2014
Förberedd för att tjäna, tjäna för att förberedas
April 2014


Förberedd för att tjäna, tjäna för att förberedas

Bild
David L. Beck

Gud gav dig aronska prästadömet för att han har ett verk för dig att utföra – nu och i framtiden.

Bild
A man and young man talking to a woman who is walking a dog.

Illustrationer Taia Morley

Jonathan är en vän till mig som blev medlem i kyrkan för fyra år sedan. Han är den ende i sin familj som är medlem i kyrkan. Efter att ha tagit emot aronska prästadömet började han tjäna andra mer än någonsin. Jonathan visste att för att kunna tjäna måste han lära sig mycket. Han ville också vara värdig och mer pålitlig, så han studerade evangeliet, bad och närvarade på söndagens möten och på seminariet. Han arbetade hårt på att hålla kyrkans bud och normer. Han utförde flitigt sina prästadömsplikter, som att vara en bra hemlärare. Hans Plikt mot Gud–häfte hjälpte honom förstå dessa plikter och lära sig att utföra dem.

Jonathans trogna tjänande i prästadömet gav honom andlig styrka. Det hjälpte till att skydda honom mot onda inflytanden. Han växte enormt medan han tjänade och förberedde sig för framtiden. Förra året mottog han värdigt melkisedekska prästadömet och sin tempelbegåvning. Han verkar nu som missionär i Brasilien.

Aronska prästadömet kallas ofta det ”förberedande prästadömet”. Gud gav dig aronska prästadömet för att han har ett verk för dig att utföra – nu och i framtiden. Ditt trofasta tjänande i aronska prästadömet förbereder dig för ännu större möjligheter att tjäna under de kommande åren. Precis som Jonathan, förbereder du dig för att ”ta emot melkisedekska prästadömet, att ta emot templets välsignelser, att gå ut som heltidsmissionär, att vara en kärleksfull make och far och att fortsätta tjäna Herren livet ut” (Stå fast i din tro: Liten uppslagsbok om evangeliet [2004], s. 11).

Du kanske inte känner till alla detaljer om de underbara möjligheter Herren har i beredskap för dig, men jag är säker på att du är förberedd på dem om du kommer ihåg att göra följande som aronsk prästadömsbärare.

Följ Jesus Kristus

Som prästadömsbärare är du en representant för Jesus Kristus. Det betyder att du förväntas följa honom och göra det som han skulle ha gjort. Vad skulle han göra? I varje situation ägnade han sitt liv åt att tjäna och välsigna andra. Det bör även du göra. Ge av dig själv i tjänande till andra – och väx sedan och förbättra dig så att det finns mer av dig att ge! Kom ihåg hur Jesus växte i sin ungdom: ”Och Jesus växte till i vishet, i ålder och välbehag inför Gud och människor” (Lukas 2:52).

En del av att följa Frälsaren är att bli vis och uppnå fysisk hälsa i din ungdom. Detta kräver att du arbetar hårt och alltid gör ditt bästa (se L&F 4:2). Gud gläds när du närmar dig honom genom dagliga böner, evangeliestudier, lydnad och tjänande. Du gläder andra när du är vänlig och lojal mot din familj och en kristuslik vän till alla.

Kom ihåg att Jesus alltid gjorde som Fadern ville. Du följer Kristus när du söker Guds vilja under dagen som vägledning i ditt tjänande och när du handlar i enlighet med de andliga maningar du får.

Utföra prästadömsförrättningar

Prästadömsförrättningar är nödvändiga för alla Guds barn och välsignar hans söner och döttrar lika mycket. Från det ögonblick du blir diakon, är du med om att utföra en prästadömsförrättning genom att dela ut sakramentet. Du fortsätter att utföra prästadömsförrättningar i aronska prästadömet senare när du förbereder och välsignar sakramentet, döper och deltar i ordinationen av andra aronska prästadömsbärare.

För att kunna delta i heliga förrättningar måste du vara ren. Din moraliska renhet kan tillföra stor andlig styrka till de förrättningar du utför. Sträva efter att på alla sätt vara värdig att bära det heliga kärl som är Herrens sakrament (se L&F 38:42). När du gör det kan du stå inför din församling eller gren som en sann representant för Jesus Kristus. De välsignas på grund av din beslutsamhet att hålla de förbund du hjälper dem att förnya.

Ge alltid hjälp

Som aronsk prästadömsbärare, ger du hjälp. Sök alltid efter tillfällen att hjälpa din familj, vänner, kvorummedlemmar och andra. Allt du gör i prästadömet hjälper dig att hjälpa andra både fysiskt och andligt. När du till exempel hjälper din biskop eller grenspresident genom att tjäna en familj som du är hemlärare hos, lär du dig att upptäcka och uppfylla andras behov. Du hjälper även andra när du anstränger dig att stärka dina kvorummedlemmar och hjälper de mindre aktiva, samlar in fasteoffer för att hjälpa de fattiga och nödställda, utför fysiskt arbete för de sjuka och handikappade, undervisar och vittnar om Kristus och hans evangelium, och lättar de modfälldas bördor.

Du hjälper när du undervisar på dina kvorummöten och på era hemaftnar i familjen. Du hjälper när du inbjuder alla att komma till Kristus (se L&F 50:29) – i hemmet, i ditt kvorum, i skolan, med heltidsmissionärerna, och var du än är annars.

Din framtid

Tala med dina föräldrar eller rådgivande om vad som krävs av dig i dina framtida uppgifter som bärare av melkisedekska prästadömet, missionär, make och far. Skriv på följande rader upp några av dessa stora ansvar och hur du kan förbereda dig för dem idag när du verkar i aronska prästadömet. Det kan verka överväldigande nu, men kom ihåg att det bästa sättet att förbereda sig är att helt enkelt göra vad din himmelske Fader har bett dig göra idag. Må du finna glädje när du tjänar nu och förbereder dig för din underbara framtid.