2021
Jeg kan styrke mitt forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus
August 2021


Unge voksne

Jeg kan styrke mitt forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus

Å utvikle et sterkere forhold til Dem virket alltid abstrakt for meg, helt til jeg prøvde noe nytt.

Bilde
woman praying in meadow at sunset

Foto: illustrasjonsfoto

Jo eldre jeg blir, desto mer innser jeg hvor avhengig jeg er av mine forhold til andre – venner, familie og til og med budene som aldri svikter med hensyn til å levere min siste bestilling via Internett.

Og i mange år visste jeg at det hyppige rådet fra våre ledere i Kirken om å utvikle et forhold til vår himmelske Fader og Frelseren var sant og viktig.1

Men jeg klarte bare ikke å finne ut hvordan jeg faktisk skulle gjøre det.

Jordiske forhold til venner og familie innebærer å ha samtaler, slå av interne vitser og tilbringe tid sammen. Så tanken på å ha et personlig forhold til min himmelske Fader og Jesus Kristus, som ikke er fysisk tilstede, virket alltid så abstrakt for meg.

Men mens jeg grunnet, innså jeg at alles forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus er personlig og unikt. Så hva om jeg anvendte noen praktiske fremgangsmåter som har hjulpet meg å utvikle sterke forhold til mine nærmeste her på jorden, på mitt forhold til Dem?

Denne tanken var gnisten jeg trengte.

Jeg bestemte meg for å sette denne ideen på prøve og revurdere mitt forhold til Dem etter 10 dager.

10 måter å styrke forholdet til andre på

Mens jeg grunnet på hvordan jeg kunne komme nærmere vår himmelske Fader og Frelseren, undersøkte jeg 10 grunnleggende tips om forhold som ofte gis av fagfolk, og kombinerte dem med profetiske råd for å gi dem et åndelig fokus.

Her er de 10 tipsene:

  1. Kommuniser ærlig, med hørbar stemme og med ærlig hensikt gjennom bønn.2

  2. Vær god til å lytte.3

  3. Vis Dem takknemlighet.4

  4. Ofre for Dem.5

  5. Lær om Dem.6

  6. Tilbring kvalitetstid med Dem.7

  7. Utfør tjeneste sammen.8

  8. Vis Dem tillit og engasjement.9

  9. Innrøm når du tar feil.10

  10. Finn ut hvordan De viser deg kjærlighet.11

Til å begynne med valgte jeg å lære om min himmelske Fader og Frelseren (nr. 5), å tilbringe kvalitetstid med Dem (nr. 6) og å finne ut hvordan de viste meg kjærlighet (nr. 10).

1. Å lære om Dem

For å lære mer om Dem fokuserte jeg på å studere karaktertrekkene Deres. Jeg studerte “Den levende Kristus”, historier om mirakler i Mormons bok og generalkonferansetaler. Jeg så også Kirkens bibel- og Mormons bok-videoer for å få et visuelt bilde av Frelserens egenskaper og hvordan han underviste og kommuniserte med andre.

En egenskap ved Frelseren jeg studerte, var hans villighet til å gjøre Faderens vilje (se 3 Nephi 11:11). Jeg kan ikke forstå at noen er villig til å lide og dø for alle de feil, sorger, synder og smerter som alle noensinne vil oppleve, når denne personen ikke har gjort noe galt. Likevel var det en som var villig.

Han var det.

Jeg har alltid hatt tro på ham, men å grunne på hans kjærlighet og villighet til å gi sitt liv for meg, styrket min tro, min takknemlighet og min egen villighet til å følge ham. Hans mot inspirerte meg også til å gå fremover med tro og håp, selv om jeg noen ganger sto overfor angst og frykt for det ukjente.

Så vendte jeg meg til vår himmelske Faders karakter.

Jeg har slitt med perfeksjonisme det meste av livet, og jeg pleide å forestille meg ham som en sint person når jeg skuffet ham med mine svakheter og feiltrinn.

Men etter hvert som jeg har studert mer om egenskapene hans, har jeg funnet ut at han ikke er et nådeløst vesen (se Alma 32:22). Han er tålmodig og vennlig og kjærlig (se 2 Peter 3:9). Han er alltid villig til å tilgi meg (se Mosiah 26:29–31). Han er min viktigste støttespiller (se 2 Nephi 26:24).

Og jeg innså at han virkelig er min Fader og at jeg er hans guddommelige barn. Han elsker meg fullstendig (se Johannes 3:16–17) og ønsker ganske enkelt at jeg skal komme tilbake.

Å lære om vår himmelske Faders og Jesu Kristi natur forandret hele min oppfatning av hva de føler for meg og hvor tilstedeværende de faktisk er i livet mitt. Jeg innså også at de ikke er fremmede for meg – jeg har kjent dem siden begynnelsen, og de har alltid kjent meg også.

2. Tilbring tid sammen med Dem

Bilde
young man gazing at sky

Fotografi: Getty Images

Akkurat slik jeg kan sette av tid til å besøke en venn, tok jeg meg tid til å være sammen med vår himmelske Fader og Frelseren hver dag. Jeg holdt inderlige bønner og tok meg tid til å lytte. Jeg spilte og grunnet på mine favorittsalmer. Jeg mediterte. Og fordi templene var stengt (på grunn av covid-19), gikk jeg på fredelige turer.

Jeg har vanligvis en podkast eller lydbok på øret når jeg går tur. Men under disse spaserturene koblet jeg meg fra verden. Jeg valgte å lytte etter Dem. Å gjøre dette hjalp meg å få kontakt med Ånden og gjenkjenne og grunne på de intrikate detaljene i verden og meningen med livet.

Det gikk opp for meg hvor mye vår himmelske Fader og Frelseren tenkte på sitt skaperverk – inkludert meg.

Jeg følte stor åndelig kraft komme av denne gode, stille tiden sammen med min himmelske Fader og Frelser. Jeg la merke til flere av mine velsignelser, jeg fant større takknemlighet for livet generelt, jeg fikk mer trygghet i mine avgjørelser, og jeg kunne føle deres stille styrke støtte meg.

Akkurat som med ethvert annet forhold, kom vi mye nærmere hverandre ved å prioritere kvalitetstid.

3. Jeg legger merke til hvordan De viser meg kjærlighet

Vi mottar alle best kjærlighet på bestemte måter.12 Jeg tenkte på hvordan andre har vist meg kjærlighet og hva som har påvirket meg mest i årenes løp, og jeg innså at jeg alltid har følt meg mest elsket ved andres meningsfylte ord.

Og da jeg innså dette, gikk det også opp for meg at for meg har de dypeste svarene på bønn eller den største trøst fra vår himmelske Fader eller Frelseren alltid vært ved ord, enten disse ordene kom fra noen som ble tilskyndet til å snakke med meg, ved sannheter i Skriftene, ved bøker eller ved vakre sitater fra profeter og apostler. Ord har alltid fylt sjelen min og gitt meg trøst mer enn noe annet.

Jeg tenkte også på hvordan De viser meg kjærlighet på andre måter, som gjennom mine kjære, gjennom fremmede og til og med ved hyggelige “sammentreff” og gleder. Jeg ble rørt til tårer da jeg forsto hvordan De viser meg kjærlighet på så mange måter, men spesielt på den måten jeg mottar den best. De kjenner oss virkelig og kan nå oss personlig og effektivt.

Vi kan også vise Dem kjærlighet så godt som vi kan – ved å dele evangeliet med andre, følge Dem og tjene andre.

Hvis du trenger hjelp til å finne ut hvordan de viser deg kjærlighet, kan du be vår himmelske Fader om hjelp til å se det. Han vil vise deg det.13

Bygg opp ekte relasjoner

Denne opplevelsen ga meg et glimt av hvor mye åndelig styrke jeg kan oppnå ved å prioritere mitt forhold til vår himmelske Fader og Frelseren.

Jeg har tenkt å fortsette å benytte disse tipsene til å utvikle gode forhold. Jeg ser nå virkelig mitt forhold til Dem som noe reelt, kraftfullt, dyrebart og evig. De er ikke immaterielle, slik jeg en gang trodde.

De er med oss. De er i detaljene. De er beredt til å overøse oss med styrke, trøst, visdom, veiledning og fred, spesielt når vi setter av tid og plass til Dem i vårt liv.

Prøv dine egne metoder for å komme nærmere Dem, og se hva som skjer! Jeg kan vitne om at når vi prioriterer disse viktige forholdene og følger Dem, vil vi kunne få tilgang til Frelserens helbredende innflytelse, gå fremover med tro (se Filipperne 4:13) og finne større trygghet og glede.

Det har iallfall jeg gjort.

Noter

  1. Se James E. Faust, “A Personal Relationship with the Savior”, Ensign, nov. 1976, 58–59.

  2. Se “How I #HearHim: Elder Jeffrey R. Holland” (video), ChurchofJesusChrist.org/media.

  3. Se Russell M. Nelson, “Hør Ham”, Liahona, mai 2020, 88–92.

  4. Se Thomas S. Monson, “Den guddommelige gave takknemlighet”, Liahona, nov. 2010, 87–90.

  5. Se Dallin H. Oaks, “Offer”, Liahona, mai 2012, 19–22.

  6. Se Russell M. Nelson, “Profeter, lederskap og guddommelig lov” (verdensomspennende andakt for ungdom, 8. jan. 2017), broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.

  7. Se M. Russell Ballard, “How I Hear Him in Still and Quiet Moments”, blogginnlegg 17. juli 2020, ChurchofJesusChrist.org.

  8. Se Cristina B. Franco, “Gleden ved uselvisk tjeneste”, Liahona, nov. 2018, 55–57.

  9. Se Russell M. Nelson, “La Gud råde”, Liahona, nov. 2020, 92–95.

  10. Se Russell M. Nelson, “Vi kan gjøre bedre og bli bedre”, Liahona, mai 2019, 67–69.

  11. Se Dieter F. Uchtdorf, “Guds kjærlighet”, Liahona, nov. 2009, 21–24.

  12. Se Gary Chapman, The 5 Love Languages: The Secret to Love That Lasts (2010).

  13. Se Sheri L. Dew, Worth the Wrestle (2017), 8, 9, 41.