2017
Genom att följa evangeliet vårdar vi heliga familjerelationer
June 2017


Vad vi tror på

Genom att följa evangeliet vårdar vi heliga familjerelationer

Bild
living the gospel nourishes sacred family relations

Illustrationer J. Beth Jepson

Vi är alla barn till kärleksfulla himmelska föräldrar som sände oss till jorden för att vi ska lära oss hur vi återvänder till dem. Familjen är en viktig del av frälsningsplanen. Gud ger oss en familj så att vi kan få en kropp, lära oss rätta principer och förbereda oss för evigt liv.

Vår himmelske Fader vill att alla hans barn ska fostras i en kärleksfull miljö. Det bästa sättet att skapa en sådan miljö är att leva efter och praktisera evangeliets principer. ”Största förutsättningarna för lycka i familjelivet finns då det byggs på Herren Jesu Kristi lärdomar.”1 Ett hem som är byggt på evangeliets principer blir en fridfull plats där Herrens Ande kan vägleda, inspirera och lyfta alla familjemedlemmarna.

Familjen är instiftad av Gud och är ”himlens ordning … , ett eko av ett himmelskt mönster och en avbild av Guds eviga familj.”2 De här familjerelationerna och deras medföljande ansvar är heliga. Vi lär oss i skrifterna att föräldrar har en plikt att fostra sina barn i sanning, ljus och kärlek (se Ef. 6:4; L&F 68:25). Män och hustrur ska älska och respektera varandra (se Ef. 5:25), och barn ska hedra sina föräldrar (se 2 Mos. 20:12).

”Framgångsrika äktenskap och familjer skapas och bevaras genom principerna tro, bön, omvändelse, förlåtelse, respekt, kärlek, medkänsla, arbete och sund rekreation.”3 Genom att följa evangeliets principer stärks familjerelationerna, och familjemedlemmarnas enskilda och gemensamma andliga styrka ökar. De här principerna hjälper oss också att komma närmare Kristus.

Varje familj har sina utmaningar. I vår tids andliga tumult är det inte alla familjer som har idealiska omständigheter. Som äldste Neil L. Andersen i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Med … miljontals medlemmar och med den mångfald vi har av barn i kyrkan, behöver vi vara ännu mer omtänksamma och lyhörda.”4 Vissa personer har inget stöd från familjen när det gäller att följa evangeliet. En del utmaningar är särskilt svåra, inklusive (men inte begränsat till) skilsmässa, övergrepp och missbruk.

Gud är medveten om varje familjs situation och varje persons önskan att ha kärlek hemma. Även om vi har ofullkomliga relationer med vår familj, kan vi och vårt hem ändå välsignas när vi lever efter evangeliet. Det kan stärka vår relation till vår make eller maka, föräldrar, barn, bröder och systrar, och till vår himmelske Fader. Några av välsignelserna kommer nu och andra inte förrän i evigheten, men Gud undanhåller inga välsignelser för dem som strävar efter rättfärdighet.

Slutnoter

  1. ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, Liahona, nov. 2010, s. 129.

  2. Dieter F. Uchtdorf, ”Beröm till er som värnar om familjen”. Liahona, maj 2016, s. 77.

  3. ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, s. 129.

  4. Neil L. Andersen, ”Den som tar emot dem, tar emot mig”, Liahona, maj 2016, s. 50.