2022
Nephi’s oudtestamentische thema’s ontdekken: Christus en verbonden
Januari 2022


Digitaal thema-artikel: jongvolwassenen

Nephi’s oudtestamentische thema’s ontdekken: Christus en verbonden

Nephi bespreekt inzichten die bij je studie van pas kunnen komen.

Afbeelding
close-up van handen die een exemplaar van het Oude Testament vasthouden

Foto, Bethany Ellice Draper

Ik lees graag in het Oude Testament. In de achterliggende jaren heb ik twee thema’s ontdekt waar we in het Oude Testament op moeten letten om meer vreugde en begrip te krijgen: Christus en verbonden.

Hierna volgen een paar aanwijzingen om dit jaar in onze studie van het Oude Testament Christus en verbonden te ontdekken.

Christus ontdekken

Nephi, die de Schriften op de koperen platen las, heeft gezegd: ‘Zie, mijn ziel verheugt zich erin de waarheid van de komst van Christus aan mijn volk te bewijzen; want met dat doel is de wet van Mozes gegeven; en alle dingen die de mens vanaf het begin van de wereld door God zijn gegeven, zijn een zinnebeeld van Hem’ (2 Nephi 11:4).

We kunnen Jezus Christus op veel manieren in het Oude Testament ontdekken.

De God van het Oude Testament

We weten uit hedendaagse openbaring dat Jezus Christus de God van het Oude Testament is (zie Leer en Verbonden 110:3–4). Vandaar dat we zijn macht in de schepping kunnen zien, maar ook als Wetgever op de berg Sinaï, die Israël leert hoe ze zoals God kunnen worden. We lezen over zijn genade in de bevrijding uit Egyptische slavernij, zijn liefde en zorg voor zijn volk in de woestijn en hun verovering van het beloofde land; en zijn voortdurende bezorgdheid blijkt uit de profeten die Hij stuurde en de vergeving die Hij Israël aanbood op voorwaarde van bekering.

Zinnebeelden van Jezus Christus

Er zijn vele zinnebeelden (of symbolen) van Jezus Christus in de verhalen van het Oude Testament, waarvan vele een voorafschaduwing zijn van zijn komst zoals die in het Nieuwe Testament en het Boek van Mormon is opgetekend. Het verhaal van Abraham en Izak is een voorafschaduwing van God de Vader die zijn Zoon, Jezus Christus, offert. Jozef redde zijn broers van de hongerdood zoals Jezus Christus ons van de geestelijke hongerdood redt. Mozes bevrijdde zijn volk van slavernij zoals Jezus ons van zonde bevrijdt. De Heer leerde de kinderen van Israël de kracht van geloof in Hem en zijn verzoening in het verhaal van de koperen slang in de woestijn. Elia en Elisa genazen de zieken en wekten de doden op, en beeldden daarmee de Heiland uit.

Inzichten in de Heiland van het Nieuwe Testament

Jezus Christus is het zinnebeeld in de verhalen in het Oude Testament en de wet van Mozes. De verhalen over het Pascha en de offeranden in de wet van Mozes wijzen op Christus. De profeten in het Oude Testament genazen de zieken en wekten de doden op, en waren zo een voorafschaduwing van Jezus’ zending. Bij monde van de profeet Jeremia beloofde de Heer ons een ‘nieuw verbond’ (Jeremia 31:31; zie ook vers 32).

In het Nieuwe Testament komt Jezus als een vervulling van de wet en de profeten in het Oude Testament. Hij bracht het nieuwe verbond in de Bergrede en stelde de symbolen van het verbond in tijdens de paasmaaltijd van het laatste avondmaal. Jezus leerde ons elkaar lief te hebben en te dienen, door zieken te genezen en doden op te wekken. Hij verloste ons van zonde en de dood met zijn verzoening, en Hij vestigde zijn kerk op aarde. Als we inzien dat Jezus de God van het Oude Testament is, begrijpen we Hem beter in het Nieuwe Testament.

Verbonden ontdekken

Nephi leerde ons ook om verbonden in de Schriften te ontdekken: ‘En ook verheugt mijn ziel zich in de verbonden van de Heer die Hij met onze vaderen heeft gesloten’ (2 Nephi 11:5).

President Russell M. Nelson heeft ook nadruk op het belang van verbonden gelegd. Hij zei: ‘Er kan van iemand niets beters gezegd worden dan dat hij of zij zijn of haar verbonden nakomt. Iemand die zijn verbonden nakomt, wordt daarvoor zowel hier als in het hiernamaals beloond.’1

Wat een verbazingwekkende belofte! Zelfs als we zijn gedoopt en tempelverbonden hebben gesloten, zal het ons misschien nog niet helder voor de geest staan hoezeer deze beloften ons dagelijks leven ten goede kunnen komen. Het Oude Testament herinnert ons er echter aan wat het werkelijk inhoudt om een ‘verbondsvolk’ te zijn en hoe we meer begrip van de zegeningen en plichten krijgen die ermee samenhangen.

Het belangrijkste verbond dat in het Oude Testament wordt genoemd, is het verbond van Abraham. We kunnen waarheden over het evangelie van Jezus Christus in dit verbond ontdekken die ons tot Jezus Christus brengen, in Wie we zaligheid vinden.

Hierna volgen enkele tips om meer inzicht in het Oude Testament te krijgen en onze verbonden beter na te komen.

Onze rol in het verbond van Abraham begrijpen

Het verbond was een reeks aan Abraham geschonken beloften en zegeningen die tot op de dag van vandaag van kracht zijn in het ‘nieuw en eeuwigdurend verbond’ dat de profeet Joseph Smith heeft hersteld (zie Leer en Verbonden 132:30–31). President Nelson heeft gezegd:

‘De Heer [is] in deze laatste dagen verschenen om dat verbond van Abraham te hernieuwen. Tot de profeet Joseph Smith heeft de Meester verklaard:

‘“Abraham ontving beloften aangaande zijn nakomelingen en de vrucht van zijn lendenen – uit wiens lendenen u bent, […] mijn dienstknecht Joseph. […]

‘“Deze belofte is ook de uwe, want u bent uit Abraham” [Leer en Verbonden 132:30–31].’2

Door dit verbond schiep de Heer een rechtschapen familie waaraan Hij zijn evangelie kon onderwijzen en waardoor Hij zijn kinderen tot Jezus Christus kon brengen. De apostel Paulus onderwees ons dat wij, als we tot Christus komen, deel van Abrahams familie gaan uitmaken: ‘Als u van Christus bent, dan bent u Abrahams nageslacht en overeenkomstig de belofte erfgenamen’ (Galaten 3:29; zie ook vers 27). Door het verbond van Abraham treden de leden van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen tot het huis van Israël toe en worden ze erfgenamen van de zegeningen van het verbond van Abraham.

We kunnen onze rol in het verbond leren kennen door het leven van mensen in het Oude Testament te onderzoeken, door de beloften te bestuderen die de Heer aan zijn kinderen in de geboden heeft gedaan, en door naar de oudtijdse profeten te luisteren die de kinderen van Israël smeekten zich te bekeren en hun verbonden na te komen.

Door onze verbonden beloofde zegeningen ontdekken

Wanneer we in het Oude Testament lezen, kunnen we zoeken naar aanwijzingen dat de Heer Zich aan de beloften houdt die tot het verbond van Abraham behoren. De drie voornaamste zegeningen zijn land, dat een erfdeel in het koninkrijk van onze hemelse Vader symboliseert; nageslacht, dat de belofte van eeuwig nakomelingschap is; en de zegeningen van het evangelie en het priesterschap, ‘die de zegeningen van het heil zijn, ja, van het eeuwige leven’ (Abraham 2:11).

Abraham kreeg de belofte dat door zijn nageslacht ‘alle geslachten van de aardbodem gezegend [zouden] worden’ (Genesis 12:3). Dat betekent dat Jezus Christus door Abrahams afstammingslijn in de wereld zou komen en alle naties van de aarde door zijn verzoening en opstanding zou zegenen (zie Galaten 3:16).

Welke zegeningen heb je door het verbond van Abraham gekregen?

De plicht om Israël te vergaderen

Behalve zegeningen brengt het verbond van Abraham ook bepaalde plichten met zich mee. Door het Oude Testament te bestuderen, leren we hoe we onze verbonden kunnen nakomen. De leden van de kerk zijn, omdat zij tot de familie van Abraham behoren, geroepen Israël te vergaderen. Als we zendingswerk doen, onze bediening vervullen, tempelwerk doen, kerkroepingen vervullen, en onze kinderen onderwijzen en grootbrengen, vergaderen we Israël doordat we anderen dichter tot Christus brengen.

President Nelson heeft verklaard: ‘Elke keer dat je iets doet waarmee je iemand – aan deze of de andere kant van de sluier – helpt om een stapje te zetten in de richting van hun verbonden met God en hun noodzakelijke doop- en tempelverordeningen, help je Israël vergaderen.’3

Het Oude Testament leren liefhebben

Dit jaar zul je dankzij je studie van Kom dan en volg Mij het Oude Testament kunnen lezen. Dat biedt je de kans liefde op te vatten voor de leringen door Nephi’s voorbeeld te volgen en aandacht te schenken aan deze twee thema’s: Christus en verbonden. Daardoor zul je meer begrip krijgen van Jezus Christus, zijn verzoening en zijn evangelie. Je kunt ook meer leren over het ‘nieuw en eeuwigdurend verbond’ en de rol die je daarin speelt als discipel van Christus en als lid van het huis van Israël.

De verhalen en leringen in het Oude Testament kunnen ons helpen onze band met de Heiland hechter te maken, maar ook ons begrip van en toewijding aan onze eigen verbonden versterken.

Noten

  1. Russell M. Nelson, ‘Verbonden’, Liahona, november 2011, 88.

  2. Russell M. Nelson, ‘Verbonden’, 87.

  3. Russell M. Nelson, ‘Hoop van Israël’ (wereldwijde devotional voor jongeren, 3 juni 2018), HopeofIsrael.ChurchofJesusChrist.org; cursivering in brontekst.