2019
Goddelijke leiding in ons discipelschap
Juni 2019


Goddelijke leiding in ons discipelschap

Uit de toespraak ‘God Will Use You, God Will Bless You’, gehouden op 3 november 2015 tijdens een devotional aan de Brigham Young University.

Streef ernaar een ware discipel van onze geliefde Heiland, de Heer, de God van de hemel, te worden. Dan zal Hij u leiden.

Afbeelding
meeting with family in El Salvador

Illustraties Kelley Morris

Ik wil twee vragen behandelen waarmee ik zat toen ik jong was.

Ten eerste: als ik mijn leven aan God wijd, zal Hij me dan leiden en door mij zijn rechtschapen doeleinden verwezenlijken? Ten tweede: als ik besluit de Heiland te volgen en zijn discipel te zijn, zal de Heer dan over me waken, me leiden, zegenen en met vreugde en voldoening vervullen wanneer Hij zijn rechtschapen doeleinden door mij verwezenlijkt?

Geliefde broeders en zusters, als u uw hart aan de Heiland geeft en in geloof en mededogen zijn pad bewandelt, zal de Heer van uw dienst gebruikmaken op manieren die u zich niet kunt voorstellen.

‘Maar ik ben niet bijzonder’, zegt u misschien. ‘Ik ben maar een doodgewoon mens. Ik ben niet uitzonderlijk slim, welbespraakt, modieus of zelfs welgemanierd. Wat heeft God aan mij?’

Onze hemelse Vader heeft zijn doeleinden sinds het begin der tijden door doodgewone mensen verwezenlijkt. De apostel Paulus schreef het volgende tot de inwoners van Korinthe, maar ook tot u:

‘Maar het dwaze van de wereld heeft God uitverkoren om de wijzen te beschamen, en het zwakke van de wereld heeft God uitverkoren om het sterke te beschamen.

‘En het onaanzienlijke van de wereld en het verachte heeft God uitverkoren, en wat niets is, om wat iets is teniet te doen,

‘opdat geen vlees voor Hem zou roemen’ (1 Korinthe 1:27–29).

Waarom denkt u dat de Heiland een bescheiden, laaggeschoolde jongen koos toen Hij zijn kerk op aarde wilde herstellen?

Waarom droeg God de boer Gideon op om manschappen naar huis te sturen totdat hij er slechts driehonderd overhield om daarmee een gigantisch leger te bestrijden? (Zie Richteren 7:1–25.)

Waarom koos de Heiland een visser als hoofdapostel die de kerk na zijn dood moest leiden? (Zie Mattheüs 16:18.)

Ten eerste omdat de Heer niet ziet ‘wat de mens ziet, want de mens ziet aan wat voor ogen is, maar de Heere ziet het hart aan’ (1 Samuel 16:7).

Ten tweede omdat God uit de eenvoudigste klei een meesterwerk kan maken. ‘Als God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?’ (Romeinen 8:31.)

Ten derde kiest God de zwakken opdat niemand kan opscheppen en zeggen: ‘Ik heb dit zelf gedaan.’

Als Petrus, een bescheiden visser, van een groepje gelovigen een machtige kerk maakt, verheffen de mensen hun stem om God te danken.

Als een groep van driehonderd man een leger van duizenden verslaat, loven de mensen God.

Als een boerenjongen zijn ploeg achterlaat en het meest inspirerende en levensveranderende boek vertaalt sinds de Bijbel, verheerlijken de mensen niet het intellect van de jongen, maar de macht van God.

Voor onze hemelse Vader hoeft u niet sterk, intelligent of welbespraakt te zijn. Hij wil dat u uw hart aan Hem geeft en Hem verheerlijkt door Hem en de mensen om u heen liefdevol te dienen.

De invloed van de Heilige Geest

Het tweede waarvan ik u wil doordringen is dat God u op onvoorstelbare manieren zegent als u Hem in waarheid en macht volgt.

In 2006 besloten president Gordon B. Hinckley (1910–2008) en zijn raadgevers een tempel in San Salvador (El Salvador) te bouwen. We bezochten een aantal percelen, waaronder een volledig stadsblok midden in het oude gedeelte van de stad. We reden van het ene naar het andere, maar niets leek goed genoeg.

Uiteindelijk reden we langs een gebied in opbouw in het westen van de stad. Ik voelde iets in dat gebied en verkende de buurt. Mijn oog viel op een ommuurd perceel. Ik nam contact op met de eigenaars en kreeg te horen dat het niet te koop was. Daarop keerde ik terug naar huis.

Maar de profeet had gezegd dat er in San Salvador een tempel moest komen, en dus keerde ik terug om andere percelen te bekijken. Ik werd opnieuw door het ommuurde perceel aangetrokken en nam weer contact op met de eigenaars. Ze zeiden nogmaals dat het niet te koop stond.

Ik keerde weer naar huis terug, maar raakte het gevoel dat de tempel daar moest komen niet kwijt. Ik nam contact op met de familie en nodigde ze voor een persoonlijk gesprek uit. Ze gingen akkoord. Ik keerde nogmaals naar San Salvador terug, dit keer met Robert Fox, een vriend die voor de afdeling vastgoed van de kerk werkte. Die ochtend knielden we in mijn kamer in gebed neer en vroegen de Heer om hulp.

Toen we door de poort naar het huis reden, leek het wel alsof we een heilige tuin binnengingen. Er groeiden bomen en bloemen, en de drukte van de buitenwereld hield bij de poort op. Mr. Miguel Dueñas, zijn broer en twee van Miguel’s zonen stonden ons op te wachten. Ze verwelkomden ons en leidden ons de grote, ruime woning van hun voorouders binnen.

We vertelden hun dat we in opdracht van de president van onze kerk kwamen, en dat hij het land en de kerkleden wilde zegenen door een tempel te bouwen. Ik toonde hun foto’s van andere tempels. Ik zei dat we het gevoel hadden dat hun perceel, de woning van hun voorouders, de juiste plek was.

We waren niet verrast toen ze ons aanbod wederom verwierpen, maar we moesten het proberen. En dus probeerden we een uur lang verschillende aanpakken. We stelden voor het perceel te kopen, er een ander perceel voor in de plaats te geven, en elke andere optie die we konden bedenken. Maar ze waren vastberaden en verwierpen elk aanbod.

We hadden al het mogelijke gedaan. We hadden ons voorbereid. We hadden ons uiterste best gedaan. Maar het was niet voldoende.

Ik zei een schietgebedje: ‘Vader, laat ons weten wat we moeten zeggen of doen.’

Het leek alsof onze reis voor niets was geweest. Niets zou hen van gedachten doen veranderen. Maar toen we aanstalten maakten om te vertrekken, gebeurde er plots iets. De Geest van de Heer kwam de kamer binnen. Hij was voelbaar. Iedereen in de kamer voelde Hem. Het was een van de krachtigste geestelijke ervaringen die ik ooit heb meegemaakt.

Miguel Dueñas, die geen lid van de kerk was, begon te huilen. Mr. Dueñas zei tegen zijn broer: ‘We kunnen de woning van onze voorouders niet verkopen, maar kunnen we ons mooiste eigendom aan de overkant van de straat niet verkopen?’

Zijn broer ging akkoord. We praatten over het andere perceel. Ze bezaten aan de overkant van de straat honderden hectaren grond. Het hart van het perceel was iets hoger gelegen, zodat elke auto die voorbijreed de tempel zou zien.

Dat was het perceel dat ze ons aanboden. Het was echt een wonder. Ook bij de rest van de bouw bleef de Heer ons zegenen. Op 21 augustus 2011 wijdde president Henry B. Eyring, toen eerste raadgever in het Eerste Presidium, de tempel in.

Afbeelding
El Salvador San Salvador Temple

Er staat nu een prachtige tempel in het heuvelachtige San Salvador, en ik getuig dat broeder Fox en ik daar niets mee te maken hadden. Hij staat er door de krachtige invloed van de Heilige Geest van onze almachtige God.

Onze barmhartige Vader

Als de Heer het belangrijk genoeg vindt om zijn Geest te sturen, zodat er een tempel kan worden gebouwd, zal Hij dan zijn Geest niet naar u toe sturen om uw hart voor te bereiden en u te leiden?

U bent oneindig veel waardevoller dan een perceel. U bent een geliefd kind van uw eeuwige Vader. U bent een nakomeling van de God van het heelal!

Denkt u dat Hij Zich niet om u bekommert? Denkt u dat Hij u niet zal gebruiken en op onvoorstelbare, heerlijke manieren zegenen?

In de Schriften staat dat we met heel ons hart op de Heer moeten vertrouwen en niet op ons eigen inzicht mogen steunen. Als we Hem in al onze wegen kennen, dan zal Hij ons pad rechtmaken (zie Spreuken 3:5–6).

Koning Benjamin vat de boodschap die ik bij u wil achterlaten perfect samen. Hij zegt: ‘Ik [wil] dat u nadenkt over de gezegende en gelukkige toestand van hen die de geboden van God onderhouden. Want zie, zij worden gezegend in alle dingen, zowel stoffelijke als geestelijke; en indien zij getrouw volharden tot het einde, worden zij in de hemel ontvangen, waardoor zij bij God kunnen wonen in een staat van nimmer eindigend geluk’ (Mosiah 2:41).

Ik verhef dankbaar mijn stem en getuig dat dit waar is. Ik getuig dat ik de beloften van God keer op keer in mijn leven en dat van andere mensen in vervulling heb zien gaan.

Geef uw hart aan uw Vader in de hemel. Probeer Jezus Christus elke dag meer lief te hebben en beter te volgen. Verlicht uit mededogen en goedheid de lasten en verhef de handen van de mensen om u heen die het moeilijk hebben. Streef ernaar een ware discipel van onze geliefde Heiland, de Heer, de God van de hemel, te worden. Ik beloof u dat Hij u dan zal leiden. Hij zal zijn verheven doeleinden door u verwezenlijken. Hij zal u op onvoorstelbare manieren zegenen.