2017
Min vän säger att hon inte tror på Gud. Hur kan jag berätta för henne om evangeliet?
June 2017


Frågor och svar

”Min vän säger att hon inte tror på Gud. Hur kan jag berätta för henne om evangeliet?”

Det finns många sätt att berätta för henne om evangeliet. Ditt eget liv är ett av de bästa sätten. Du är ”ett föredöme för de troende” i hur du beter dig, klär dig, pratar och behandlar andra (se 1 Tim. 4:12). Ha följande förslag i åtanke:

  • Försök hjälpa din vän av kärlek och respekt, inte på grund av några dolda motiv eller förväntningar.

  • Var ärlig och uppriktig i det du gör.

  • Respektera hennes fria vilja.

Sättet du berättar om evangeliet för henne beror på anledningen till att hon inte tror på Gud. Vissa personer har vuxit upp utan någon religion. Andra är öppna för att tro, och de utvecklar tro allteftersom de lär sig hur man ber och studerar skrifterna. Och andra kanske har trott på Gud tidigare men har sedan haft prövningar i sitt liv som har gjort det svårt för dem att tro. Försök förstå din väns situation. Be om att få veta hur du ska hjälpa henne.

Du kan få en känsla för hennes uppfattningar genom att prata om vad som inspirerar henne och vad som egentligen är viktigast för henne. Bygg på gemensamma grunder. Om hon till exempel tycker det är bra att hjälpa andra, kan du bjuda med henne på ett tjänandeprojekt i församlingen.

Din vän kanske inte har någon tro just nu men hon är ändå en bra människa. Fortsätt vara hennes vän så länge som hon har gott inflytande på dig. Fortsätt enligt Andens maningar att bjuda med henne till kyrkan och att lära sig mer om varför Gud är viktig i ditt liv, för en dag blir hon öppen för att tro.

Be för din vän

Under mina missionsförberedelser var det många vänner som sa att de inte trodde på Gud. När jag hör dem säga det så ber jag för dem. De kanske inte tror på Gud medan vi ber en bön, men om vi verkligen tror på Gud så kommer vår kärlek till honom att visas för andra. Vårt exempel hjälper andra förstå att Gud verkligen välsignar oss, att han existerar och att han älskar oss.

Emanuel L., 18 år, Delstat Mexiko, Mexiko

Var ett exempel

När jag var yngre trodde jag att det enda sättet att sprida evangeliet helt enkelt var att predika, men jag hade verkligen fel, för det finns oräkneliga sätt att sprida evangeliet på. Men genom egen erfarenhet har jag upptäckt att genom att bara vara ett exempel på Kristus i allt du säger och gör så blir du förvånad över hur många som ser upp till dig och tror på dig. I många fall talar handlingar verkligen högre än några ord skulle kunna göra. Led och undervisa genom exempel.

Ammon W., 18 år, Arizona, USA

Prata om naturen

Om din vän inte tror på Gud kan du prata om naturen, för allting vittnar om att det finns en Gud (se Alma 30:44). Du kan också be för henne och studera skrifterna med henne, till exempel Psaltaren 19:2. Jag vet att den Helige Anden hjälper henne att få ett vittnesbörd om vår himmelske Fader.

Sophie K., 17 år, Kinshasa, Demokratiska republiken Kongo

Börja prata om evangeliet

Du kan sprida evangeliet på många sätt. Först kan du bara be och fasta för dem så att deras hjärtan blir öppna för evangeliet. Nästa gång du träffar dem kan du ta upp ämnen som leder till ett samtal om evangeliet. Se till att bjuda med dem till kyrkan eller aktiviteter, och var framför allt vänlig. Vem vet, en dag kanske de döps tillsammans med sin familj.

Valerie K., 14 år, Nevada, USA

Bär ditt vittnesbörd

Evangeliet förändrar människors liv. Ett sätt du kan ge det till din vän är att berätta hur du känner att Gud finns, till exempel genom de underverk du har upplevt och nu upplever i det enkla faktum att du vaknar varje dag. Ditt exempel är ett starkt vittne för henne om din glädje över att känna Guds kärlek och leva efter evangeliet.

Victória S., 18 år, Piauí, Brasilien

Varför sprida evangeliet?

Tänk på varför du vill att hon ska tro på Gud. Vi sprider inte bara evangeliet till andra därför att vi vill att de ska bli medlemmar i kyrkan. Vi gör det därför att de bokstavligt talat är våra bröder och systrar. Varför vill du att din vän ska tro på Gud? Ha den frågan i åtanke, be om att kunna vara stark och kärleksfull, var uppriktig, och om hon ändå säger nej ska du vara villig att respektera hennes fria vilja. Det finns också en chans att hon inte är redo än. Men jag lovar att om du uppriktigt vill att hon ska veta mer om Gud så kommer hon att lyssna därför att du är hennes vän. Sedan är det upp till henne, och vi kan inte döma någon för det val han eller hon gör.

Äldste Eliot, 20 år, Japanmissionen Sapporo

Låt ditt ljus lysa

Var ett exempel för henne. Hjälp henne komma närmare Gud genom dina upplevelser och ditt vittnesbörd. Var den ängel hon söker efter genom ditt ljus och inflytande. Hjälp henne se kärleken som vår himmelske Fader har till henne, men tvinga inte på henne någonting.

Mason E., 16 år, Arizona, USA