2022
Kærlighed, fællesskab, respekt og venskab – nyere budskaber fra profeter og apostle
September 2022


Kun digitalt

Kærlighed, fællesskab, respekt og venskab – nyere budskaber fra profeter og apostle

Se, hvad levende profeter for nylig har sagt om disse emner på de sociale medier.

Billede
Jesus sidder ved brønden sammen med en samaritansk kvinde

Ved brønden, af Crystal Close

Medlemmer af Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Kvorum har ved generalkonferencen talt om vigtigheden af fællesskab, respekt og venskab. De har også delt budskaber om disse emner på de sociale medier, herunder følgende:

Vær venlig og udryd splid

»Beslut jer for at være venlige mod andre. Da Frelseren Jesus Kristus besøgte Det Amerikanske Kontinent, som der står i Mormons Bog, var en af de første ting, han underviste om, behovet for at udrydde strid i vores liv. Så vær medfølende, vær forstående, sen til at dømme og vær hurtige til at tilgive.«

Præsident Russell M. Nelson, Facebook, 1. jan. 2022, facebook.com/russell.m.nelson.

Skab en ånd af samarbejde

»Venskab og respekt kan bogstavelig talt være livreddende.

Jeg var blandt dem, der arbejdede på at udvikle en kunstig hjerte-lungemaskine, som var med til at bane vejen for åben hjertekirurgi. Der var en stor ånd af samarbejde og respekt blandt os få, der arbejdede på dette nye medicinske forskningsområde. Vi vidste, at vores virkelige konkurrence var mod sygdom og død. Vores samarbejde var et kapløb om at bane vejen for nye medicinske procedurer, der bogstaveligt talt reddede liv.

Det er muligt at være uenig med andre uden at overtræde Frelserens formaning om at ›elske hinanden, ligesom jeg har elsket jer‹ (Joh 15:12). Det er muligt at have en anden mening end jeres næste, mens I stadig elsker den næste. Det er tilmed muligt at ›konkurrere‹ i en ånd af gensidig respekt, der bringer det bedste frem i alle.

Må vi personligt reflektere over, hvad vi kan gøre for at fjerne strid fra vores liv og favne … fortræffelighed, venskab og respekt.«

Præsident Russell M. Nelson, Facebook, 3. juli 2021, facebook.com/russell.m.nelson.

Opgiv fordomme og fremelsk respekt

»Vi glæder os over disse muligheder for at opbygge venskab og drøfte fælles initiativer, der fortsat vil fremme forståelse og gensidig respekt.

Sådanne venskaber beriger vores liv og afspejler Frelserens vigtige lærdomme …

Jeg gentager mit henstilling1 til kirkens medlemmer overalt om at opgive fordomsfulde holdninger og handlinger og fremme respekt for alle Guds børn. Dette er et kendetegn for alle Jesu Kristi sande tilhængere.

At opgive fordomme må gå langt ud over det, vi siger på talerstolen. Vi er også nødt til at opgive sårende og ufølsomme kommentarer i vores samtaler, i vores private beskeder til hinanden og på de sociale medier og vigtigst af alt i vores eget hjerte. Det vil ske, når vi fuldt ud tager imod frelserens, Jesu Kristi, lærdomme, da han sagde: ›Elsk hinanden. Som jeg har elsket jer‹ (Joh 13:34).

Må vi stræbe efter at følge ham ved at leve op til hans ophøjede, kærlige og inkluderende eksempel.«

Præsident Russell M. Nelson, Facebook, 14. juni 2021, facebook.com/russell.m.nelson.

Overkom forskelle

»Selvom vores samfund stadig er smerteligt uafklaret, når det handler om at håndtere forholdet mellem religionsfrihed og ikke-diskrimination, så tror jeg ikke, at det behøver at forblive sådan … Som Herren Jesu Kristi apostel taler jeg for den moralske og politiske nødvendighed at bilægge eksisterende konflikter og undgå nye.

Som et helt praktisk grundlag for sameksistens bør vi acceptere, at vi er medborgere, der har brug for hinanden. Det kræver, at vi accepterer nogle love, som vi ikke kan lide, og vi lever fredeligt med nogle mennesker, hvis værdier adskiller sig fra vores egne. Når nogle taler for at fornærme eller udøve andre mindre provokationer, bør begge sider ignorere dem. Der forekommer allerede for mange grimme konfrontationer i vores samfund. Svarer vi igen, har vi en tendens til at afspejle fornærmelsen.

Det er langt fra en svaghed at forlige forskellige standpunkter gennem respektfuld forhandling, det er en dyd. Frelseren underviste i saligprisningerne også om, at ›salige er de, som stifter fred, for de skal kaldes Guds børn‹ (Matt 5:9).

Alt, der er nødvendigt for at opnå enighed og en bred koalition for at fremme vores fælles behov for religionsfrihed, er vores fælles overbevisning om, at Gud har befalet os at elske hinanden, herunder vores næste med overbevisninger og fra andre kulturer.«

Præsident Dallin H. Oaks, Facebook, 12. nov. 2021, facebook.com/dallin.h.oaks.

Elsk som Kristus elsker

»Jeg kan mærke det lys, den optimisme og det vidnesbyrd, der tilflyder fra Helligånden, når jeg husker, tænker over og stræber efter at efterligne verdens Frelser …

Vi må prøve at elske, som han elskede.

Han skelnede ikke mellem fattig og rig, ung eller gammel, sund eller svagelig. Han skyede ikke folk af anden tro eller med anden kulturel baggrund. Han elskede alle. Han elsker alle! Og han har befalet os at ›elske hinanden‹, ligesom han har elsket os (Joh 15:12).«

Præsident Henry B. Eyring, Facebook, 20. dec. 2020, facebook.com/henry.b.eyring.

Inkluder hinanden

»Det knuser mit hjerte at tænke på, at nogen føler, at der ikke er plads til dem i kirken om søndagen. Der er et sted for alle vor himmelske Faders børn. Vi er alle et dyrebart medlem af Guds familie. Kom! Hvor end I er, og hvem I end er …

Jeg håber, at medlemmerne i menigheden arbejder sammen i en ånd af enighed for at inkludere hinanden. I stedet for at dømme hinanden bør vi huske, at Frelseren Jesus Kristus er meget interesseret i vores personlige udvikling. Vi bør ikke sammenligne os med andre. Lad os elske hinanden og huske, at Herren selv ›fortsatte fra nåde til nåde, indtil han modtog en fylde‹ (L&P 93:13).«

Præsident M. Russell Ballard, Facebook, 13. okt. 2021, facebook.com/mrussell.ballard.

Vis kærlighed og accept

»Jeg er så taknemlig for, at jeg har sande venner i mit liv.

Pastor dr. Andrew Teal, feltpræst og teolog på Oxford University, er sådan en ven. Da vi mødtes, føltes det, som om vi havde kendt hinanden for evigt. Han er næstekærlig, ærlig og dybt venlig. Vores venskab rækker ud over religiøse og kulturelle forskelle, der ellers kunne skabe afstand mellem os. I stedet fokuserer vi på alt det, vi deler, såsom vores kærlighed til Gud og et ønske om at dele hans kærlighed med andre.

Jeg har lært en hel del af Andrews medfødte evne til at elske og acceptere sine brødre og søstre. Han trodser egeninteresse gennem uselviske handlinger, indbyder mennesker fra alle samfundslag i sit givende hjerte. Pat og jeg har nydt godt af den kærlighed og accept, mens vi fra tid til anden har besøgt ham på Oxford.

Omgiv jer med sande venner, som I ikke blot nyder, men som I kan lære noget værdifuldt af. På den måde kan vi opfylde det andet største bud om at ›elske din næste som dig selv‹ (Mark 12:31).«

Ældste Jeffrey R. Holland, Facebook, 28. feb. 2022, facebook.com/jeffreyr.holland.

Betragt andre som brødre og søstre

»Som verdensborgere har vi mere til fælles, end vi tror. Det gælder ikke blot os som medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, men også for alle vor himmelske Faders børn …

Hvis vi blot fokuserer på de livserfaringer og håb, vi har til fælles, bør det ikke være alt for svært at komme ud af det med mennesker, lokalsamfund og nationer – uanset hvor vi bor, og uanset hvad vores baggrund eller livssituation måtte være.

Hvis verdenshistorien har lært os noget, lærer vi, at der er en menneskelig tendens til at betragte os selv som ›de gode‹ – som helte i historien. Og dem, der tænker og opfører sig anderledes, som de ›onde‹.

Når vi ser andre som fjender, ser vi efter det værste i dem og det bedste i os.

Vi dømmer vores side ud fra vores gode intentioner og deres side på deres dårlige handlinger.

Jesu Kristi evangelium lærer os at gøre kærligheden i vores hjerte større, indtil vi ser alle mænd og kvinder som vores næste – som vores brødre og søstre. Hans evangelium forener og forliger enhver mand, kvinde og barn. Det lærer os, at vi ikke er fjender, men af én guddommelig og evig familie; en kærlig himmelsk Faders sønner og døtre.«

Ældste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 18. okt. 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Styrk forholdet til Herren og andre

»Venskaber er en så vigtig del af vores liv. Når vi indgår og efterlever vores pagter med Gud, finder vi venskab og tilhørsforhold hos hinanden. Igennem pagtsbåndet styrker vi hinanden i hans kærlighed, hvorved vi udvikler større kærlighed til Gud og hinanden. At tilhøre Gud og hinanden i pagtsbåndet er at smile på uventede steder, når vi har øjne til at se og ører til at høre med. Han ændrer os og vores forhold, så vi bliver mere som ham og forholdene mere som hans. Må vi blive styrket i vores forhold til Herren og hinanden, når vi vandrer sammen ad livets stier.«

Ældste Gerrit W. Gong, Facebook, 30. juli 2021, facebook.com/gerritw.gong.

Note

  1. Se Russell M. Nelson, »Lad Gud råde«, Liahona, nov. 2020, s. 94.