2019
Gebed en een goede relatie met onze hemelse Vader
Februari 2019


Lessen uit het Nieuwe Testament

Gebed en een goede relatie met onze hemelse Vader

Naar een devotionaltoespraak gehouden aan de Brigham Young University–Idaho, ‘A Personal Relationship with Our Heavenly Father as Taught by the Lord Jesus Christ’, op 28 november 2017.

Wanneer heb je voor het laatst iets gevoeld toen je bad?

Afbeelding
man kneeling

Achtergrond Getty Images

Als ik met mijn mobiele telefoon mijn ouders in New Jersey (VS) bel, kan ik hun stem duidelijk horen. Ik weet niet precies hoe het zonder kabel of tastbare verbinding mogelijk is dat ik zo ver weg met hen kan praten. Maar ik weet dat het werkt!

Vraag me alsjeblieft niet hoe het mogelijk is dat miljoenen mensen, in verschillende talen, tegelijkertijd kunnen bidden en dat onze hemelse Vader tegelijkertijd luistert en antwoord geeft. Ik weet niet hoe dat mogelijk is. Maar ik weet dat het werkt!

Net als een mobiele telefoon weten we dat het gebed werkt, ook als we niet precies begrijpen hoe. Maar er zijn enkele dingen die we wel over het gebed weten.

Vanuit ons hart bidden

We lezen in de Schriften: ‘En het geschiedde, toen al het volk gedoopt was, en Jezus ook gedoopt was en aan het bidden was, dat de hemel geopend werd’ (Lukas 3:21). Jezus leert ons dat een gebed uit het hart de hemel kan openen. Hij zei: ‘Bid, en u zal gegeven worden; zoek, en u zult vinden; klop, en er zal voor u opengedaan worden’ (Mattheüs 7:7).

Tegenwoordig gebruiken we meestal het woord vragen als we iets verzoeken. Maar in het oorspronkelijke Grieks betekent het woord aiteo niet alleen vragen, maar ook smeken, verlangen of verzoeken. De hemel zal niet opengaan als we een gebed opzeggen. De hemel gaat open als we smeken, als we verlangen, als we verzoeken, als we vanuit ons hart bidden.

Als je bidt, merk je dan dat de hemel opengaat? Wanneer heb je voor het laatst iets gevoeld toen je bad?

Je op het gebed voorbereiden

Om te vermijden dat bidden routine wordt, met nutteloze herhalingen (zie Mattheüs 6:7; 3 Nephi 13:7), moeten we ons op het gebed voorbereiden. Ik stel voor dat we in de Schriften lezen of even over onze zegeningen nadenken. Een ieder van ons kan bedenken hoe we ons op het gebed kunnen voorbereiden.

Bidden, ook als het moeilijk is

Zo nu en dan raffelen we een gebed af of bidden we routinematig. Soms bidden we zonder geloof in Jezus Christus, en soms bidden we helemaal niet. Maar juist op de momenten dat we in geloof tekortschieten of niet willen bidden, hebben we het gebed het meest nodig.

President Brigham Young (1801–1877) heeft gezegd: ‘Als het zo duister is als middernacht, als er geen gevoel in mijn hart is om te bidden, kies ik er dan voor om niet te bidden? Nee, maar dan [zeg ik] […] knieën buig je, mond ga open, tong spreek. Dan zullen we zien wat er gebeurt. Dan aanbidden we de Here God van Israël, zelfs als we denken dat we geen woord ten goede jegens Hem kunnen uitbrengen. Dat is de overwinning die we moeten behalen. […] Het is een strijd tussen de geest en het lichaam; ze zijn onafscheidelijk met elkaar verbonden.’ (Journal of Discourses, 3:207.)

Satan wil niet dat wij bidden omdat hij weet dat als we vanuit ons hart bidden, we geestelijke kracht krijgen en hij geen invloed op ons heeft. Een krachtig gebed kan ons in staat stellen om problemen als angst, depressie en twijfel over ons geloof het hoofd te bieden.

Als je niet weet wanneer je voor het laatst iets voelde toen je in gebed ging, doe daar dan iets aan. Door te bidden kunnen we een goede relatie met onze Vader in de hemel opbouwen en in stand houden.

Een moment in de hemel doorbrengen

Afbeelding
woman praying

Als we dringend behoefte aan hulp uit de hemel hebben, kan het gebed ons de kracht geven om goede beslissingen te nemen. Een gebed vanuit het hart is met recht een hemels moment te noemen. En hoewel we niet altijd meteen antwoord krijgen, kunnen we door zo’n hemels moment onze koers in het sterfelijk leven bepalen.

In een wereld waar de mensen ‘het kwade goed noemen en het goede kwaad; die duisternis voorstellen als licht, en licht als duisternis; die bitter voorstellen als zoet en zoet als bitter’ (Jesaja 5:20), moeten we beseffen dat de hemel voor ons open is.

Een gebed vanuit het hart, een krachtig gebed, kan ons de geestelijke kracht geven om dergelijke zaken het hoofd te bieden. Als de hemel opengaat, voelen we gemoedsrust, troost, vreugde en liefde, zelfs als we nog geen volledig begrip hebben.

Het voorbeeld van de Heiland volgen

We kunnen veel leren als we bestuderen hoe de Heiland bad.

‘En ’s morgens vroeg, nog diep in de nacht, stond Hij op, ging naar buiten en begaf Zich naar een eenzame plaats, en bad daar’ (Markus 1:35).

Toen Hij wakker werd, ging Jezus als eerste in gebed. Hij zocht een rustig plekje op om te bidden. Ga je ’s morgens eerst in gebed? Mijd je afleidingen? Koppel je je los van de wereld en probeer je verbinding met de hemel te krijgen?

Lukas schrijft ook: ‘[Jezus] vertrok naar de woestijnen en bad daar’ (Lukas 5:16). Heb jij een plek waar je onze Vader in de hemel kunt aanroepen?

Nederig blijven

Afbeelding
man praying

Mattheüs schrijft dat de Verlosser nederig was toen Hij in gebed ging. ‘En nadat Hij iets verder gegaan was, wierp Hij Zich met het gezicht ter aarde en bad: Mijn Vader, als het mogelijk is, laat deze drinkbeker aan Mij voorbijgaan. Maar niet zoals Ik wil, maar zoals U wilt’ (Mattheüs 26:39).

Wat betekent het dat ‘Hij Zich met het gezicht ter aarde’ wierp? Het woord ‘wierp’ is pipto in het originele Grieks, een werkwoord dat ‘neerdalen van een verheven tot een verlaagde positie’ betekent. Wanneer het tijd is voor een persoonlijk gebed, weet dan dat je het intelligentste en machtigste wezen in het heelal aanroept, de ‘Vader van de barmhartigheden en de God van alle vertroosting’ (2 Korinthe 1:3). Tegenover zo’n wezen kan ik niet nonchalant zijn. Dan voel ik me genoodzaakt om te knielen.

Jezus Christus heeft ons ook een voorbeeld gegeven toen Hij tegen zijn Vader zei: ‘Niet zoals Ik wil, maar zoals U wilt.’ En als je zegt: ‘Niet zoals Ik wil, maar zoals U wilt’, meen je dat dan ook echt? Welke veranderingen moet je in je verstand, hart en gedrag aanbrengen om waarlijk oprecht te zijn?

Ernstig streven

Als je ernaar streeft om nederig, eerlijk en oprecht in je gebeden te zijn, zul je merken dat het gemakkelijker is om de wil van onze hemelse Vader te accepteren, ook als zijn wil niet overeenkomt met wat jij wilt. Nogmaals richten we ons op het voorbeeld van Jezus Christus: ‘En Hij kwam in zware zielenstrijd en bad des te vuriger’ (Lukas 22:44).

Als je met problemen te maken krijgt, vraag je jezelf dan af: waarom ik? Of bid je dan juist vuriger? De uitdrukking ‘vuriger’ is afkomstig van Griekse woorden die ‘onophoudelijk en oprecht’ betekenen. Jezus leert ons dat we op moeilijke momenten vurig en onophoudelijk moeten bidden. Ik moedig iedereen aan om zich in moeilijke omstandigheden tot de levende God te wenden.

Moeilijke momenten kunnen een uitstekende kans zijn om door onze hemelse Vader onderricht te worden. Dan wordt ons hart verzacht en zoekt ons verstand naar antwoord. Als wij ons tot Hem wenden, is Hij er voor ons.

Geloof dat Hij zal luisteren.

Afbeelding
woman looking up

De Heiland zei tegen het hoofd van de synagoge: ‘Wees niet bevreesd, geloof alleen’ (Markus 5:36). Geloof dat God de Vader naar ons zal luisteren. Geloof dat Hij ‘in uw gedachten en in uw hart door de Heilige Geest tot u [zal] spreken, die op u zal komen en die in uw hart zal wonen’ (Leer en Verbonden 8:2). Geloof dat jij – ja, jij – gemoedsrust en troost zult ervaren. Geloof dat je de geestelijke kracht tot overwinning zult ontvangen.

Een krachtig gebed zal de hemel bereiken. In het boek Psalmen zegt koning David: ‘’s Avonds, en ’s morgens, en ’s middags zal ik klagen en kermen, en Hij zal mijn stem horen’ (Psalmen 55:18). Een van de betekenissen van het woord bidden in het Hebreeuws is ‘spreken’. En dat doen we wanneer we tot onze hemelse Vader bidden: we spreken tot Hem.

Als we een krachtig gebed uitspreken, hebben we de aandacht van het machtigste, barmhartigste en liefdevolste wezen in het heelal. Dan zijn we een moment in de hemel. We hebben allemaal hemelse momenten nodig, vooral in moeilijke tijden.

Ik weet zonder enige twijfel dat er een God in de hemel is. Hij is onze Vader. Hij leeft. Zijn naam is Liefde. Zijn naam is Barmhartig. Hoewel ik slechts klein in zijn ogen ben, kan ik voor mijn Schepper neerknielen en tot Hem spreken. En in zijn oneindige barmhartigheid antwoordt Hij me keer op keer.