2023
Profetiske lærdomme til vor tid – Nylige budskaber fra profeter, apostle og andre kirkeledere
Oktober 2023


Kun digitalt

Profetiske lærdomme til vor tid – Nylige budskaber fra profeter, apostle og andre kirkeledere

Se, hvad kirkeledere for nylig har sagt på sociale medier om, hvordan Jesus Kristus leder og velsigner sin kirke gennem sine kaldede tjenere.

Billede
Kristus underviser sine disciple

Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple [Go Ye Therefore, and Teach All Nations], af Harry Anderson

»Noget af det, genoprettelsen gjorde,« har præsident Russell M. Nelson sagt, »var at hamre en pæl igennem den gamle myte om, at Gud var holdt op med at tale til sine børn. Intet kunne ligge mere fjernt fra sandheden. Der har stået en profet i spidsen for Guds kirke i alle uddelinger, lige fra Adams dage og til nu [se »Uddeling« i Guide til skrifterne]. Profeter vidner om Jesus Kristus – om hans guddommelighed og hans jordiske mission og tjenestegerning. Vi ærer profeten Joseph Smith som profeten for denne sidste uddeling. Og vi ærer enhver mand, der har fulgt ham i embedet som Kirkens præsident.«

Præsident Nelson talte dengang som medlem af De Tolv Apostles Kvorum og tilføjede: »Vi synger ofte ›Hav tak for profeten, du sendte‹ [Salmer og sange, nr. 13]. Men forstår vi egentligt, hvad det betyder? Forestil jer det privilegium, Herren har givet os ved at opretholde sin profet, hvis råd er ufarvede, upåvirkede og ubesmittede af nogen form for personlig stræben og er fuldstændig sande!«1

Hvordan bliver vi ellers velsignet af profeterne og apostlene, som repræsenterer Herren i deres kaldelser i Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Kvorum? Nylige lærdomme fra Kirkens ledere på sociale medier har talt om den rolle, som profeters og kirkelederes budskaber har ved generalkonferencen. I kan også få mere at vide om dette emne fra tidligere generalkonferencetaler om profeter.

Et forslag til at lytte til generalkonferencen

Billede
Ældste David A. Bednar

»Vi står på en aften for endnu en generalkonference. Jeg vil gerne komme med et forslag, som I kan overveje, der i høj grad kan øge denne konferences indflydelse i jeres liv. Hav spørgsmål i jeres sind og hjerte. Når I udøver tro på Herren til at formulere og overveje disse spørgsmål, og når I aktivt lytter ved Helligåndens kraft, vil I modtage de svar, I har brug for.«

Ældste David A. Bednar, Facebook (video), 31. mar. 2022, facebook.com/davida.bednar.

Immunitet og en sikker havn

Billede
Ældste Quentin L. Cook

»Set i lyset af Kirkens lære er der ingen uoverensstemmelse mellem tro og søgen efter kundskab. De er forenelige størrelser, der supplerer hinanden. I dag … på Brigham Young University talte jeg om nogle af de læresætninger og initiativer, som præsidenter for Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige har tilvejebragt i de sidste 100 år.

De læresætninger, jeg har valgt at tale om, er betydningsfulde ved, at de yder en immunitet og beskyttelse mod specifikke udfordringer og onder, ikke blot på det tidspunkt, hvor åbenbaringerne blev modtaget, men også til beskyttelse af fremtidige generationer.

I 1922 … var Heber J. Grant for eksempel Kirkens profet og præsident. Et princip, han til stadighed fremhævede, var visdomsordet.

Præsident Grant blev under sin tjeneste som profet inspireret til at gøre overholdelse af visdomsordet til et krav for at få en tempelanbefaling. Han blev også kendt for fortsat at undervise om principperne i visdomsordet i de mange år, han tjente.

Vi lever i en tid, hvor mange mennesker siger, at de følger videnskaben i helbredsanliggender. De forfærdelige helbredsmæssige følger af både rygning og alkohol er nu klart fastlagt af videnskaben. Jeg er taknemmelig for, at profetiske åbenbaringer og erklæringer både har givet immunitet og været en sikker havn for trofaste medlemmer af Kirken. Overholdelse af profetisk åbenbaring fra Herrens kaldede profet har bragt sikkerhed og fred.«

Ældste Quentin L. Cook, Facebook, 16. aug. 2022, facebook.com/quentin.lcook.

Joseph Smiths rolle i at lede os til Jesus Kristus

Billede
Ældste D. Todd Christofferson

»Jeg var beæret over at repræsentere Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige i går ved World Peace Dome i Pune i Indien, da en statue af profeten Joseph Smith blev føjet til denne majestætiske sal, der blev bygget for at fremme verdens fred. 

Vi anerkender Joseph Smiths fortsatte gode indflydelse i verden, de åbenbaringer, han frembragte, hans eksempel på offer og tjeneste og hans hengivenhed for og vidnesbyrd om den levende Gud.

Selvom vi ærer Joseph Smith som profet, er den mest bemærkelsesværdige statue for mig og for alle medlemmer af Jesu Kristi genoprettede kirke uden tvivl statuen af Frelseren Jesus Kristus, der står i denne kuppel.

I 1820 søgte den unge Joseph ensomheden i en lund nær sit hjem for at bede om svar. Mens han påkaldte Gud, så han to herlige personer, Gud Faderen og hans Søn, Jesus Kristus, stående over ham i luften i ›en lyssøjle‹. De talte til Joseph og fortalte ham, at evangeliets fylde ville blive gengivet til jorden gennem ham i fremtiden.

Vi har lige siden omtalt denne uforlignelige teofani som det ›første syn‹, og det er grundlæggende for alt, der har fulgt i Guds udfoldelse af planen for forløsningen af os alle, hans børn.

Som et særligt vidne om Jesu Kristi navn vidner jeg om, at han er den centrale figur, der gør Guds forløsningsplan mulig for os alle.«

Ældste D. Todd Christofferson, Facebook, 23. nov. 2022, facebook.com/dtodd.christofferson.

Sandhedens røster

Billede
Ældste Neil L. Andersen

»Hvem lytter I til?

Svaret på dette spørgsmål vil forme jeres fremtid og evige skæbne. Vil I i vid grad blive påvirket af dydige, motiverende, retskafne, indsigtsfulde og åndeligt følsomme stemmer, eller vil I blive påvirket mere af negative, klagende, smigrende, kyniske og kødelige stemmer?

Lyt til dem, der virkelig elsker jer og oprigtigt ønsker, at I får evigt liv i Guds nærhed.

Lyt til Herrens profeters og apostles ord.

Lyt til Helligåndens røst.

Lyt til Jesu Kristi ord ved at studere hans ord og lægge hans befalinger i jeres hjerte.

Jeg giver jer mit løfte om, at som I fortsat lytter til sandhedens røster, vil I forblive åndeligt trygge og blive til endnu mere, end I er i dag.«

Ældste Neil L. Andersen, 14. apr. 2022, facebook.com/neill.andersen

Beslutningen om altid at følge den levende profet

Billede
Ældste Ronald A. Rasband

»Melanie og jeg elskede at tale med missionærer ved en transmission til missionærskoler rundt om i verden for nylig. Det budskab og løfte, jeg gav disse missionærer, gælder os alle: Hvis vi følger Herrens kaldede profet, vil vi komme Frelseren nærmere og vide, at han er den levende Kristus.

Beslutningen om altid at følge den levende profet har påvirket mit liv og min families liv mere end nogen anden beslutning. Jeg ved, at det at træffe dette valg også vil have samme indflydelse på jer og jeres kære.«

Ældste Ronald A. Rasband, Facebook, 27. okt. 2022, facebook.com/RonaldARasband.

Godt råd i næsten alle svære omstændigheder

Billede
Ældste Ronald A. Rasband

»Hvis jeg skulle vælge at give et råd, der skulle dække næsten alle de svære omstændigheder, vi står over for i dag, ville dette være mit råd: Vælg at følge Guds levende profet.

Jeg var taknemlig for at dele dette budskab ved et direkte foredrag for unge sidste dages hellige i de sydlige og centrale dele af Afrika. Da vi besvarede spørgsmål fra disse personer, forestillede jeg mig ansigterne på dem, der spurgte. Jeg ved, at Herren er opmærksom på alle vores kampe og spørgsmål og ønsker at hjælpe os til at finde fred.«

Ældste Ronald A. Rasband, Facebook, 19. nov. 2021, facebook.com/RonaldARasband.

Lær at vandre med Herren

Billede
Ældste Ulisses Soares

»Der er i sandhed ingen større, mere spændende og mere sjælsforædlende udfordring end at lære at vandre med Herren og samtidigt modtage den storslåede velsignelse, at han også vandrer med os …

Overvej følgende, når I fortsætter med at lære at vandre med Herren:

For det første, bed Gud om inspiration til, hvordan I kan finde balancen i jeres travle hverdag, så I kan bruge tid på regelmæssigt at læse Mormons Bog: Endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus. Jesu Kristi evangeliums sandheder er klarest og stærkest gengivet i Mormons Bog.

For det andet, brug mere tid sammen med Herren i hans templer. Templet er bogstavelig talt Herrens hus. Og når vi er der, kan vi få et tydeligt indtryk af, at vi har lagt den ensomme og trøstesløse verden bag os.

For det tredje, følg vores levende profeters ord. Jeg lover, at når I vandrer med de sidste dages profeter og apostle og lytter til dem, så vil I se, at I vandrer mere med Jesus.

Jesus Kristus lever, og … hans fuldkomne kærlighed rækker til alle, der kommer til ham. Han er altid nær, han venter tålmodigt på os, når vejen er lang, og han går med os for evigt, hvor end vi måtte være.«

Ældste Ulisses Soares, Facebook, 8. dec. 2022 facebook.com/soares.u.

Redskaber til at dele det levende vand

Billede
Søster Susan H. Porter

»Jeg elsker generalkonferencer! For mig er generalkonferencen en af de store tilkendegivelser af det levende vand, som Frelseren tilbyder os. Når mødet lørdag formiddag begynder, føler jeg mig som den samaritanske kvinde ved brønden, som, da Frelseren tilbød hende sit levende vand, svarede: ›Herre, giv mig dette vand, så jeg ikke skal tørste‹ (Joh 4:15).

Når Tabernakelkoret synger og bærer vidnesbyrd om den levende Kristus, føler jeg mig som en svamp, der sænkes ned i livgivende vand og ønsker at absorbere de budskaber, som en kærlig himmelsk Fader har til mig. Hvad ønsker han, at jeg skal forstå? Hvad ønsker han, at jeg skal gøre?

Jeg er dybt taknemlig for de utallige bønsomme timer, som profeter og apostle og andre kirkeledere bruger, så de kan være redskaber til at dele det levende vand, som vores udtørrede sjæl søger.

›Men den, der drikker af det vand, jeg vil give ham, skal aldrig i evighed tørste. Det vand, jeg vil give ham, skal i ham blive en kilde, som vælder med vand til evigt liv‹ (Joh 4:14).«

Præsident Susan H. Porter, Facebook, 31. mar. 2023, facebook.com/PrimaryPresident.

En forlængelse af vor himmelske Faders kærlighed til os

Billede
Søster Susan H. Porter

»Søster Amy A. Wright, søster Tracy Y. Browning og jeg havde det hellige privilegium at blive indsat af Det Første Præsidentskab for nogle få uger siden. Da vi kom ind i lokalet, gav præsident Nelson hver person hånden og tog sig tid til at se os dybt ind i øjnene. Min søn, der var med mig, fortalte mig senere, at han følte en dyb kærlighed og varme, da han gav præsident Nelson hånden.

Jeg ved, at præsident Nelson føler den kærlighed til hvert eneste medlem af Kirken! Det er en forlængelse af den kærlighed, vor himmelske Fader har til os. Denne weekend ved generalkonferencen vil vi høre budskaber om kærlighed og håb fra vores kære profet, såvel som så mange andre inspirerede og hengivne ledere, der elsker jer og elsker Herren. Vil I lytte sammen med mig?«

Præsident Susan H. Porter, Facebook, 30. sep. 2022, facebook.com/PrimaryPresident.

Samlet for at høre, hvad Herren ville lære os

Billede
Søster J. Anette Dennis

»Jeg elsker generalkonferencer! For mig har det altid været en tid til at samles med vores familie for at lytte til, hvad Herren ville lære os gennem sine profeter og andre ledere. Det giver en særlig følelse at vide, at folk over hele verden samles på samme tid for at lytte til en profets røst.

Jeg elsker også historien om kong Benjamin, en profet og konge i Mormons Bog, da han kaldte sit folk sammen i templet for at lytte til sine lærdomme, før han døde. Skrifterne siger, at de alle kom og ›slog deres telte op rundt omkring, hver mand efter sin familie‹ (Mosi 2:5) med deres teltdøre mod templet, så de kunne blive i deres telte og høre, hvad Herren ville lære dem gennem deres profets ord. Så stor en skare samlede sig, at der blev bygget et tårn, så de bedre kunne høre kong Benjamins ord. Men alligevel kunne nogle stadig ikke høre ham, så han instruerede om, at hans ord skulle skrives ned og sendes til dem, der ikke var inden for hans røsts rækkevidde.

Vi gør noget lignende i dag. Hver sjette måned kalder vores profet os sammen for at høre, hvad Herren vil lære os gennem sine tjenere. Relativt få er i stand til mødes fysisk, hvor profeten og andre ledere taler. Men på grund af velsignelsen ved moderne teknologi er de fleste af os i stand til at samles i vores eget hjem for at se eller lytte til profetens røst. Og ligesom på kong Benjamins tid bliver alle disse lærdomme skrevet på vores eget sprog og sendt til os, så vi kan studere dem og huske på dem. Sikke en velsignelse det er at kunne lytte til en profets røst og høre Guds ord!«

Søster J. Anette Dennis, Facebook, 2. apr. 2023, facebook.com/RS1stCounselor.

At rette vores blik mod vor himmelske Fader og Jesus Kristus

Billede
Søster Amy A. Wright

»Et billede, der for evigt vil leve i min hukommelse, er fra oktoberkonferencen i 2022. Jeg havde privilegiet af at sidde næsten lige bag talerstolen. Det gav mig et unikt udsigtspunkt, hvorfra jeg kunne se talernes ord blive reflekteret i de lyttendes ansigter.

Ved slutningen af mødet søndag eftermiddag talte vores elskede profet, præsident Russell M. Nelson, og det var tydeligt, at hver eneste person i Konferencecentret var fængslet af ham. Men pludselig, næsten som om de blev dirigeret af en dirigent, så vendte halvdelen af forsamlingen, deres blik opad og til højre, mens den anden halvdel vendte deres blik opad og til venstre.

Til at begynde med var det en foruroligende følelse at se, at ingen så på profeten mere. Hvorfor? Fordi han havde rettet deres opmærksomhed mod to storskærme, der skildrede Jesu Kristi besøg i det fordums Amerika. Han havde ledt deres blik mod Jesus Kristus!

Den store betydning af dette billede gik ikke tabt på mig. En profets, seers og åbenbarers rolle er altid at rette vores syn opad til vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

Jeg vidner om, at Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er Jesu Kristi kirke, og at præsident Russell M. Nelson er Jesu Kristi profet. Følg profeten, han viser vej!«

Søster Amy A. Wright, Facebook, 29. mar. 2023, facebook.com/Primary1stCounselor.

Understøttelse af læresætninger og sandheder profeter underviser om

Billede
Søster Tracy Y. Browning

»Hvor mange af jer husker de skoleopgaver, hvor I skulle tegne streger for at matche billeder, folk eller genstande på tværs af to kolonner? I i den ene kolonne var der måske et billede af en vase, og i den næste kolonne var der et billede af en blomst. At tegne en streg, der forbandt de to, illustrerede forholdet mellem dem.

Disse aktiviteter var beregnet til at lære eleverne at genkende en sammenhæng, samhørighed eller overensstemmelse mellem ting. På en nylig missionsopgave i Litauen kom jeg i tanke om denne øvelse fra min tidlige skoletid, da en betænksom missionær, der tjente der, spurgte, hvordan jeg forberedte mig til generalkonferencen.

Jeg beskrev, at når generalkonferencen nærmede sig, fokuserede jeg mit studium meget nøje på budskaberne fra Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Kvorum. Og jeg føler mig ret tryg ved at gøre det, fordi jeg ser, at alle de omkringliggende budskaber fra generalautoriteter og de øverste ledere understøtter læresætninger og sandheder, som profeter, seere og åbenbarere har undervist om.

Når jeg har studeret disse taler i løbet af året, har jeg følt det som om, at jeg billedligt talt kunne tegne streger fra budskaberne fra disse kirkeledere til de taler, der blev holdt af Det Første Præsidentskab og De Tolvs Kvorum. Og efterhånden som generalkonferencen nærmer sig, giver mit fokuserede studium af profeternes ord mig en frugtbar jord, hvori jeg kan plante de yderligere lærdomme, som jeg dernæst vil modtage.«

Søster Tracy Y. Browning, 30. mar. 2023, facebook.com/Primary2ndCounselor.