2021
De weergaloze gave van Gods goddelijke Zoon
December 2021


De weergaloze gave van Gods goddelijke Zoon

Onze hemelse Vader heeft ons de gave van zijn Zoon gegeven, en zijn leven en zending hebben ons veel andere waardevolle gaven geschonken.

Afbeelding
painting of Nativity

De geboorte van Jezus Christus, N.C. Wyeth

Toen de renovatie van de Salt Lake Tabernacle was voltooid, vond de herinwijding tijdens de zaterdagmiddagbijeenkomst van de algemene aprilconferentie 2007 plaats. Tijdens die bijeenkomst had ik een ervaring waardoor ik de liefde van onze hemelse Vader voor zijn Zoon, Jezus Christus, een beetje beter ging begrijpen.

Satomi, onze tweede dochter, was op zending in het zendingsgebied Salt Lake Temple Square. Ik wist dat de zendelingen die op Temple Square werkzaam waren gedurende de middagbijeenkomst op de begane grond van de Tabernakel zouden zitten. Ik had een plek op het balkon voor die bijeenkomst, en ik hoopte mijn dochter te zien.

Vlak voordat de bijeenkomst begon, ging er een deur open en kwam er een groep zendelingen binnen. Ik zag mijn dochter en haar collega in de groep. Ze werden naar hun zitplaats geleid. Toen keek Satomi naar het balkon. Ze zag me en zei iets. Ik kon de tranen in haar ogen zien. Haar collega sloeg haar arm om Satomi heen en troostte haar.

Ik kon niet horen wat mijn dochter zei, maar ik begreep het woord: ‘Vader’. Dat woord deed me aan Satomi’s kinderjaren en schooltijd denken. Dat herinnerde mij aan haar verlangen om God te dienen, zijn wil te doen, en Hem als zendeling te vertegenwoordigen. Al snel huilde ik ook. Daar zat mijn dochter en ik was zo trots op haar.

De liefde van de Vader voor de Zoon

Op dat moment dacht ik aan de gevoelens van onze Vader voor zijn Zoon, toen Jezus Christus in Gethsémané leed. Onze hemelse Vader moest misschien ook huilen toen Hij het gebed van zijn Zoon hoorde: ‘Abba, Vader, alle dingen zijn mogelijk voor U; neem deze drinkbeker van Mij weg, maar niet wat Ik wil, maar wat U wilt’ (Markus 14:36).

‘En aan Hem verscheen een engel uit de hemel, die Hem versterkte.

‘En Hij kwam in zware zielenstrijd en bad des te vuriger. En Zijn zweet werd als grote druppels bloed, die op de aarde neervielen’ (Lukas 22:43–44).

Onze Heiland volbracht zijn verzoening door in de hof van Gethsémané te lijden, aan het kruis te sterven en vervolgens te herrijzen. Ik ben zo dankbaar dat Jezus, door zijn grote liefde voor zijn Vader en voor ons, de wil van de Vader deed.

Gaven die we hebben ontvangen

In deze kersttijd hebben we veel gelegenheden om aan onze Verlosser, Jezus Christus, te denken. Welke gaven hebben wij dankzij Hem ontvangen? Welke gaven zullen we nog krijgen? Wij kunnen antwoord in de Schriften, in het document ‘De Levende Christus’ en door persoonlijke openbaring vinden.

Afbeelding
painting of Christ in Gethsemane

De Heer Zelf is een geschenk van onze hemelse Vader aan ons. ‘Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft’ (Johannes 3:16).

Jezus Christus heeft gezegd: ‘Ik ben de goede Herder; de goede herder geeft zijn leven voor de schapen’ (Johannes 10:11). Hij heeft ook gezegd: ‘Want ook de Zoon des mensen is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen, en zijn ziel te geven als losprijs voor velen’ (Markus 10:45; zie ook Mattheüs 20:28).

‘Hij heeft zijn leven gegeven ter verzoening van de zonden van het hele mensdom. Zijn plaatsbekledende lijden was zijn gift aan allen die ooit op aarde zouden leven.’1

Ik ben enorm dankbaar voor zijn leven en zijn verzoening.

De Heer heeft ons de gave van hoop gegeven. Door de verzoening van Jezus Christus kunnen wij niet alleen de lichamelijke en geestelijke dood overwinnen, maar worden wij ook gereinigd, geheiligd, vergeven en gesterkt. Zijn leven biedt ons de opstanding (zie Alma 11:42–43; Leer en Verbonden 18:10–12), licht (zie Leer en Verbonden 50:24), genade en waarheid (zie Johannes 1:17), en kan ons eeuwig leven en eeuwig heil brengen (zie Johannes 3:16, 17; 6:35, 51; 10:9; 14:6; Ether 3:14). Als wij op Hem vertrouwen, ons bekeren, heilige verbonden sluiten, en ernaar streven die verbonden na te leven, brengt Hij ons licht en hoop (zie Lukas 2:25–32; Johannes 8:12; 1 Korinthe 15:19–23; Moroni 7:41; Leer en Verbonden 50:24; 84:44–46; 93:7–10).

De Heer geeft ons de gaven van vertroosting, geboden en geestelijke kracht. Bovendien geeft Jezus Christus ons troost, hulp, zijn leringen, zijn voorbeeld (zie 1 Petrus 2:21), de aarde (zie Mosiah 3:8), macht, geluk, kracht, vrede, vreugde, openbaringen, en de geboden (zie Johannes 13:34; 15:12).

President Russell M. Nelson heeft getuigd: ‘En [Gods] Zoon, Jezus Christus, heeft zijn leven voor ons gegeven, zodat wij toegang zouden hebben tot goddelijke macht – voldoende macht om met de lasten, obstakels en verleidingen van deze tijd om te gaan.’2

President Nelson heeft gezegd dat we de kracht van de Heer kunnen krijgen door:

  • over Hem te leren;

  • geloof in Hem te hebben en Hem te volgen;

  • heilige verbonden te sluiten en die nauwkeurig na te komen;

  • in geloof naar Hem omhoog te reiken.3

Jezus Christus is Gods goddelijke Zoon

Hoe is Jezus Christus in staat om ons zoveel gaven te bieden? Want zoals God de Vader heeft gezegd, zoals Jezus Christus heeft gezegd, zoals de profeten hebben gezegd, en zoals de engelen hebben gezegd: Jezus Christus is Gods goddelijke Zoon.

Op 29 april 2019 liet mijn schoonvader zich op 95-jarige leeftijd dopen. Het was echt een wonder voor zijn kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen. We hadden lang op zijn doop gewacht. Wat een gave voor onze familie!

Wat veranderde hem? Waarom liet hij zich dopen?

Enkele maanden voor zijn doop kreeg hij een beroerte en werd hij in het ziekenhuis opgenomen. Mijn vrouw, Tazuko, ging naar huis om hem te bezoeken. Hij was heel blij haar te zien. Hij had gedacht dat hij haar voor zijn overlijden niet meer zou zien. Hij vertelde haar over veel dingen waar hij zich zorgen om maakte. Hij dacht aan zijn begrafenis.

Maar Tazuko zei tegen hem: ‘Vader, als u op God vertrouwt en alles aan Hem overlaat, zal uw geest gerustgesteld worden en zult u vrede voelen.’ Zij vertelde hem over het plan van geluk van onze hemelse Vader en wat de Heiland, Jezus Christus, voor ons heeft gedaan. Ze spraken over de geestenwereld, waar de vrouw van mijn schoonvader, zijn oudste zoon en zijn ouders zich al bevonden. ‘De volgende wereld zal geweldig zijn’, zei ze.

Ze vertelde hem ook dat het beter is om er zondeloos heen te gaan. Zij zei dat hij dankzij de verzoening van Jezus Christus en dankzij de doop vlekkeloos voor God zou kunnen staan. Hij dacht even na en zei: ‘Ik wil me laten dopen.’

Toen zei hij: ‘Het is prachtig om te zien hoe jouw kinderen hun eigen geloof ontwikkelen en naar de kerk blijven gaan, zich aan de geboden houden en op God vertrouwen. Ik ben zo van hen onder de indruk.’ Zachtjes en ontroerd zei hij: ‘Familie is echt belangrijk! Het is zo fijn dat onze familie één kan zijn.’

De gaven van keuze en verandering

Nadat hij lid van de kerk was geworden, vroeg ik mijn schoonvader waarom hij zich uiteindelijk had laten dopen. Zonder aarzeling zei hij: ‘Ik heb de goede weg gekozen.’

Mijn schoonvader liet zien wat president Nelson heeft gezegd: ‘Het evangelie van Jezus Christus is vervuld van zijn macht. Deze is toegankelijk voor iedere zoon of dochter van God die Hem oprecht zoekt.’4

‘Geen ander [dan Jezus Christus] heeft zo’n diepgaande invloed gehad op allen die op aarde geleefd hebben en nog zullen leven.’5 De invloed van Jezus Christus en zijn verzoening is oneindig. Daardoor hebben we de macht om te kiezen, en de macht om te veranderen.

Zijn evangelie was en is een boodschap van vrede en welbehagen. Hij drukte allen op het hart zijn voorbeeld te volgen.6

Ik weet dat Hij door middel van zijn discipelen en dienstknechten nog steeds over de wegen van de wereld loopt, de zieken geneest, de blinden doet zien en de doden opwekt. Door middel van veel trouwe leden, leerkrachten, zendelingen, dienende broeders en dienende zusters onderwijst Hij nog steeds de waarheden van de eeuwigheid, de realiteit van ons voorsterfelijk bestaan, het doel van ons leven op aarde en de vooruitzichten van de zonen en dochters van God in dit leven en in het hiernamaals.

Hij is de levende Zoon van God. Hij nodigt ons uit om met Hem samen te werken. En veel mensen geven gehoor aan zijn uitnodiging. Ik getuig dat Hij een weergaloze gave is en dat Hij ons door zijn leven en zending vele gaven heeft geschonken.

Noten

  1. ‘De levende Christus: het getuigenis van de apostelen’,ChurchofJesusChrist.org.

  2. Russell M. Nelson, ‘De macht van Jezus Christus in ons leven brengen’, Liahona, mei 2017, 39.

  3. Zie Russell M. Nelson, ‘De macht van Jezus Christus in ons leven brengen’, 39–42.

  4. Russell M. Nelson, ‘De macht van Jezus Christus in ons levenbrengen’, 42.

  5. ‘De levende Christus’, ChurchofJesusChrist.org.

  6. Zie ‘De levende Christus’, ChurchofJesusChrist.org.