Liahona
Jesus Kristus i Mormons Bog
Januar 2024


»Jesus Kristus i Mormons Bog«, Liahona, jan. 2024.

Jesus Kristus i Mormons Bog

Hvor mange gange bliver Herren nævnt i Mormons Bog?

Billede
Jesus Kristus drager omsorg for folket i Amerika

Hvem ville I sige er hovedpersonen i Mormons Bog? Selvom nogle måske foreslår Nefi, Alma eller Mormon, så er den virkelige hovedperson Jesus Kristus. Nefi skrev:

»Vi arbejder flittigt med at skrive for at formå vore børn … til at tro på Kristus …

Og vi taler om Kristus, vi fryder os i Kristus, vi prædiker om Kristus, vi profeterer om Kristus« (2 Ne 25:23, 26).

I 1978 udgav Susan Ward Easton en skelsættende artikel, der i tal viser, at Jesus Kristus er hovedpersonen i Mormons Bog. Hun fandt de forskellige titler på Jesus Kristus og viste, at han blev nævnt ved navn eller titel 3.925 gange i Mormons Bog, hvilket i gennemsnit er en gang for hvert 1,7 vers.1

Dette værdifulde studium fremhæver Frelserens centrale betydning i Mormons Bog. Det viser dog et væsentligt mindre tal end de gange Kristus bliver nævnt ved at frasortere de stedord, der henviser til ham.

I sidste ende er antallet af henvisninger til Jesus Kristus ikke den vigtigste oplysning at lære af Mormons Bog. Hver henvisning til ham kan dog lære os om hans guddommelige natur og mission. Vi undersøgte omhyggeligt Mormons Bog og ledte efter alle omtaler af Jesus Kristus, inklusive titler og stedord. Vi fandt 7.452 henvisninger i alt – et gennemsnit på mere end en henvisning pr. vers.2 Kristi titler udgør omtrent 50 procent af henvisningerne til Kristus i Mormons Bog, mens resten kommer fra stedord.

At se efter Jesus Kristus, er en unik måde at lære om ham på. Tænk over, hvordan følgende fremhæver ham: »Begynd at tro på Guds Søn, at han vil komme for at forløse sit folk, og at han skal lide og dø for at sone for deres synder, og at han skal opstå igen fra de døde, hvilket skal tilvejebringe opstandelsen, så alle mennesker skal stå foran ham for at blive dømt efter deres gerninger på den yderste og dommens dag.« (Alma 33:22; fremhævelse tilføjet).

I søster Eastons oprindelige studium talte dette vers som én henvisning til Kristus ud fra titlen »Guds Søn«. Men Frelseren bliver nævnt fem gange mere. Dette vers fremhæver ikke blot, at Jesus Kristus er Guds Søn, men også, at han er den, der forløser os gennem sin evigtvarende forsoning og opstandelse og vil være vores dommer.

Som det måske mest kraftfulde henviser Kristus til sig selv i Mormons Bog. Vi læser for eksempel, at Frelseren siger: »Hvis menneskene kommer til mig, vil jeg vise dem deres svaghed. Jeg giver menneskene svaghed, så de kan være ydmyge; og min nåde er tilstrækkelig for alle mennesker, som ydmyger sig for mig; for hvis de ydmyger sig for mig og har tro på mig, så vil jeg gøre det svage stærkt for dem« (Eter 12:27, fremhævelse tilføjet). Selvom Kristi navn ikke fremgår af dette vers, henviser Frelseren til sig selv otte gange. Hans rolle er fremhævet, når vi ser efter Frelseren i dette skriftsted.

Følgende vers viser den personlige forbindelse, som Frelseren følte til hver enkelt person, og hvad de følte for ham:

»Kom hen til mig, så I kan stikke jeres hænder i min side, og så I også kan føle naglemærkerne i mine hænder og i mine fødder, så I kan vide, at jeg er Israels Gud og hele jordens Gud og er blevet slået ihjel for verdens synder …

Mængden kom frem og stak deres hænder i hans side og følte naglemærkerne i hans hænder og i hans fødder« (3 Ne 11:14-15, fremhævelse tilføjet).

Selvom vi endnu ikke kan mærke hans mærker fysisk, kan vi gennem Mormons Bog styrke vores personlige vidnesbyrd om Jesus Kristus.

De hyppige henvisninger til Herren i Mormons Bog hjælper os til at se hans centrale rolle i dette hellige værk. At finde Frelseren i Mormons Bog: Endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus er en effektiv måde at komme ham nærmere på.

Noter

  1. Se Susan Ward Easton, »Names of Christ in the Book of Mormon«, Ensign, juli 1978, s. 60-61.

  2. Nogle vers indeholder flere henvisninger til Kristus, mens andre ikke har nogen. I gennemsnit er der én henvisning til Jesus Kristus for hvert 0,88 vers i Mormons Bog.