2020
150 års jubilæum for organisationen Unge Kvinder
Juni 2020


150 års jubilæum for organisationen Unge Kvinder

Vor himmelske Fader har et stort værk for jer at udføre som forberedelse til Frelserens andet komme.

Billede
group of young women walking

Når jeg tænker på alle de forunderlige ting, som vor himmelske Fader har gjort for sine børn, fyldes mit hjerte med ren forundring og taknemmelighed over, hvor meget Herren elsker sine døtre. Han elsker JER!

Og fordi han elsker jer, inspirerede han for 150 år siden Kirkens ledere til at oprette organisationen Unge Kvinder for at hjælpe jer til at blive den person, Gud ønsker, at I bliver. Profeten Brigham Young (1801-1877) opmuntrede os til at styrke vores vidnesbyrd ved at efterleve evangeliet: »Der er et behov for at Israels unge døtre får et levende vidnesbyrd om sandheden … Jeg ønsker, at vores piger selv opnår kundskab om evangeliet.«1 Han sagde også: »Flere vidnesbyrd fås stående på sine fødder end liggende på sine knæ.«2

Organisationen Unge Kvinder er blevet tilpasset i årenes løb for at imødekomme tidens behov. Men selvom programmet er blevet tilpasset, er formålet med Unge Kvinder ikke forandret – det er at hjælpe jer til at få et levende vidnesbyrd og i tro gå fremad på pagtens sti. Når I kommer til kundskab om, hvem I er og handler i tro, vil I få de velsignelser, vor himmelske Fader har i vente for jer.

Unge Kvinders klasser i tidens løb

Da Unge Kvinder først begyndte, blev den kaldt »Forening til fremme af mådehold« med det mål at »fremme alt, der er godt og skønt.« I begyndelsen af 1900-tallet blev det til Unge Damers Gensidige Uddannelsesforening og snart blev der oprettet klasser for unge kvinder mellem 12 og 24 år. Navnene på klasserne er blevet ændret i årenes løb og har blandt andet omfattet Lejrbålspiger, Bikuber, Vogtere og Gleaners. Efterhånden som Kirken voksede og unge kvinder mødtes i andre lande og på andre sprog, gjorde de deres bedste for at tilpasse sig med navne som Rosenpiger for eksempel.

Med unge kvinder i næsten alle lande i dag, bliver klasserne organiseret efter behovet i den enkelte menighed eller gren og kaldes under ét bare Unge Kvinder.

Billede
YW timeline

Kravene til programmerne for Unge Kvinder er også blevet ændret i årenes løb. Til højre ser I nogle få af dem.

I 1915:

  • Lære at lægge seletøj og køre et hestespand.

  • Lære skriftsteder udenad.

Fra 1940’erne til 1960’erne:

  • Forbedring af ens selvtillid ved at tillægge sig en god holdning (når man sidder, står og går).

  • Opføre sig venligt som en dame.

I 1980’erne:

  • Læs to missionærpjecer og undervis en ven eller slægtning om det, I har lært.

  • Dyrk en eller anden form for motion i mindst 30 minutter om dagen, fem dage om ugen i tre uger.

I 2009:

  • Studér vigtigheden af kyskhed og dyd.

  • Læs hele Mormons Bog. Skriv jeres tanker ned i jeres dagbog.

I 2020:

  • Nyt program indført

Program for børn og unge

Når I kigger på disse krav med åndelige øjne, vil I se, at der går en rød tråd igennem dem. Fortid og nutid mødes i samme mål om at hjælpe de unge kvinder til at komme nærmere på Jesus Kristus og udvikle sig åndeligt, intellektuelt, socialt og fysisk.

I 2019 blev der introduceret et nyt personligt udviklingsprogram, der opfordrer jer til både at være selvstændige og samtidig stole på Frelseren. I opfordres til at søge Helligånden og sætte jeres egne mål, mens I stræber på at blive mere som vor Frelser, Jesus Kristus! Jeg elsker den tillid det viser til jer bemærkelsesværdige unge kvinder i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige.

Med støtte fra jeres biskopråd og præsidentskabet for Unge Kvinder, ledes I også af klassepræsidentskaber – jeres kammerater, der er kaldet og indsat til at planlægge og implementere programmet for Unge Kvinder. Der er flere end en halv million unge kvinder rundt om i verden i dag, der ledes af deres kammerater.

Alle unge kvinder står samlet om et tema, der omfatter disse grundlæggende principper: I er jeres himmelske Forældres elskede datter; I er Jesu Kristi disciple ved pagt; I søger og handler på personlig åbenbaring, der kommer fra Helligånden, og I er strålende vidner om Gud, når I stræber efter at blive som vor Frelser, Jesus Kristus og drager omsorg for andre i hans hellige navn.

I er elskede og vigtige!

Som elskede døtre af en levende og kærlig himmelsk Fader, er I blevet særlig forberedt til at blive »befriere på Zions bjerg.«3 Som præsident Russell M. Nelson har sagt: »Hver eneste profet har talt om vor tid, hvor Israel vil blive indsamlet, og verden vil være forberedt til Frelserens andet komme. Tænk over det! Ud af alle dem, der nogensinde har levet på denne planet, er vi dem, der får lov til at deltage i denne sidste, store indsamlingsbegivenhed.«4

Det er en hellig opfordring til at deltage i tempeltjeneste og slægtsforskning, tjene i lederstillinger, drage omsorg for jeres medsøstre og dele jeres vidnesbyrd med familie og venner. I er elskede, og I er vigtige!

Mine kære venner, vor himmelske Fader har et stort værk for jer at udføre i forbindelse med forberedelsen af vor Frelser, Jesu Kristi andet komme! I er en vigtig del af dette værk. Han elsker jer, han ønsker, at I tager del i hans værk, han stoler på jer!

Jeg har tro på og tillid til jer ligesom vores kære profet, præsident Nelson, der har sagt: »I er blandt de bedste, Herren nogensinde har sendt til denne verden. I har evnen til at være klogere og mere vise og påvirke verden mere end nogen tidligere generation!«5

Jeg beder til, at I vil lade ordene i Unge Kvinders tema synke dybt i hjertet og kaste jer helhjertet ud i det nye program og tage imod enhver mulighed for at komme Frelseren nærmere og lære mere af ham. Bliv den person, han ønsker, at I skal være. Jeg ved, at når I gør dette, vil jeres liv blive fyldt med muligheder for at dele hans lys og kærlighed med jeres familie, venner og alle omkring jer. Når I stræber efter at følge ham, vil jeres vidnesbyrd blive fast og urokkeligt.

Noter

  1. Brigham Young, i A Century of Sisterhood: Chronological Collage, 1869-1969, 1969, s. 8.

  2. Brigham Young, i Susa Young Gates, History of the Young Ladies’ Mutual Improvement Association of the Church of Jesus Christ of Latter-day Saints from November 1869 to June 1910, 1911, s. 9.

  3. Quentin L. Cook, Aprilkonferencen 2014 (Liahona, maj 2014, s. 48).

  4. Russell M. Nelson, »Zions ungdom«, verdensomspændende foredrag for unge, 3. juni 2018, s. 8, HopeofIsrael.ChurchofJesusChrist.org.

  5. Russell M. Nelson, »Zions ungdom«, s. 16-17.

Foto: Leslie Nilsson.

Illustration: Corey Egbert

Foto: Matthew Reier