2017
Din egen Liahona
June 2017


Din egen Liahona

Visst vore det härligt att ha en andlig GPS som vägleder dig! Med din patriarkaliska välsignelse kan du ha det.

Bild
holding a compass

Illustrationer Jeff Ward

Ibland kan det kännas svårt att ta sig igenom livet. Det finns så mycket viktigt som ska hända under de kommande åren. Du ska förbereda dig för templet, sprida evangeliet, välja utbildning och yrkesbana. Och du är bara i tonåren! Visst skulle det vara bra om du, liksom Lehi, kunde hitta en Liahona utanför dörren, ett instrument som garanterat skulle hålla dig på rätt kurs om du bara var uppmärksam på det.

Det finns faktiskt redan många resurser som kan ge dig vägledning i livet: skrifterna, råd från föräldrar och ledare, maningar från den Helige Anden, generalkonferensen, och listan fortsätter. Men det finns en annan resurs som du kan lägga till i listan – en personlig Liahona som är känd som din patriarkaliska välsignelse. Den är personlig uppenbarelse för dig, om dig, från din himmelske Fader som har känt dig i, ja, en evighet.

Se din patriarkaliska välsignelse som ett slags andlig GPS, och mer. Den talar inte bara om för dig vem du är och var du är, den kan också hjälpa dig förstå varför du är här och vart du bör vara på väg. Men tänk på att för att få vägledning från din patriarkaliska välsignelse så krävs det att du följer samma principer som fick Lehis Liahona att fungera: uppmärksamhet och flit (se 1 Ne. 16:28; Mosiah 1:16).

Uppmärksamhet och flit

Vad är uppmärksamhet och flit? Att visa uppmärksamhet innebär att man inte bara hör vad som sägs utan också lyssnar noga på det. Ett liknande ord är hörsamma, som betyder att höra och lyda. Så för att din patriarkaliska välsignelse ska kunna vara en Liahona i ditt liv måste du inte bara läsa den utan också följa den.

”Skrifter från alla tidsutdelningar undervisar om att vi visar vår kärlek till Gud när vi hörsammar hans bud och lyder dem”, har president Russell M. Nelson, president för det tolv apostlarnas kvorum, sagt. ”Dessa handlingar hör nära samman. Faktum är att det hebreiska språket i Gamla testamentet oftast har samma beteckning för hörsamhet (till Herren) och lydnad (mot hans ord).”1

Bild
holding a patriarchal blessing

Flit är en annan nyckel till att lära sig av sin patriarkaliska välsignelse. Flit innebär att man är samvetsgrann, intresserad och ihärdig. Det är att vara fast besluten och hängiven. ”Det består av att lära sig vad Herren förväntar sig av en, ta fram en plan för hur man ska utföra det [och] handla enligt planen”, har president Henry B. Eyring, förste rådgivare i första presidentskapet, sagt.2

Om du vill att din patriarkaliska välsignelse ska vara till hjälp för dig behöver du studera den med en uppriktig, energisk ansträngning; göra upp planer för att följa den och genomföra planerna.

Ett exempel att följa

När Alma den yngre gav råd till sin son Helaman sa han att Liahona är en symbol eller ett exempel för oss att följa i livet. I Alma 37:38–45 säger han:

  1. Den förbereddes av Herren för att liksom en kompass visa vilken väg de skulle gå.

  2. Den fungerade enligt deras tro på Gud, vilket gjorde att de fick uppleva ”underverk, genom Guds makt, dag efter dag”.

  3. Den använde ”små medel” för att åstadkomma ”förunderliga gärningar”.

  4. När Lehi och hans familj glömde att utöva tro och flit ”upphörde de förunderliga verkningarna och de gjorde inga framsteg på sin resa”.

  5. När de blev distraherade färdades de inte efter en rak kurs.

  6. Det är lätt att ge akt på Kristi ord som leder oss i en rak kurs.

Samma principer gäller för din patriarkaliska välsignelse. ”Vägen är beredd, och om vi vill se kan vi leva för evigt” (Alma 37:46).

Slutnoter

  1. Se Russell M. Nelson, ”Lyssna för att lära”, generalkonferensen i april 1991.

  2. Henry B. Eyring, ”Verka med all flit”, generalkonferensen i april 2010.