2020
Åbne himlen for at få hjælp
maj 2020


Åbne himlen for at få hjælp

Lad os omsætte vores tro på Herren Jesus Kristus til handling!

Det har været et enestående og vidunderligt møde! Tak, kære Laudy og Enzo. I repræsenterede virkelig fint de pragtfulde unge kvinder og unge mænd i Kirken.

Mine kære brødre og søstre, vi har hørt meget i dag om Kirkens genoprettelse – den kirke, som vor Frelser, Jesus Kristus, etablerede, mens han var på jorden. Den genoprettelse begyndte for 200 år siden her i foråret, da Gud Faderen og hans Søn, Jesus Kristus, viste sig for den unge Joseph Smith.

Ti år efter dette himmelske syn blev profeten Joseph Smith og fem andre kaldet som stiftende medlemmer af Herrens genoprettede kirke.

Fra den lille gruppe samlet den 6. april 1830 er kommet en global organisation på flere end 16 millioner medlemmer. Det gode, som denne kirke udretter verden over for at lette menneskers lidelser og opløfte menneskeheden er velkendt. Men dens primære formål er at hjælpe mænd, kvinder og børn til at følge Herren Jesus Kristus, holde hans befalinger og blive værdige til den største af alle velsignelser – nemlig evigt liv med Gud og deres kære.1

Når vi nu fejrer den begivenhed, som blev igangsat i 1820, er det vigtigt at huske, at selv om vi ærer Joseph Smith som Guds profet, så er det ikke Joseph Smiths kirke og heller ikke Mormons kirke. Dette er Jesu Kristi Kirke. Han har præcist fastsat, hvad hans kirke skulle kaldes: »For således skal min kirke kaldes i de sidste dage, nemlig Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige.«2

Jeg har tidligere talt om en nødvendig kursændring i forbindelse med, hvordan vi omtaler Kirkens navn.3 Siden dengang er der blevet gjort meget for at udføre denne ændring. Jeg er meget taknemlig over for præsident M. Russell Ballard og hele De Tolv Apostles Kvorum, som har gjort så meget for at lede denne indsats samt indsatsen i forbindelse med et andet initiativ, som jeg vil bekendtgøre i aften.

Kirkeledere og Kirkens afdelinger, tilknyttede organisationer og millioner af medlemmer – og andre – benytter nu Kirkens rette navn. Kirkens officielle retningslinjer for omtale er blevet tilpasset. Kirkens primære hjemmeside hedder nu ChurchofJesusChrist.org. Adresser for e-mail, domænenavne og kanaler på de sociale medier er blevet opdateret. Vores elskede kor hedder nu »Tabernakelkoret på Tempelpladsen«.

Vi har udført disse ekstraordinære skridt, for når vi fjerner Herrens navn fra navnet på hans kirke, fjerner vi utilsigtet ham som det centrale fokus for vores tilbedelse og vores tilværelse. Når vi påtager os Frelserens navn ved dåben, forpligter vi os til at vidne om med vores ord, tanker og handlinger, at Jesus er Kristus.4

Tidligere lovede jeg, at »hvis vi gør vores bedste for atter at anvende Herrens kirkes rette navn, vil han, hvis kirke det er, udøse sin kraft og sine velsignelser over de sidste dages helliges hoveder på måder, som vi ikke før har set.«5 Jeg fornyer det løfte i dag.

For at hjælpe os til at erindre ham og til at identificere Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige som Herrens kirke glæder det os at introducere et logo, der vil vise den centrale placering af Jesus Kristus i hans kirke.

Dette logo omfatter Kirkens navn skrevet på en hjørnesten. Jesus Kristus er hovedhjørnestenen.6

Billede
Logo med hjørnesten

I midten af logoet er en gengivelse af Thorvaldsens Kristusstatue i marmor. Den portrætterer den opstandne, levende Herre, som rækker ud for at omfavne alle, som vil komme til ham.

Symbolsk står Jesus Kristus under en bue. Buen minder os om den opstandne Frelser, der kommer frem fra graven på den tredje dag efter sin korsfæstelse.

Billede
Nyt kirkelogo

Logoet bør føles velkendt for mange, da vi længe har identificeret det gengivne evangelium med den levende og opstandne Kristus.

Logoet vil nu blive brugt som et visuelt kendetegn for Kirkens officielle materialer, nyheder og arrangementer.7 Det vil minde alle om, at dette er Frelserens kirke, og at vi alle, som medlemmer af hans kirke, centrerer alt om Jesus Kristus og hans evangelium.

Nuvel, mine kære brødre og søstre, i morgen er det palmesøndag, som ældste Gong så fint har undervist os om. Der går vi ind i den særlige uge, der kulminerer med påske. Som Jesu Kristi disciple, der lever i en tid, hvor COVID-19-pandemien har påvirket hele verden utrolig meget, lad os da ikke blot tale om Kristus eller forkynde om Kristus eller anvende et logo, der repræsenterer Kristus.

Lad os omsætte vores tro på Herren Jesus Kristus til handling!

Som I ved følger Kirkens medlemmer en dag om måneden fasteloven.

Læren om faste er urgammel. Den blev benyttet af bibelske personer helt fra begyndelsen. Moses, David, Ezra, Nehemias, Ester, Esajas, Daniel, Joel og mange andre fastede og forkyndte om faste.8 Herren har i Esajas sagt: »Nej, den faste, jeg ønsker, er at løse ondskabens lænker og sprænge ågets bånd, at sætte de undertrykte i frihed, og bryde hvert åg.«9

Apostlen Paulus formanede de hellige i Korinth til at »hengive jer til [faste og] bøn«.10 Frelseren selv erklærede, at visse ting »fordrives kun ved bøn og faste.«11

Jeg sagde for nylig i en video på de sociale medier, at »som læge og kirurg beundrer jeg højt sundhedspersonalet, videnskabsmænd og alle, som arbejder døgnet rundt på at begrænse udbredelsen af COVID-19.«12

Som præsident for Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige og som Jesu Kristi apostel ved jeg, at Gud »har al magt, al visdom og al forstand; han fatter alt, og han er et barmhjertigt væsen, ja, til frelse for dem, der vil omvende sig og tro på hans navn.«13

Så i tider med stor nød, som når sygdom når pandemiske proportioner, er det mest naturlige for os at gøre at påkalde vor himmelske Fader og hans Søn – Mesterhelbrederen – til at udvise deres forunderlige magt til at velsigne folk på jorden.

I mit videobudskab opfordrede jeg alle til at deltage i en faste søndag den 29. marts 2020. Mange af jer har måske set videoen og deltaget i fasten. Nogle har måske ikke. Vi har stadig brug for hjælp fra himlen.

Så i aften, mine kære brødre og søstre, beder jeg i ånden fra Mosijas sønner, som hengav sig til megen bøn og faste,14 og som en del af vores aprilkonference 2020 om endnu en verdensomspændende faste. Til alle, hvor helbredet tillader det, lad os igen faste, bede og forene vores tro. Lad os i bøn bede om lindring fra denne globale pandemi.

Jeg inviterer alle, også personer, som ikke tilhører vores tro, til at faste og bede på langfredag, den 10. april, for at den nuværende pandemi må komme under kontrol, at sundhedspersonale må være beskyttet, at økonomien må blive styrket, og at livet må blive normaliseret igen.

Hvordan faster vi? To måltider eller en periode på 24 timer er normalt. Men I afgør, hvad der vil udgøre et offer for jer, mens I erindrer det altoverskyggende offer, som Frelseren ydede for jer. Lad os forene os og bønfalde om helbredelse over hele verden.

Langfredag vil være den perfekte dag til at lade vor himmelske Fader og hans Søn høre os!

Kære brødre og søstre, jeg udtrykker min store kærlighed til jer, sammen med mit vidnesbyrd om guddommeligheden af det værk, vi er involveret i. Dette er Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Han står ved dens hoved og leder alt, hvad vi gør. Jeg ved, at han vil besvare sit folks bønner. Det vidner jeg om i Jesu Kristi hellige navn. Amen.