2020
Hør ham
maj 2020


Hør ham

Vor Fader ved, at når vi er omgivet af usikkerhed og frygt, er det, der vil hjælpe os allermest, at høre hans Søn.

Mine kære brødre og søstre, jeg er så taknemmelig for, at vi ved brug af teknologi har kunnet mødes og tilbede sammen denne søndag formiddag. Vi er så velsignede ved at vide, at Jesu Kristi evangelium er blevet gengivet til jorden!

I de sidste par uger har de fleste af os oplevet afbrydelser i vores eget liv. Jordskælv, brande, oversvømmelser, plager og eftervirkninger deraf har afbrudt rutiner og forårsaget mangel på mad, almindelige varer og opsparing.

Midt i alt dette roser og takker vi jer for at vælge at høre Herrens ord i denne turbulente tid ved at deltage i generalkonferencen med os. Det øgede mørke, der ledsager trængsel, får Jesu Kristi lys til at skinne endnu klarere. Tænk bare på det gode, vi hver især kan gøre i denne tid med globalt kaos. Jeres kærlighed til og tro på Frelseren kan meget vel være anledning til, at nogle opdager gengivelsen af Jesu Kristi evangeliums fylde.

I de sidste to år har søster Nelson og jeg mødt tusinder af jer rundt omkring i verden. Vi har været samlet med jer på stadioner og i hotelsale. Alle steder har jeg følt, at jeg var i nærvær af Herrens udvalgte, og at jeg så Israels indsamling finde sted foran mig.

Vi lever i en tid, »som vore forfædre med spændt forventning har set frem til«.1 Vi sidder på forreste række som vidner til det, profeten Nefi så i et syn om, at Guds lams kraft ville komme »over Herrens pagtsfolk, som var spredt over hele jordens overflade, og de blev udrustet med retfærdighed og med Guds kraft i stor herlighed.«2

I, mine kære brødre og søstre, er blandt de mænd, kvinder og børn, Nefi så. Tænk engang!

Uanset hvor I bor, eller hvad jeres omstændigheder er, er Herren Jesus Kristus jeres Frelser, og Guds profet Joseph Smith er jeres profet. Han blev forudordineret inden grundlæggelsen af jorden til at være profet i denne sidste uddeling, hvor »intet skal blive holdt tilbage«3 for de hellige. Åbenbaring fortsætter med at flyde fra Herren i denne vedvarende genoprettelsesproces.

Hvad betyder det for jer, at Jesu Kristi evangelium er gengivet til jorden?

Det betyder, at I og jeres familie kan blive beseglet for evigt! Det betyder, at fordi I er blevet døbt af en, der har myndighed fra Jesus Kristus, og er blevet bekræftet som medlem af hans kirke, kan I nyde Helligåndens konstante ledsagelse. Han vil vejlede og beskytte jer. Det betyder, at I aldrig vil blive ladt alene tilbage eller uden adgang til hjælp fra Guds kraft. Det betyder, at præstedømmets kraft kan velsigne jer, når I modtager essentielle ordinancer og indgår pagter med Gud og holder dem. Sikke et anker for vores sjæl disse sandheder er, særligt i disse tider, hvor uvejret truer.

Mormons Bog beskriver to store civilisationers klassiske fremgang og fald. Deres historie viser, hvor nemt det er for et flertal af folk at glemme Gud, afvise advarsler fra Herrens profeter og søge magt, popularitet og kødets lyst.4 Tidligere profeter har gentagne gange forkyndt »store og forunderlige ting for folket, som de ikke troede«.5

Det er det samme i vore dage. I årenes løb har vi hørt store og forunderlige ting fra indviede talerstole i hele verden. Alligevel tager de fleste mennesker ikke disse sandheder til sig – enten fordi de ikke ved, hvor de skal finde dem,6 eller fordi de lytter til dem, der ikke har hele sandheden, eller fordi de har afvist sandhed til fordel for verdslige sysler.

Modstanderen er snedig. I årtusinder har han fået det gode til at virke ondt og det onde til at virke godt.7 Hans budskaber har det med at være højrøstede, stødende og pralende.

Men budskaber fra vor himmelske Fader er markant anderledes. Han kommunikerer enkelt, stille og med så betagende tydelighed, at vi ikke kan misforstå ham.8

Hver gang han for eksempel har præsenteret sin Enbårne Søn for dødelige på jorden, har han gjort det med bemærkelsesværdigt få ord. På Forklarelsens bjerg sagde Gud til Peter, Jakob og Johannes: »Det er min elskede søn. Hør ham!«9 Hans ord til nefitterne i landet Overflod var: »Se, min elskede Søn, i hvem jeg har velbehag, i hvem jeg har herliggjort mit navn – hør ham.«10 Og til Joseph Smith, i den dybsindige udtalelse, der indledte denne uddeling, sagde Gud helt enkelt: »Det er min elskede søn. Hør ham!«11

Mine kære brødre og søstre, overvej nu det faktum, at i disse tre tilfælde, der lige blev nævnt, var de involverede personer, i en tilstand af frygt og til en vis grad fortvivlelse, lige inden Faderen præsenterede Sønnen.

Apostlene blev bange, da de så Jesus Kristus indhyllet i en sky på Forklarelsens bjerg.

Nefitterne blev bange, fordi de havde oplevet ødelæggelse og mørke i flere dage.

Joseph Smith var i en mørk magts greb, lige inden himlene åbnede sig.

Vor Fader ved, at når vi er omgivet af usikkerhed og frygt, er det, der vil hjælpe os allermest, at høre hans Søn.

For når vi forsøger at høre – virkeligt høre – hans Søn, vil vi blive vejledt til at vide, hvad vi skal gøre i enhver situation.

Det allerførste ord i Lære og Pagter er lyt.12 På engelsk bruges ordet hearken, der betyder at lytte i den hensigt at adlyde.«13 At lytte betyder at »høre ham« – at høre det, Frelseren siger, og derpå give agt på hans råd. Med de to ord – »hør ham« – giver Gud os et mønster for succes, lykke og glæde i dette liv. Vi må høre Herrens ord, lytte til dem og give agt på det, han sagde til os!

Når vi søger at være Jesu Kristi disciple, må vores indsats for at høre ham til stadighed være mere tilsigtet. Det kræver en bevidst og konsekvent indsats at fylde vores dag med hans ord, hans lærdomme, hans sandhed.

Vi kan ikke bare stole på den information, vi støder ind i på de sociale medier. Med milliarder af ord online og i en marketingmættet verden, der konstant infiltreres af modstanderens larmende og skammelige indsats, hvor kan vi så gå hen for at høre ham?

Vi kan gå til skrifterne. De lærer os om Jesus Kristus og hans evangelium, hans forsonings storhed og vor Faders store plan for lykke og forløsning. Daglig fordybelse i Guds ord er afgørende for åndelig overlevelse, særligt i disse dage med øget kaos. Når vi mætter os med Kristi ord dagligt, vil Kristi ord fortælle os, hvordan vi skal reagere på vanskeligheder, som vi aldrig troede, vi ville møde.

Vi kan også høre ham i templet. Herrens hus er et hus for læring. Der underviser Herren på sin egen måde. Der lærer hver ordinance os om Frelseren. Der lærer vi, hvordan vi trækker sløret til side og kommunikerer tydeligere med himlen. Der lærer vi, hvordan man tilretteviser modstanderen og trækker på Herrens præstedømmekraft til at styrke os og dem, vi elsker. Vi bør alle være ivrige efter at søge tilflugt der.

Når disse midlertidige COVID-19 begrænsninger ophæves, så afsæt venligst regelmæssigt tid til at tilbede og tjene i templet. Hvert minut af den tid vil velsigne jer og jeres familie på måder, intet andet kan. Tag jer tid til at tænke over det, I hører og føler, når I er der. Bed Herren om at lære jer, hvordan I åbner himlen for at velsigne jer og dem, I elsker og tjener.

Selvom det ikke er muligt at tjene i templet i øjeblikket, opfordrer jeg jer til at øge jeres deltagelse i slægtshistorie, herunder at søge efter slægtninge og indeksering. Jeg lover jer, at når I bruger mere tid på tempeltjeneste og slægtsforskning, vil I øge og forbedre jeres evne til at høre ham.

Vi hører ham også tydeligere, når vi forbedrer vores evne til at genkende Helligåndens hvisken. Det har aldrig været mere afgørende at vide, hvordan Ånden taler til jer, end lige nu. Helligånden er Guddommens sendebud. Han vil bringe tanker til jeres sind, som Faderen og Sønnen ønsker, at I modtager. Han er Talsmanden. Han vil bringe en følelse af fred i jeres hjerte. Han vidner om sandhed og vil bekræfte, hvad der er sandt, når I hører og læser Herrens ord.

Jeg fornyer min bøn til jer om at gøre, hvad end det kræver at øge jeres åndelige evne til at modtage personlig åbenbaring.

Det vil hjælpe jer til at vide, hvordan I går frem i jeres liv, hvad I skal gøre under en krise, og hvordan I skelner og undgår modstanderens fristelser og bedrag.

Og til sidst hører vi ham, når vi giver agt på profeters, seeres og åbenbareres ord. Jesu Kristi ordinerede apostle vidner altid om ham. De viser vejen, når vi går igennem jordelivets hjertevridende labyrint.

Hvad vil der ske, når I mere bevidst hører, lytter og giver agt på det, Frelseren har sagt, og det, han siger nu gennem sine profeter? Jeg lover jer, at I vil blive velsignet med mere kraft til at håndtere fristelse, vanskeligheder og svagheder. Jeg lover jer mirakler i jeres ægteskab, familieforhold og daglige arbejde. Og jeg lover, at jeres evne til at føle glæde vil øges, selv hvis I oplever øget turbulens i jeres liv.

Denne aprilkonference 2020 er vores mulighed for at mindes en begivenhed, som ændrede verden. Da vi så frem til 200-året for Joseph Smiths første syn, overvejede Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Råd, hvad vi kunne gøre for at mindes denne enestående begivenhed på passende vis.

Denne teofani igangsatte gengivelsen af Jesu Kristi evangelium i dets fylde og indledte tidernes fyldes uddeling.

Vi tænkte over, om vi burde opføre et monument. Men da vi overvejede den enestående historiske og internationale virkning af det første syn, følte vi os tilskyndet til at skabe et monument – ikke af granit, men af ord – ord i en højtidelig og hellig proklamation – der ikke er skrevet på »tavler af sten«, men på »tavler af kød« i vores hjerte.14

Siden Kirken blev oprettet, er der kun udsendt fem proklamationer, hvoraf den sidste er »Familien: En proklamation til verden«, som blev præsenteret af præsident Gordon B. Hinckley i 1995.

Nu hvor vi grunder over dette betydningsfulde tidspunkt i verdenshistorien og Herrens formaning om at indsamle det spredte Israel som forberedelse til Jesu Kristi andet komme, udsender vi, Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Råd, følgende proklamation. Titlen er »Gengivelsen af Jesu Kristi evangeliums fylde: En tohundredeårs proklamation til verden«. Den er forfattet af Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Råd i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Den er dateret april 2020. Som forberedelse til i dag har jeg tidligere indtalt denne proklamation i den hellige lund, hvor Joseph Smith første gang så Faderen og Sønnen.

»Vi proklamerer højtideligt, at Gud elsker sine børn i hvert eneste land i verden. Gud Faderen har givet os sin elskede Søns, Jesu Kristi, guddommelige fødsel, hans uforlignelige liv og uendelige sonoffer. I kraft af Faderens magt opstod Jesus igen og sejrede over døden. Han er vor Frelser, vort Eksempel og vor Forløser.

For to hundrede år siden på en smuk forårsmorgen i 1820 søgte den unge Joseph Smith at vide, hvilken kirke han skulle tilslutte sig. Han gik ind i skoven for at bede i nærheden af sit hjem i staten New York i USA. Han havde spørgsmål om sin sjæls frelse og stolede på, at Gud ville vejlede ham.

I ydmyghed erklærer vi, at som svar på hans bøn viste Gud Faderen og hans Søn, Jesus Kristus, sig for Joseph og indledte den tid, hvor ›alt det genoprettes‹ (ApG 3:21), som det er forudsagt i Bibelen. Af dette syn lærte han, at Kristi kirke i Det Nye Testamente var gået tabt på jorden efter de oprindelige apostles død. Joseph skulle være et redskab i dens tilbagevenden.

Vi bekræfter, at himmelske budbringere under ledelse af Faderen og Sønnen kom for at instruere Joseph og genetablere Jesu Kristi Kirke. Den opstandne Johannes Døber gengav myndigheden til at døbe ved nedsænkning for syndernes forladelse. Tre af de oprindelige tolv apostle – Peter, Jakob og Johannes – gengav apostelembedet og nøglerne til præstedømmemyndighed. Andre kom også, herunder profeten Elias, som gengav myndigheden til at knytte familier sammen for evigt i evige forhold, der varer ud over døden.

Vi bevidner endvidere, at Joseph Smith blev givet Guds gave og kraft til at oversætte en gammel optegnelse: Mormons Bog: Endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus. Siderne i denne hellige tekst indeholder en beretning om Jesu Kristi personlige virke blandt folket på den vestlige halvkugle kort tid efter hans opstandelse. Den lærer os om formålet med livet og forklarer Kristi lære, som er centralt for dette formål. Mormons Bog vidner som et helligt sidestykke til Bibelen om, at alle mennesker er sønner og døtre af en kærlig Fader i himlen, at han har en guddommelig plan for os, og at hans Søn, Jesus Kristus, taler i dag såvel som i gamle dage.

Vi erklærer, at Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, der blev organiseret den 6. april 1830, er Kristi genoprettede kirke fra Det Nye Testamente. Denne kirke er forankret i sin hovedhjørnesten, Jesus Kristus, og hans fuldkomne liv, hans uendelige forsoning og bogstavelige opstandelse. Jesus Kristus har atter kaldet apostle og har givet dem præstedømmemyndighed. Han indbyder os alle til at komme til sig, til at modtage Helligånden, frelsens ordinancer og til at opnå bestandig glæde.

To hundrede år er nu gået, siden denne genoprettelse blev igangsat af Gud Faderen og hans elskede Søn, Jesus Kristus. Millioner over hele verden har fået kundskab om disse profeterede begivenheder.

Vi erklærer med glæde, at den lovede genoprettelse skrider fremad gennem fortsat åbenbaring. Jorden vil aldrig blive den samme igen, hvor Gud vil ›sammenfatte alt i Kristus‹ (Ef 1:10).

Med ærbødighed og taknemlighed opfordrer vi som hans apostle alle til at vide – som vi ved – at himlene er åbne. Vi bekræfter, at Gud gør sin vilje kendt for sine elskede sønner og døtre. Vi vidner om, at de, der bønsomt studerer genoprettelsens budskab og handler i tro, vil blive velsignet med at få deres eget vidnesbyrd om dens guddommelighed og dens formål med at forberede verden på vor Herre og Frelsers, Jesu Kristi, andet komme.«15

Elskede brødre og søstre, dette er vores tohundredeårsproklamation til verden om genoprettelsen af Jesu Kristi evangelium i dets fylde. Den er blevet oversat til 12 sprog. Andre sprog følger snart. Den bliver omgående tilgængelig på Kirkens hjemmeside, hvorfra I kan få et eksemplar. Studér den personligt og med jeres familie og venner. Grund over sandhederne, og tænk på den påvirkning, disse sandheder vil få i jeres liv, hvis I vil høre dem, lytte til dem og følge de bud og pagter, der ledsager dem.

Jeg ved, at Joseph Smith er den forudordinerede profet, som Herren valgte til at indlede denne sidste uddeling. Gennem ham blev Herrens kirke genoprettet på jorden. Joseph beseglede sit vidnesbyrd med sit blod. Hvor jeg dog elsker og ærer ham!

Gud lever! Jesus er Kristus! Hans kirke er blevet genoprettet! Han og hans Fader, vor himmelske Fader, våger over os. Det vidner jeg om i Jesu Kristi hellige navn. Amen.