2023
Kuinka taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus ovat mukana elämässämme
Joulukuu 2023


”Kuinka taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus ovat mukana elämässämme”, Liahona, joulukuu 2023

Nuorille aikuisille

Kuinka taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus ovat mukana elämässämme

Valmistautuminen lähetystyöhön antoi minulle tilaisuuden oppia lisää siitä, kuinka He näkyvät elämässäni.

Kuva
Tie, jossa on kylttejä

Tausta Alecia Schubert

Kasvuvuosinani minuun vaikutti syvästi se, kun näin kokoaikaisten lähetyssaarnaajien palaavan kotiin Tongan saarellemme ja lausuvan todistuksensa. Nämä hetket innoittivat minua aina palvelemaan itse lähetystyössä. Kun minun oli aika aloittaa valmistautuminen, opin hyvin paljon siitä, mitä taivaallinen Isämme ja Vapahtaja tuntevat meitä kohtaan.

Tässä on vain muutamia totuuksia, joita olen oppinut Heidän roolistaan meidän elämässämme.

1. He ovat tietoisia meistä

Kun aloin osallistua lähetyssaarnaajien valmennusluokkaan, asiat eivät sujuneet kitkattomasti. Taistelin henkilökohtaisten ristiriitojen kanssa ja kannoin huolta siitä, etten saisi mitään aikaan lähetyssaarnaajana. Päivä päivältä tunsin oloni ahdistuneemmaksi.

Kamppailin näiden tunteiden kanssa jonkin aikaa ja rukoilin saadakseni tietää, olinko todella kyllin hyvä palvelemaan.

Eräänä päivänä, kun tarkistin sähköpostejani, avasin viestin sivustolta comeuntochrist.org. Siinä luki isoin, lihavoiduin kirjaimin ”Sinä riität!”

Nämä sanat lävistivät sydämeni, ja tunsin lohtua. Rukouksiini oli vastattu! Ymmärsin, että taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus ovat täysin tietoisia olosuhteistamme ja voivat vastata rukouksiimme mitä henkilökohtaisimmilla tavoilla.

2. Jos luotamme Heihin, He johtavat meitä

Vaikka halusin palvella lähetystyössä, minun oli silti vaikea tehdä päätöstä palvella. Minulla oli paljon henkilökohtaisia toiveita, jotka pitäisi panna odottamaan, jos palvelisin. Olin aloittamassa ensimmäistä vuotta yliopistossa, epäröin jättää tärkeitä ystävyyssuhteita taakseni, ja olin aina suunnitellut liittymistä Tongan asevoimiin. Lisäksi veljeni oli hiljattain kuollut itsemurhan kautta, ja suru, jota tunsin, vaikeutti eteenpäin menemistä.

Mietin usein: ”Onko lähetystyössä palveleminen todella oikein minun kohdallani?”

Niinpä vein kaikki kysymykseni yleiskonferenssiin. Tuon konferenssin aikana vanhin Dieter F. Uchtdorf sanoi: ”Kun etsitte vilpittömästi totuutta – iankaikkista, muuttumatonta totuutta – valinnoistanne tulee paljon selvempiä.”1

Tunsin noiden sanojen olevan totta. Joskus voi olla vaikeaa luottaa siihen, että Jumala antaa jotakin parempaa, kun olemme niin kiinni aiemmissa toiveissamme. Mutta paastoamalla, rukoilemalla ja yleiskonferenssipuheiden välityksellä opin omakohtaisesti, että kun luotamme Jumalaan, huomaamme usein, että Hän johdattaa meitä suurempiin mahdollisuuksiin ja siunauksiin kuin olisimme voineet omin voimin toteuttaa (ks. Hepr. 11:40).

Aivan kuten Jumala huolehti israelilaisista autiomaassa, kun he katuivat lähtöään Egyptistä (ks. 2. Moos. 16:3), ja aivan kuten Hän johdatti Lehin perheen erämaan halki luvattuun maahan (ks. 1. Nefi 18), me voimme aina luottaa siihen, että Hän johdattaa meitä sinne, missä meidän pitää olla, jos osoitamme uskoa.

3. He tekevät yhä ihmeitä

Kun opin kaikista niistä hämmästyttävistä tavoista, joilla taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus ovat mukana elämässämme, saan uutta toivoa siitä, että kaikki on mahdollista, kun uskomme Jeesukseen Kristukseen (ks. Matt. 19:26). Silloinkin kun kamppailemme riittämättömyyden tunteiden kanssa, He siunaavat meitä sillä välttämättömällä avulla ja ihmeillä, joita tarvitsemme erityisissä olosuhteissamme.

Peloistani huolimatta Jumala siunasi minua sillä ihmeellä, että sain luottamusta palvella lähetystyössä.

Elämällä Jeesuksen Kristuksen evankeliumin mukaan me voimme kokea elämässämme rauhaa ja ihmeitä, kun pyrimme seuraamaan Häntä liittopolulla. Solmimalla liittoja taivaallisen Isän kanssa ja pitämällä ne ”meidät on sidottu yhteen”, kuten presidentti Russell M. Nelson on opettanut. Ja ”koska olemme tehneet liiton Jumalan kanssa, Hän ei koskaan väsy pyrkimyksissään auttaa meitä emmekä me koskaan uuvuta Hänen armollista kärsivällisyyttään meitä kohtaan. Jokaisella meistä on erityinen sija Jumalan sydämessä. Hänellä on suuria toiveita meitä kohtaan.”2 Kun etsimme taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta, me näemme Heidän ihmeellisen vaikutuksensa elämässämme.

Lähetystyöhön valmistautuminen ilmaisi minulle, kuinka paljon Vapahtajamme ja taivaallinen Isämme arvostavat halukkuuttamme uhrata Heidän työnsä hyväksi. Olen nähnyt, kuinka se, että annan aikaani, kykyjäni ja sydämeni Heille, todella auttaa minua ”säilyttämään myönteisen hengellisen liikevoiman”3 ja voittamaan maailman4. Uskon koko sydämestäni, että meitä odottaa suuria siunauksia, kun palvelemme halukkaasti Herraa.