2023
Elämä ei ole reilua – ja se on ok
Helmikuu 2023


Julkaistaan vain sähköisenä: nuorille aikuisille

Elämä ei ole reilua – ja se on ok

Kun elämä tuntuu epäoikeudenmukaiselta, muista, että Vapahtaja kesti äärimmäisen epäoikeudenmukaisuuden.

Kuva
oikeudenmukaisuuden vaaka epätasapainossa

Olen varma, että kasvuvuosinani valitin vanhemmilleni ainakin tuhat kertaa, ettei jokin ollut reilua. Ei olisi pitänyt olla minun vuoroni tiskata. Minun ei olisi pitänyt joutua tekemään enemmän kotiaskareita kuin nuoremmat sisarukseni tekivät.

Vanhempani vastasivat aina samalla tavalla. Yksimielisesti ja kaikuvasti: ”Elämä ei ole reilua!”

Mutta ilmeisesti tuo ajatus ei mennyt perille.

Päälle parikymppisenä ajattelin kuitenkin yhä, että elämän pitäisi olla reilua. Mitä evankeliumin mukaiseen elämään tuli, odotin käskyjen pitämisestä välittömiä siunauksia. Ja oletin, että käskyjen noudattamatta jättäminen toisi aina surua ja tuskaa.

Näkökulmani alkoi muuttua, kun siskoni päätti jättää kirkon. Ilmeisesti hänkin oli uskonut, että evankeliumin mukaan elämisen pitäisi tuoda välittömiä siunauksia. Kun hän ei nähnyt toivomiaan siunauksia, hän alkoi siis epäillä sitä, mihin oli uskonut.

Kaikesta teki entistä hämmentävämpää se, että sen jälkeen, kun hän oli jättänyt kirkon, jotkin hänen toivomansa asiat alkoivatkin järjestyä. Hän ei todellakaan kokenut sitä surua, jonka luulin tulevan, kun päättää olla seuraamatta Jeesusta Kristusta.

Olin iloinen siitä, että hän oli onnellinen, mutta olin myös huolissani siitä, että hänen onnekas tilanteensa saattaisi saada hänet entistä vakuuttuneemmaksi siitä, ettei kirkko ole totta.

Mitä minuun tulee, elin yhä evankeliumin mukaan, mutta joitakin siunauksia, joita itse odotin, ei vieläkään tullut. Se ei tuntunut reilulta.

Jälleen kerran vastaus oli olemassa, yhtä selkeänä kuin aina: ”Elämä ei ole reilua.” Tässä on pari asiaa, jotka olen oppinut ymmärtämään siitä.

Muutin ajatuksiani epäoikeudenmukaisuudesta

Hyviä ja pahoja asioita tapahtuu ihmisille, jotka elävät evankeliumin mukaan – samoin kuin ihmisille, jotka eivät elä niin – Jumala ”antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille” (Matt. 5:45). Se kuuluu elämään.

Entä lupaukset siitä, että evankeliumin mukaan eläminen tuo siunauksia ja iloa? Pyhissä kirjoituksissa sanotaan, että kun pidämme käskyt, meitä siunataan (ks. Moosia 2:22). Mutta siunauksia ei ehkä aina tule sillä tavalla tai silloin, kun odotamme niitä. Evankeliumin mukaan eläminen ei takaa sitä, että meillä on enemmän rahaa, enemmän menestystä tai vähemmän koettelemuksia kuin muilla ihmisillä. Eikä se tarkoita, että me voimme odottaa Jumalalta tiettyjä ajallisia siunauksia eräänlaisena ”maksuna” vanhurskaudesta.1

Mutta on tiettyjä siunauksia, joita voimme odottaa, kun pidämme käskyt. Meille luvataan, että Henki on aina meidän kanssamme (ks. Moroni 4:3). Ja kun käännymme Herran puoleen uskossa, meille annetaan voimaa kohdata ne koettelemukset, joita tulee väistämättä.2

Meille luvataan todellista iloa ja rauhaa (sellaista, joka ei ole riippuvaista omista olosuhteistamme).3 Ja meille luvataan myös kaikkein suurin lahja – iankaikkinen elämä. Kuten vanhin Dale G. Renlund kahdentoista apostolin koorumista on sanonut: ”Teidän uskonne taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen palkitaan runsaammin kuin pystytte kuvittelemaan.”4

Kun muutin ymmärrystäni oikeudenmukaisuudesta, minun oli päätettävä, miksi päätän elää evankeliumin mukaan. Elänkö sen mukaan siksi, että odotan Jumalan siunaavan minua, vai jonkin suuremman asian vuoksi?

Ymmärsin, että tärkein vaikuttimeni minulle on rakkauteni taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta kohtaan.

Vapahtaja voittaa kaiken epäoikeudenmukaisuuden

Rakkaudessaan ja armossaan Vapahtaja, joka oli synnitön, maksoi äärimmäisen epäoikeudenmukaisen hinnan tarjoten epätäydelliselle itselleni iankaikkisen ilon. Vanhin Renlund on sanonut: ”Mitään ei voi verrata siihen epäoikeudenmukaisuuteen, jonka Hän kesti. – – Mutta Hän päätti tehdä niin, koska Hän rakastaa meitä ja taivaallista Isää.”5 Pelastus on lahja, jota emme ansaitse emmekä voi hankkia itse itsellemme. Mutta Vapahtaja tarjoaa sen kaikille, jos päätämme kääntyä Hänen puoleensa.

Vanhin Renlund on opettanut myös:

”Iankaikkisuuksissa taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus selvittävät kaiken epäoikeudenmukaisuuden. – –

Hänen avullaan me voimme saada rauhan tässä maailmassa ja pysyä rohkeina. Jos me sallimme, Jeesus Kristus pyhittää epäoikeudenmukaisuuden meidän hyväksemme [ks. 2. Nefi 2:2]. Hän paitsi lohduttaa meitä ja palauttaa sen, mikä oli menetetty [ks. Job 42:10, 12–13; MK Jaak. 3:1], Hän myös ohjaa epäoikeudenmukaisuuden meidän hyödyksemme.”6

Kuinka kiitollinen olenkaan Vapahtajasta, joka kesti äärimmäisen epäoikeudenmukaisuuden minun ja rakkaideni edestä. Hän odottaa meitä syli avoinna tarjoten meille iankaikkisen elämän ja ikuisen rauhan lahjan.