2021
Onze geestelijke orkanen doorstaan door in Christus te geloven
November 2021


Onze geestelijke orkanen doorstaan door in Christus te geloven

We doorstaan onze geestelijke orkanen het beste door in Christus te geloven en zijn geboden te onderhouden.

Mijn lieve vrouw, Ann, en ik wonen sinds zes jaar vlak bij de Golf van Mexico, in Texas, waar enkele van de hevigste orkanen de Verenigde Staten hebben getroffen en een spoor van vernieling en zelfs dodelijke slachtoffers hebben achtergelaten. Helaas hebben zich de afgelopen maanden ook weer zulke verwoestingen voorgedaan. Ons hart en onze gebeden gaan uit naar allen die hier op de een of andere manier door getroffen zijn. In 2017 hebben wij zelf orkaan Harvey meegemaakt, die wel 150 cm regen op ons uitstortte.

Het ontstaan van orkanen is aan natuurwetten onderhevig. De temperatuur van de oceaan moet tot een diepte van 50 meter ten minste 27 graden Celsius zijn. Als er wind met het warme oceaanwater in aanraking komt, verdampt het water en stijgt het op tot in de atmosfeer, waar het weer vloeibaar wordt. Dan ontstaan er wolken, en de winden vormen een spiraalvormig patroon boven het wateroppervlak.

Afbeelding
Orkaan

Orkanen zijn gigantisch, ze kunnen wel 15 kilometer hoog en 200 kilometer breed worden. Maar het is interessant dat ze afzwakken als ze aan land gaan, want hun kracht wordt dan niet meer door het warme water gevoed.1

U zult misschien nooit een verwoestende fysieke orkaan meemaken. Maar ieder van ons heeft geestelijke orkanen doorstaan, en zal die nog doorstaan, die onze gemoedsrust bedreigen en ons geloof beproeven. In de huidige wereld lijken ze in frequentie en hevigheid toe te nemen. Gelukkig heeft de Heer ons een onfeilbare manier verschaft om ze vreugdevol te overwinnen. Door het evangelie van Jezus Christus na te leven, hebben wij de verzekering dat ‘als stormen van moeit’ ons bedreigen en haast onze vreê doen vergaan, dan houdt nog het anker der hope, weldra breekt voor ons redding aan’.2

President Russell M. Nelson heeft uitgelegd:

‘Heiligen kunnen onder alle omstandigheden gelukkig zijn. We kunnen vreugde voelen, zelfs als we een slechte dag, een slechte week of zelfs een slecht jaar hebben! […]

‘De vreugde die we voelen heeft weinig te maken met onze omstandigheden in het leven en alles met waar we ons in het leven op richten.

‘Als ons leven gericht is op […] Jezus Christus en zijn evangelie, kunnen we vreugde voelen ongeacht wat er in ons leven gebeurt – of niet gebeurt.’3

Net zoals fysieke orkanen aan natuurwetten onderhevig zijn, zijn er geestelijke wetten voor het ondervinden van vreugde tijdens onze geestelijke orkanen. De vreugde of ellende die we in de stormen van het leven voelen, is verbonden met de wetten die God heeft ingesteld. President Nelson heeft gezegd: ‘Ze heten geboden, maar ze zijn net zo echt als de wet van Archimedes, de wet van de zwaartekracht [en] de wet waaraan hartslag onderhevig is.’

President Nelson heeft vervolgd: ‘Het is eigenlijk eenvoudig: als u gelukkig wilt zijn, onderhoud dan de geboden.’4

Twijfel is een vijand van geloof en vreugde. Net zoals warm oceaanwater de kweekvijver is voor orkanen, is twijfel de kweekvijver voor geestelijke orkanen. Net zoals geloof een keuze is, is twijfel dat ook. Als we ervoor kiezen om te twijfelen, kiezen we ervoor om met ons te laten handelen en macht aan de tegenstander over te dragen, wat ons zwak en kwetsbaar maakt.5

Satan probeert ons naar de kweekvijver van twijfel te leiden. Hij wil ons hart verharden zodat we niet zullen geloven.6 De kweekvijver van twijfel kan uitnodigend lijken, met zijn ogenschijnlijk kalme, warme water waarin we niet hoeven te ‘leven naar ieder woord dat uit de mond van God uitgaat’.7 In zulk water verleidt Satan ons om geestelijk minder op onze hoede te zijn. Dergelijke onoplettendheid kan tot een gebrek aan geestelijke overtuiging leiden, waarbij we ‘niet koud en niet heet’ zijn.8 Als we niet in Christus verankerd zijn, zullen de verlokkingen van de twijfel ons tot apathie brengen, waarbij we geen wonderen of blijvend geluk zullen ondervinden, noch ‘gerustheid [voor onze] ziel’.9

Net zoals orkanen boven land afzwakken, wordt twijfel door geloof vervangen als we op het fundament van Christus bouwen. Dan kunnen we de geestelijke orkanen zien voor wat ze zijn, en worden we beter in staat om ze te overwinnen. Als dan ‘de duivel zijn krachtige winden zendt, ja, zijn pijlen in de wervelwind, ja, wanneer al zijn hagel en zijn hevige storm [ons] zullen striemen, [zullen] die geen macht over [ons] hebben om [ons] neer te sleuren in de afgrond van ellende en eindeloos wee, wegens de rots waarop [wij] zijn gebouwd, die een vast fundament is’.10

President Nelson heeft gezegd:

‘Geloof in Jezus Christus is het fundament van alle geloof, en het kanaal waardoor goddelijke macht wordt ontvangen. […]

‘De Heer vergt geen volmaakt geloof om ons toegang tot zijn volmaakte macht te geven. Maar Hij vergt wél van ons dat we geloven.’11

Sinds de algemene aprilconferentie proberen mijn gezinsleden en ik ons geloof in Jezus Christus en zijn verzoening te versterken, zodat wij beter ‘van onze moeilijkheden gelegenheden tot groei en mogelijkheden [kunnen] maken’.12

Onze kleindochter Ruby is met een sterke wil gezegend en neemt graag de touwtjes in handen. Na haar geboorte bleek haar slokdarm niet met haar maag verbonden te zijn. Zelfs als baby doorstond Ruby deze beproeving met de hulp van haar ouders al met ongebruikelijke vastberadenheid. Ruby is nu 5 jaar. Hoewel ze nog erg jong is, is ze een goed voorbeeld van iemand die vastbesloten is om haar geluk niet door haar omstandigheden te laten bepalen. Ze is altijd opgewekt.

Afgelopen mei maakte Ruby nog een geloofsorkaan mee. Ze was ook geboren met een niet geheel ontwikkelde hand, waardoor ze een operatie nodig had. Vóór die operatie bezochten we haar, en gaven we haar een prachtige tekening van een kinderhand die de hand van de Heiland vasthoudt. Toen we vroegen of ze zenuwachtig was, zei ze: ‘Nee, ik ben blij!’

Afbeelding
Ruby met een schilderij van de hand van de Heiland

Wij vroegen haar toen: ‘Hoezo, Ruby?’

Ruby zei vol vertrouwen: ‘Ik ben blij omdat ik weet dat Jezus mijn hand vast zal houden.’

Ruby’s herstel was wonderbaarlijk, en ze is nog steeds opgewekt. Wat staat de zuiverheid van het geloof van een kind in schril contrast met de dwaasheid van de twijfel die ons bij het ouder worden vaak kan verleiden!13 Maar we kunnen allemaal net als een klein kind worden en besluiten ons ongeloof opzij te zetten. Het is een eenvoudige keuze.

Een zorgzame vader smeekte de Heiland eens dringend: ‘Als U iets kunt, […] help ons.’14

Jezus zei toen tegen hem:

‘Als u kunt geloven, alle dingen zijn mogelijk voor wie gelooft.

‘En meteen riep de vader […] onder tranen: Ik geloof, Heere! Kom mijn ongeloof te hulp.’15

De nederige vader maakte de verstandige keuze om op zijn geloof in Christus te vertrouwen, en niet op zijn twijfel. President Nelson heeft gezegd: ‘Alleen uw ongeloof zal God ervan weerhouden u te zegenen met de wonderen die nodig zijn om de bergen in uw leven te verzetten.’16

God is ons genadig door de lat op de hoogte van geloof te leggen, en niet op de hoogte van zeker weten!

Alma leert ons:

‘Gezegend is hij die in het woord van God gelooft.’17

Want ‘God [is] barmhartig […] jegens allen die in zijn naam geloven; daarom verlangt Hij in de eerste plaats dat u gelooft.’18

Ja, God verlangt allereerst dat we in Hem geloven.

We doorstaan onze geestelijke orkanen het beste door in Christus te geloven en zijn geboden te onderhouden. Ons geloof en onze gehoorzaamheid geven ons toegang tot macht van boven om ‘[wat er] ook gebeurt – of niet gebeurt’ te overwinnen.19 Ja, God zegent ons ‘onmiddellijk’ voor ons geloof en onze gehoorzaamheid.20 In feite gaat onze toestand in de loop van de tijd over in geluk, en worden ‘wij levend gemaakt in Christus’ als we ons geloof in Hem oefenen en zijn geboden onderhouden.21

Broeders en zusters, mogen wij vandaag hiervoor kiezen: ‘Twijfel niet, maar wees gelovig.’22 ‘De juiste weg is om in Christus te geloven.’23 Wij zijn ‘in [zijn] handpalmen gegraveerd’.24 Hij is onze Heiland en Verlosser, en Hij staat voor onze deur en klopt aan.25 In de naam van Jezus Christus. Amen.