2017
Kraften ved at undervise i læresætninger
March 2017


Undervisning på Frelserens måde

Kraften ved at undervise i læresætninger

Hvordan kan vi øge vores evne til at undervise i læresætningerne med kraft og autoritet?

Billede
Woman in classroom

Som ny missionspræsident ankom jeg til vores tildelte mission med store forventninger om missionærmøder, der var fyldt med Ånden, som jeg huskede dem, fra jeg var ung missionær. Men efter vi havde afsluttet vores første runde af zonekonferencer, var jeg skuffet. Ånden var ikke til stede i sådan en overflod, som jeg havde håbet på, og nogle af missionærerne virkede uengagerede.

Da min hustru og jeg tænkte over og bad om, hvordan vi kunne indbyde til større åndelighed i vores og missionærernes liv, følte vi os vejledt til at koncentrere vores undervisning om Kristi lære og den kraft, der er i den til at ændre os. Efterhånden som vi fulgte den kurs i de følgende måneder, kom adskillige missionærer til mig og fortalte, at de var kede af, hvordan de havde opført sig tidligere, og de udtrykte ønske om at blive mere nidkære med at overholde misssionsreglerne og efterleve evangeliet.

Hvad forårsagede denne forandring?

Præsident Boyd K. Packer (1924-2015), præsident for De Tolv Apostles Kvorum, sagde ofte: »Sande læresætninger kan, hvis de forstås, ændre indstillinger og opførsel. Studiet af evangeliets læresætninger vil forbedre adfærd hurtigere, end studiet af adfærd vil forbedre adfærd.«1 Jeg vidste det godt, men efter denne oplevelse med mine missionærer fik jeg en større påskønnelse af den kraft, Guds ord har til at ændre menneskers hjerte (se Alma 31:5). Da vores mission nød fremgang, og vi fortsatte med at fokusere på at undervise i læresætningerne, ændredes deres og vores hjerte sig. Fordi vi forstod læresætningerne, forstod vi, hvorfor vi må være lydige, ikke blot i hvad og hvordan vi skulle være det.

Hvorfor er der så stor kraft i at undervise i læresætningerne?

Præsident Henry B. Eyring, førsterådgiver i Det Første Præsidentskab, har sagt: »Guds ord er den lære, som Jesus Kristus og hans profeter belærer om.«2 Sande læresætninger har afsæt i Kristus. Når hans lære undervises og modtages ved Ånden, vil den altid øge troen på Jesus Kristus (se Alma 32:28-43; Moro 7:25, 31-32).3 Tro er bevæggrunden bag al handling eller adfærd.4 Når Faderen og Sønnen åbenbares for os gennem åndrige ord, vokser vores tro og vores ønske om at omvende os og være lydige, og vi ændrer os.

Kraften til at forandre hjertet ligger ikke hos læreren, men i »virkeevnen af Guds ord« (Alma 31:5). Bogstaver på en side eller lydbølger, der kommer ud af munden, har ikke en iboende kraft til at bevirke en forandring af hjertet, men når sande ord lades med Guds Helligånd, kan de bevirke en mægtig forandring i hjertet (se 1 Kor 2:4; 1 Tes 1:5; Mosi 5:2; Alma 5:7; L&P 68:4). Når vi ved Åndens hjælp underviser om Jesu ord, vil den føre lys og sandhed ind i hjertet på den, der undervises (se Joh 6:63; 2 Ne 33:1; L&P 84:45). Når de, der undervises, åbner deres hjerte for at modtage ordet, vil Ånden oplyse deres forstand og ændre deres hjerte – deres motiver og adfærd.

Mormons Bog er et kraftfuldt vidnesbyrd om, at »sande læresætninger kan, hvis de forstås, ændre indstillinger og opførsel.« Her er blot nogle få eksempler.

  • Kong Benjamin lærte sit folk de ord, som han modtog af en engel, og Ånden forårsagede en mægtig forandring i deres hjerte, så de ikke længere havde »tilbøjelighed til at gøre ondt, men til bestandigt at gøre godt« (Mosi 5:2).

  • Da Alma den Ældre underviste folket, »blev deres sjæl oplyst af det evigtvarende ords lys«, og de blev frelst (se Alma 5:7, se også v 9).

  • Mosijas sønner hjalp »på grund af kraften af [Kristi] ord (Alma 26:13) tusindvis af lamanitter til at opleve en total forandring af hjertet (se Alma 17:14-17; 53:10).

Hvordan kan vi forbedre os?

Vi kan alle gøre noget for at øge vores evne til at undervise i læresætninger med kraft og autoritet (se Alma 17:3; Hel 5:18). Vi behøver ikke at tage en doktorgrad i undervisning eller religion, men vi må yde en indsats. Følgende forslag kan være en hjælp i jeres stræben efter at inddrage læresætningernes kraft i jeres undervisning.

  1. Påskøn og lev efter ordet. Hvis vi vil undervise i læresætningerne med kraft og autoritet, er vi nødt til at kende dem. Frelseren sagde til Joseph og Hyrum Smith, at de måtte søge at få hans ord, inden de kunne forkynde det. Så ville de få Herrens Ånd og ord »Guds kraft … [til at] overbevise menneskene (L&P 11:21). Den slags forståelse kræver mere end tilfældig læsning, som præsident Howard W. Hunter (1907-1995) sagde. Den fordrer daglig, koncentreret studium.5

    Men studium gør det ikke alene. Hvis vi skal lære læren, må vi efterleve den (se Joh 7:17; Alma 12:9). Flittigt studium og anvendelse af skrifterne og de levende profeters ord er måden, hvorpå vi får hans ords kraft i os (Alma 26:13; se også Alma 17:2-3; 32:42).

  2. Undervis i læresætningerne. Vi må være omhyggelige med kun at undervise i den sande lære. Helligånden er »sandhedens ånd« (Joh 15:26). De underviste kan føle ham vidne bekræftende, når vi »ikke kundgør andet end profeterne og apostlene« (L&P 52:36) og undgår spekulation og personlige fortolkninger. En af de bedste måder at undgå så meget som at komme i nærheden af falske lærdomme på er at holde vores undervisning enkel (se Mosi 25:22; 3 Ne 11:39-40). Derudover bør vi knytte de kommentarer og erfaringer, som klassemedlemmerne deler med os, til de læresætninger, vi studerer.

  3. Undervis ved Ånden. Vi må altid huske, at undervisningen aldrig handler om os. Vi må have øjet alene henvendt på Guds ære. Vi skal ikke underholde eller fremstille os selv som et lys. Paulus fortalte korinterne, at han »optrådte hos [dem] i svaghed og med megen frygt og bæven« (1 Kor 2:3; se også v. 4). Det lyder ikke, som om Paulus brugte en indøvet og nedskrevet præsentation.

    Hvis vi vil være et redskab i Guds hænder til at ændre hjerter, er vi nødt til at lade være med at stå i vejen og lade Helligånden undervise om sandheden. Når I forbereder jer på at undervise, så husk, at det, der betyder mest i jeres klasse, er Helligåndens tilstedeværelse. Gør alt, hvad I kan, for at indbyde Helligånden i jeres klasse. Når I underviser, så vær ikke bange for at tage pauser, så I kan lytte til og føle Åndens vejledning.

Når vi tager for os og lever efter ethvert af Guds ord og kun underviser i den sande lære ved Helligåndens kraft, vil vi opdage, at Herren ændrer vores hjerte og hjertet hos dem, vi underviser. Jeg takker Gud dagligt for den forandring af mit hjerte, som hans ord har bevirket og for lærere, som har undervist mig i sande læresætninger med kraft og autoritet.

Noter

  1. Boyd K. Packer, »Små børn«, Stjernen, jan. 1987, s. 13.

  2. Henry B. Eyring, »Kraften ved at undervise i læren«, Liahona, juli 1999, s. 85.

  3. Præsident Russell M. Nelson, præsident for De Tolv Apostles Kvorum, har sagt: »Jesu Kristi lære er udformet af Herren til at hjælpe os til større tro« (»Vis jeres tro«, Liahona, maj 2014, s. 29).

  4. Lectures on Faith, 1985, s. 1-2.

  5. Se Howard W. Hunter, »Studium af skrifterne«, Den danske stjerne, maj 1980, s. 100-101.