyttänyt meille tien. Asiat, joita sinä ja minä tarvitsemme kokeaksemme onnellisuutta, sisältyvät pyrkimykseen pitää Hänen käskynsä ja pyrkimykseen olla Hänen kaltaisiaan niin paljon kuin voimme. Jokainen päivä on tilaisuus koskettaa jonkun elämää, auttaa jotakuta, joka tarvitsee sitä, ja tarjota kannustuksen sanaa.”

Presidentti M. Russell Ballard (1928–2023), Facebook, 26. syyskuuta 2021, facebook.com/mrussell.ballard.

Apua Vapahtajalta

Kuva
Vanhin Gary E. Stevenson

”Lesalla ja minulla oli kunnia viettää jonkin verran aikaa tämän Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon merkittävän lähetyssaarnaajaryhmän kanssa äskettäisellä vierailulla Brasilian lähetyssaarnaajien koulutuskeskuksessa. Puhuimme siunauksista, joita tulee kuuliaisuudesta Jumalan käskyille. Tämä pätee lähetyssaarnaajiin – ja meihin kaikkiin.

Kerroin näille suurenmoisille vanhimmille ja sisarille, että me kaikki olemme rakastavan taivaallisen Isän lapsia. Hän haluaa, että lopulta menestymme ja edistymme iankaikkisesti tässä elämässä ja tulevassa.

Vapahtajamme Jeesus Kristus voi auttaa meitä saamaan nämä siunaukset Isältämme. Todistan Hänestä ja Hänen jumalallisesta lunastavasta tehtävästään Vapahtajanamme.”

Vanhin Gary E. Stevenson, Facebook, 1. kesäkuuta 2023, facebook.com/stevenson.gary.e.

Kolme tapaa saada hengellistä suojaa

Kuva
Vanhin Ulisses Soares

”Me voimme suojella itseämme elämän monimutkaisilta pyörremyrskyiltä ’Vapahtajan hengellisessä suojassa’. Kolme seikkaa, jotka voivat auttaa meitä olemaan Vapahtajan hengellisen suojan alla, ovat seuraavat:

Ammennamme elämäämme Vapahtajan voimaa.

Täytämme pyhät liitot ja pidämme ne täsmällisesti kunniassa.

Olemme uskollisia omille ja perheen vastuille pitää käskyt ja opettaa perheellemme evankeliumia.

Jos olemme johdonmukaisia ja horjumattomia Jumalan käskyjen pitämisessä osoittaen uskoa ja uutteruutta, niin varmasti Vapahtajan antaman suojan lohtu korvaa kokemamme tuskan, rauha korvaa myllerryksen, toivo korvaa murheen ja koettelemukset kääntyvät siunauksiksi.”

Vanhin Ulisses Soares, Facebook, 9. helmikuuta 2023, facebook.com/soares.u.

Tarkoituksellisempaa elämää

Kuva
Sisar J. Anette Dennis

”Jälleen yksi suurenmoinen joulunaika on tullut ja mennyt. Useimmat meistä toivovat, että joulua ympäröivät suurenmoiset tunteet voisivat kestää koko vuoden, mutta miksi emme voisi tuntea niitä paljon useammin? Joulu on aikaa, jolloin tunnemme luontaista taipumusta huomata muut sekä palvella ja rakastaa heitä, mikä pyhien kirjoitusten mukaan on keino rakastaa ja palvella Jumalaa – antaa lahjoja Vapahtajalle tänä aikana, jolloin juhlimme Hänen syntymäänsä. Se on aikaa keskittyä enemmän ulospäin, elää tietoisemmin ensimmäisen ja toisen suuren käskyn mukaan.

Käskyt rakastaa ja palvella Jumalaa ja lähipiirissämme olevia ovat todella meidän omaksi hyödyksemme ja tuovat elämäämme paremmin noita suurenmoisia rauhan ja ilon tunteita kuin miltei mikään muu. Kun päivittäin noudatamme Vapahtajamme esimerkkiä rakkaudesta ja huolenpidosta muita kohtaan – jopa hyvin pienin tavoin – me muistamme Hänet useammin ja meistä tulee vähitellen yhä enemmän Hänen kaltaisiaan. Silloin jokainen päivä voi ’tuntua joululta’, koska niitä ihania tunteita voi tulla täyttyessämme Vapahtajan rakkaudella. Katsotaanpa, saammeko tämän uuden vuoden ’tuntumaan joululta’ säännöllisemmin. Toivon, että jokaisella teistä olisi Kristuksen täyttämä [vuosi]!”

Sisar J. Anette Dennis, Facebook, 3. tammikuuta 2023, facebook.com/RS1stCounselor.

Jumalan kutsu seurata Häntä

Kuva
Sisar Tracy Y. Browning

”Yksi – – Alkeisyhdistyksen lauluista, jota olen äskettäin tarkastellut, on ’Kun taivaan Isään turvaan’ [Laula kanssani, B-60]. Pidän kovasti siitä, kuinka tässä laulussa kerrotaan, että taivaallinen Isämme haluaa meidän olevan onnellisia ja että me voimme olla onnellisia päättämällä seurata Häntä ja Hänen Poikaansa Jeesusta Kristusta. Taivaallinen Isä rakastaa meitä jokaista. Kuinka päätät palvella Häntä tänään? – –

Haluan vain lainata yhtä kohtaa siitä laulusta. Siinä sanotaan: ’Kun taivaan Isään turvaan, en joudu ahdinkoon. On Hänen tahtonansa, ett’ onnellinen oon.’ Pidän tästä kovasti, koska se on kutsu muistaa, että Jumalaa motivoi rakkaus meitä ja meidän onnellisuuttamme kohtaan.

Tartuin myös tilaisuuteen lukea – – yhden pyhien kirjoitusten viitteistä, joka on laulun kohdalla, ja se on Alma 30:8. Siinä sanotaan: ’Sillä näin sanotaan kirjoituksissa: Valitkaa tänä päivänä, ketä palvelette.’

Ystävät, toivon, että minun laillani päätätte palvella taivaallista Isää tänään ja joka päivä, koska Hänen motiivinaan on rakkaus. Me rakastamme Häntä ja haluamme elämäämme tuota onnellisuutta.”

Sisar Tracy Y. Browning, Facebook, 26. syyskuuta 2022, facebook.com/Primary2ndCounselor.