2022
Velg å være åndeligsinnet
September 2022


“Velg å være åndeligsinnet”, Liahona, sep. 2022.

Velg å være åndeligsinnet

Å opprettholde vår åndelige fremgang på evangeliets vei er som å sykle – begge krever flittig innsats.

Bilde
sykkel

Illustrasjoner: Dilleen Marsh

Å takle forandring på en god måte og vite hva man skal gjøre i vanskelige tider, er en av de ekstraordinære velsignelsene ved å være et trofast medlem av Herrens kirke. Det er et privilegium å ha Den hellige ånds gave og kunne motta kontinuerlig veiledning og inspirasjon når vi holder oss trofaste.

Liv, fred, veiledning og beskyttelse

Apostelen Paulus sa: “Åndens attrå er liv og fred” (Romerne 8:6; se også vers 5).

Å velge å være åndeligsinnet ved å leve et liv som er verdig Den hellige ånds milde innflytelse, vil gi deg veiledning i dine avgjørelser og beskyttelse mot både fysisk og åndelig fare. Gjennom Den hellige ånd kan du motta Åndens gaver som kan være til velsignelse for deg selv og for dem du elsker og tjener. Hans kommunikasjon med din ånd bærer i seg langt større visshet enn noen kommunikasjon du kan motta gjennom dine naturlige sanser.

Hvordan kan du leve et åndeligsinnet liv og få rikelig veiledning fra Den hellige ånd?

1. Vær på bølgelengde med vår himmelske Fader og Frelseren.

Når vi er i harmoni med vår himmelske Fader, har vi hans Ånd som ledsager. Når vi gjør denne harmonien til en prioritet i vårt liv, holder vi oss nær til ham og hans Sønn, “Jesus Kristus, som han har sendt” (Lære og pakter 132:24).

2. Elsk Gud.

Å elske vår himmelske Fader og utvikle en relasjon til ham i bønn vil holde ham i vårt sinn og hjerte.

Apostelen Johannes, med sitt vitnesbyrd om Guds kjærlighet til oss og med sitt personlige vitnesbyrd om Jesus Kristus, tilbakeviste den vranglæren om at frelse kan oppnås på andre måter enn ved tro på Jesus Kristus. Johannes oppfordret sine lesere til å oppleve gleden ved å være i harmoni med Faderen og Sønnen (se 1 Johannes 1:3). Han tilføyde:

“Elsk ikke verden, heller ikke de ting som er i verden! Om noen elsker verden, da er ikke Faderens kjærlighet i ham …

Og verden forgår og dens lyst, men den som gjør Guds vilje, blir til evig tid” (1 Johannes 2:15, 17).

I dette liv kan vi føle Guds kjærlighet gjennom hans Ånds ledsagelse. Når vi gjør vår himmelske Faders vilje og streber etter å holde oss på stien som leder oss til ham, kan Den hellige ånd veilede oss.1

3. Husk hva Frelseren gjorde for oss.

Bilde
ung mann deler ut nadverden

Løftet i begge nadverdsbønnene for dem som deltar er “så hans Ånd … kan være hos dem [som tar del] ” (Lære og pakter 20:77, 79). Vi tar del i nadverden hver uke fordi vi ønsker å bevare og gi næring til vår åndelighet.

President Dallin H. Oaks, førsterådgiver i Det første presidentskap, har undervist: “Etterhvert som vi trekker oss lengre bort fra verdsligheten, føler vi oss nærmere vår Fader i himmelen og bedre istand til å bli ledet av hans Ånd. Denne livsegenskap kaller vi åndelighet.” President Oaks tilføyde: “Hvordan vi tolker våre erfaringer er også avhengig av hvor åndelige vi er … Vi som har et vitnesbyrd om Jesu Kristi evangelium, [skulle] tolke våre erfaringer etter vår kunnskap om formålet med livet, Frelserens misjon og Guds barns evige fremtid.”2

4. Gjenkjenn åndelige ting.

Jeg vitner om at åndelighet er en velsignelse av konsekvent innsats fra vår side. Når vi søker å lære og følge Åndens tilskyndelser, kan vi lettere skille det som er av Gud fra det som hører verden til.

Eldste Quentin L. Cook i De tolv apostlers quorum sa: “Akkurat som repetisjon og konsekvent innsats er nødvendig for å utvikle fysisk eller psykisk kapasitet, er de det også i åndelige saker.”3

Utvikle din åndelighet

Takket være at Kirkens ledere er fremsynte, har vi mange utmerkede verktøy for å hjelpe oss å styrke vår åndelighet. Tenk på utviklingen av Evangeliebibliotek-appen som gjør at du kan ha kraften i Skriftene og studium av evangeliet bokstavelig talt i lommen din til enhver tid. Tenk på endringene knyttet til omsorgstjeneste som oppmuntrer til bruk av teknologi når vi når ut til andre. Overvei den hjemme-sentrerte, Kirke-støttede tilnærmingen til læring og Kom, følg med meg-pensumet, som kan styrke vår åndelighet uansett hvor vi er.

Vi trenger ikke å være i åndelig karantene med alle disse tilgjengelige ressursene! Vi kan samarbeide, velge enhver mulighet til å være åndeligsinnet, oppmuntre til liv og fred og bevisst gjøre åndelighet til en vesentlig del av vårt liv. Skriftene lærer oss: “Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, langmodighet, mildhet, godhet, trofasthet, saktmodighet, avholdenhet” (Galaterne 5:22–23).

Sett og hold åndelige mål

En åndeligsinnet person forsøker å styrke sin åndelighet, og når vedkommende setter seg mål, spør han: “Vier målene mine tilstrekkelig oppmerksomhet til mine åndelige behov?”

En åndeligsinnet person søker å vite hvordan man følger åndelige tilskyndelser og deretter handler ifølge disse tilskyndelsene. Derfor er målsetting for åndelig vekst avgjørende.

Annie, vårt fem år gamle barnebarn, satte seg som mål å lære å sykle. Hun øvde og fikk det raskt til, så foreldrene tok henne med på en sykkeltur.

Mens de syklet, uttrykte Annies mor forbauselse over hvor flink Annie hadde vært til å sykle opp en bakke og over en bro. Annie fortalte hemmeligheten om sin fremgang: “Jeg bare holder fast, mamma, og fortsetter å trå på pedalene.”

Vi må gjøre det samme. Det er ved å trå på pedalene at vi opprettholder balansen. De enkle, daglige handlingene å be, studere Skriftene og følge profetiske råd, holder vår åndelighet gående fremover til tross for åsene, pandemiene og forandringene i livet.

Bilde
familie som ser på Skriftene sammen

President Russell M. Nelson har sagt: “Når ditt største ønske er å la Gud råde og å være en del av Israel, blir så mange avgjørelser lettere. Så mange problemer blir uvesentlige! … Du vet hva du ønsker å oppnå. Du vet hva slags person du egentlig ønsker å bli.”4

Når du fokuserer på det som virkelig betyr noe, vil du se at prosessen med å styrke din åndelighet og bli åndeligsinnet kan være enkel, selv om det krever innsats og flid. Så hold fast og fortsett å trå på pedalene!

Gi næring til din åndelige Liahona

Du blir dyttet, prikket og trukket i så mange retninger av så mange av denne verdens røster at du noen ganger føler deg usikker på hvilken retning du skal ta. Husk at din åndelige Liahona fungerer best når du skiller Åndens røst fra verdens røster.

Den hellige ånd er rolig, klar og trøstende. Den gir konkret veiledning for å gi deg fred og håp. Den virker i fullkommen enhet med vår himmelske Fader og Jesus Kristus, og fyller flere roller for å hjelpe deg å leve rettferdig og motta evangeliets velsignelser.

“Den endelige kilde til åndelig kraft er Gud vår Fader,” sa president Nelson. “Denne krafts budbærer er Den hellige ånd. Denne kraft er annerledes enn elektrisk kraft. Et elektrisk apparat forbruker kraft. Bruk av hans åndelige kraft etterfyller vår kraft. Mens elektrisk kraft bare kan brukes i tilmålte perioder, kan åndelig kraft brukes i tid og evighet!”5

For å bli åndeligsinnet, hold fast, fortsett å trå på pedalene og sett deg åndelige mål. Bruk de mange ressursene som er tilgjengelige for deg, til å styrke din ånd.

Jeg vitner om at å være åndeligsinnet virkelig er liv og fred (se 2 Nephi 9:39), at vår livskvalitet blir bedre når vi er i harmoni med Faderen og Sønnen, og at Gud elsker oss og er oppmerksom på oss og våre behov.

Fra en tale “To Be Spiritually Minded Is Life and Peace” [Å være åndeligsinnet er liv og fred], holdt under en andakt ved Brigham Young University 9. februar 2021. Hele talen finnes på speeches.byu.edu.

Noter

  1. Eldste Bruce R. McConkie (1915–85) underviste: “Å ha fellesskap med Herren i dette liv er å nyte hans Hellige Ånds ledsagelse” (Doctrinal New Testament Commentary [1973], 3:374).

  2. Dallin H. Oaks, “Åndelighet”, Lys over Norge, nr. 2 1986, 45.

  3. Quentin L. Cook, “Troens grunnvoll”, Liahona, mai 2017, 129.

  4. Russell M. Nelson, “La Gud råde”, Liahona, nov. 2020, 94.

  5. Russell M. Nelson, “Beskytt den åndelige kraftledning”, Lys over Norge, jan 1985, Rapport fra den 154. halvårlige generalkonferanse, 24.