2016
Förberedelser för att möta Gud
December 2016


Undervisa på Frälsarens sätt

Förberedelser för att möta Gud

Söndagsskolan har en viktig roll när det gäller att hjälpa oss alla att förbereda oss för att möta Gud. Gör du det till en prioritering?

Bild
scripture study

I Mormons bok predikar Amulek mäktigt om Jesu Kristi försoning (se Alma 34). Bland de vackra verserna i det här kapitlet är det en vers som fastnar hos mig, den där Amulek säger: ”Ty se, detta liv är tiden för människorna att bereda sig att möta Gud” (Alma 34:32).

Eftersom vi tror att syftet med det här livet är att ”bereda sig att möta Gud”, kan vi ställa följande frågor till oss själva: Vad gör jag varje dag, varje vecka och varje månad för att förbereda mig för den underbara återföreningen med min himmelske Fader? Hur ska jag välja att tillbringa den dyrbara tid som jag har fått tilldelad?

Hur förbereder vi oss?

Det finns många sätt att förbereda sig för att möta Gud. På veckobasis tror jag vi kan hålla med om att veckans viktigaste timme är den när vi tar del av sakramentet, förnyar våra förbund med vår himmelske Fader och begrundar kärleken vi känner från vår himmelske Fader och hoppet vi alla kan ha till följd av hans Sons Jesu Kristi försoning.

Jag tror också att timmen vi tillbringar på söndagsskolelektionerna kan ha större inverkan på vår förberedelse än vi anar. Men för att utnyttja det tillfället kanske vi behöver fundera över vilken inställning vi har till Söndagsskolan.

Syftet med Söndagsskolan är att ”stärka enskildas och familjers tro på vår himmelske Fader och Jesus Kristus genom undervisning, lärande och genom att hjälpa dem att komma in i gemenskapen”.1 De här viktiga delarna av omvändelsen är nödvändiga i vår strävan att förbereda oss för att möta Gud. Vi är glada att lärarna runtom i kyrkan arbetar på att förbättra sin förmåga att undervisa med hjälp av Undervisa på Frälsarens sätt och lärarrådsmöten.

Men enbart förbättrad undervisning räcker inte. Den måste kombineras med våra ansträngningar att lära på Frälsarens sätt. Han sa att vi ska lära ”genom studier och även genom tro” (L&F 109:7). Tro är en handlingsprincip. Vi måste göra om vi vill veta (se Joh. 7:17).

Våra söndagsskoleklasser kan främja sådan undervisning och sådana studier när det känns tryggt att där berätta om upplevelser vi har haft och om inspiration vi har känt under veckan medan vi lär oss och tillämpar skrifterna som förberedelse för nästa lektion. När vi ”undervisa[r] varandra om rikets lära … kan [alla] bli uppbyggda av varandra” (L&F 88:77, 122).

Kalla sabbaten en glädjeFörsta presidentskapet har nyligen

uppmanat oss att ”kalla sabbaten en glädje” (se Jes. 58:13). Tretimmarsblocket av möten på söndagarna hjälper oss att uppnå det målet.

Låt mig i den andan ställa en annan fråga: Varför väljer vi ibland att inte till fullo ta till oss den möjlighet som Söndagsskolan erbjuder?

På senare år har jag sett många olika ”alternativ” till söndagsskolelektionerna, som att umgås i korridoren, församlingsledare som håller intervjuer, stavsledare som utbildar församlingsledare och ungdomsledare som samtalar om problem med deras program.

Med så mycket som gör anspråk på deras tid förstår jag varför ledare använder söndagsskoletiden till att göra annat. Men vilken välsignelse det är för alla inblandade när församlingsledarna tar sig tid att delta i evangeliesamtalen tillsammans med medlemmarna i sin hjord!

Jag är säker på att du har sett andra exempel på ”söndagsskoleförsummelse”. Av en eller annan anledning har många av oss ibland känt att vi inte får ut så mycket av söndagsskolelektionerna som vi skulle vilja. Jag har lärt mig att min upplevelse under söndagsskolelektionerna avgörs lika mycket av min förberedelse och mitt deltagande som av lärarens. Broder Tad R. Callister, Söndagsskolans generalpresident har skrivit: ”Varje gång vi studerar skrifterna, kommer till klassen bättre förberedda, deltar i klassdiskussionen, ställer frågor och skriver ner heliga intryck, blir vi mer lika Gud och sålunda ökar vi vår förmåga att uppleva den glädje han känner.”2

Förbered dig för och skydda söndagsskoletimmen

Jag uppmanar dig att göra ditt bästa för att förbereda dig för och skydda söndagsskoletimmen. Varje församlings- och grensmedlem, inklusive våra ledare, borde ha den härliga välsignelsen att förbereda sig för att möta Gud under den här viktiga timmen av veckan.

Slutnoter

  1. Handbok 2: Kyrkans förvaltning (2010), 12.1.

  2. Tad R. Callister, ”Glädjen i att lära”, Liahona, okt. 2016, s. 14.