2014
Från mörker till ljus
Januari 2014


Vi talar om Kristus

Från mörker till ljus

Vi kan med säkerhet veta när livet är mörkt, att Jesus Kristus kan förvandla mörkret till ljus om vi uppriktigt omvänder oss.

Det har funnits stunder i mitt liv när det har känts som om det inte fanns något hopp för mig att bli glad eller att kunna återvända till vår Fader i himlen. För flera år sedan berövades jag likställdheten i kyrkan. Jag hade levt ett liv i övermod och synd och hade fått lida svårt på grund av mina gärningar. Förlovningen med kvinnan jag älskade bröts upp, mina relationer till andra var dåliga och jag var olycklig.

Fastän jag önskade att jag hade valt att vara ödmjuk långt dessförinnan tvingades jag att ödmjuka mig och försöka göra Herrens vilja. Jag börja-de läsa skrifterna mer regelbundet, be oftare och försökte tjäna andra. Jag försökte reparera relationerna jag hade försummat så länge, bland annat min relation till min himmelske Fader. Jag ville verkligen ha en förändring i hjärtat.

Tidigt en morgon körde jag till skolan innan solen hade gått upp. Horisonten i öster glödde och den västra horisonten var mörk, och en fullmåne sänkte sig bakom den. Jag hade lagt mig till med vanan att samtala med min himmelske Fader medan jag körde. När jag bad under den här åkturen upplystes mitt sinne och jag fick ett förnyat hopp i hjärtat.

Jag insåg att mitt liv glödde och blev allt ljusare, precis som den östra horisonten. Mörkret höll på att försvinna och likaså mina synder, som var lika stora som fullmånen. De var inte borta ännu, men jag visste att de snart skulle vara det om jag fortsatte med min uppriktiga omvändelse. Jag hoppades att mitt liv en dag skulle bli så strålande klart som solen vid middagstid.

Med tiden, och allteftersom jag bad om att känna kärlek till min himmelske Fader och andra, blev jag ödmjukare. Den växande ödmjukheten gjorde att jag tjänade Gud och andra mer osjälviskt, och mitt hopp om evigt liv och en bättre framtid förnyades och stärktes. Allteftersom hoppet växte, stärktes också min tro på att min Frälsare, Jesus Kristus, är mäktig att frälsa och rena mig från all orättfärdighet. Jag vet att Mormons ord är sanna: ”Ni [skall] genom Kristi försoning och hans uppståndelses kraft … ha hopp om att kunna uppväckas till evigt liv” (Moroni 7:41).

Foto © Shutterstock.com/Krivosheev Vitaly