2013
Et ord til den usikre missionær
Februar 2013


Budskab fra Det Første Præsidentskab

Et ord til den usikre missionær

Billede
Præsident Dieter F. Uchtdorf

Jesu Kristi disciple har altid været forpligtede til at bringe hans evangelium ud i verden (se Mark 16:15-16). Ikke desto mindre er det sommetider svært at åbne munden og tale om vores tro med dem omkring os. Mens det for nogle kirkemedlemmer er helt naturligt at tale om religion, er der andre, der er usikre eller føler sig akavede, flove eller bange for at gøre det.

Må jeg til dem foreslå fire ting, som alle kan gøre for at følge Frelserens bud om at forkynde evangeliet »for hver skabning« (L&P 58:64).

Vær et lys

Et af mine yndlingscitater, der ofte tilskrives Frans af Assisi, lyder: »Forkynd evangeliet til alle tider og brug om nødvendigt ord.«1 Underforstået i denne talemåde ligger der en forståelse for, at de mægtigste prædikener ofte er usagte.

Når vi er retskafne og konsekvent efterlever vore standarder, lægger mennesker mærke til det. Når vi udstråler glæde og lykke, lægger de endnu mere mærke til os.

Alle ønsker at være lykkelige. Når vi kirkemedlemmer ustråler evangeliets lys, ser mennesker vores lykke og fornemmer Guds kærlighed, der fylder vores liv. De vil ønske at vide hvorfor. De vil ønske at forstå vores hemmelighed.

Dette leder til, at de stiller spørgsmål som: »Hvorfor er du så glad?« eller »Hvorfor har du altid sådan en positiv indstilling?« Svarene på disse spørgsmål leder selvfølgelig samtalen ind på Jesu Kristi genoprettede evangelium.

Fortæl

Det, at nævne emnet religion – især over for vore venner og kære – kan synes skræmmende og udfordrende. Det behøver det ikke at være. Det, at nævne åndelige oplevelser eller tale om kirkeaktiviteter eller -begivenheder i en afslappet samtale, kan være let og behageligt, hvis vi investerer en smule mod og sund fornuft.

Det er min hustru, Harriet, et fantastisk eksempel på. Da vi boede i Tyskland, fandt hun måder at få kirkerelaterede emner ind i sine samtaler med venner og bekendte på. Når nogen fx spurgte til hendes weekend, sagde hun: »I søndags havde vi den mest pragtfulde oplevelse i vores kirke! En 16-årig ung mand holdt en smuk tale til vores forsamling på 200 mennesker om det at leve et rent liv.« Eller »jeg fandt ud af, at en 90-årig kvinde havde strikket over 500 tæpper og givet dem til vores kirkes humanitære program, så de kunne blive sendt ud til nødlidende mennesker over hele verden.«

Ofte ville mennesker, som hørte om dette, gerne vide mere. De stillede spørgsmål. Og det førte til muligheder for at tale om evangeliet på en naturlig, tryg og ikke-anmassende måde.

Med internettet og de sociale mediers indtog, er det i dag lettere at tale om disse ting på en underholdende måde end nogensinde før. Vi skal blot have modet til at gøre det.

Vær fuld af nåde

Desværre er det let at være frastødende. Alt for ofte diskuterer, nedgør eller fordømmer vi. Når vi bliver vrede, uhøflige eller sårende over for mennesker, så er vi det sidste, de ønsker at høre mere om. Det er umuligt at vide, hvor mange mennesker der enten har forladt Kirken eller aldrig har tilsluttet sig Kirken, fordi nogen sagde noget, der sårede eller fornærmede dem.

Der findes så megen uhøflighed i verden i dag. På grund af internettets anonymitet, så er det lettere end nogen sinde at sige sårende eller fornærmende ord på nettet. Bør vi ikke som håbefulde disciple af vor milde Kristus have en højere, mere næstekærlig standard? Skriften lærer os: »Jeres tale skal altid være venlig, krydret med salt, så I ved, hvordan I skal svare hver enkelt« (Kol 4:6).

Jeg kan godt lide tanken om, at vore ord er klare som en solrig himmel og fulde af nåde. Kan I forestille jer, hvordan vore familier, menigheder, nationer og hele verden ville være, hvis vi kunne tilegne os dette enkle princip?

Hav stor tro

Når det kommer til andres accept af evangeliet, påtager vi os sommetider for megen anerkendelse eller for megen skyld. Det er vigtigt at huske, at Herren ikke forventer af os, at vi udfører omvendelsen.

Omvendelse kommer ikke gennem vore ord, men gennem Helligåndens himmelske betjening. Sommetider er alt det kræver blot et enkelt udtryk for vores vidnesbyrd, eller at vi fortæller om en oplevelse for at blødgøre et hjerte eller åbne en dør, der kan føre til, at andre oplever sublime sandheder gennem Åndens tilskyndelser.

Præsident Brigham Young (1801-1877) fortalte, at han vidste, at evangeliet var sandt, da han »hørte en mand uden veltalenhed eller talent for at tale offentligt blot sige: ›Jeg ved gennem Helligåndens kraft, at Mormons Bog er sand, at Joseph Smith er Herrens profet.‹« Præsident Young sagde, at da han hørte dette ydmyge vidnesbyrd, »oplyste Helligånden, som udstrålede fra denne person, min forståelse og lys, herlighed og udødelighed [blev] åbenbaret for mig.«2

Brødre og søstre, hav tro. Herren kan højne de ord, I taler, og gøre dem vægtige. Gud beder jer ikke om at omvende, men rettere at åbne jeres mund. Opgaven med at omvende er ikke jeres – den tilkommer den person, der lytter, samt Helligånden.

Ethvert medlem en missionær

Mine kære venner, i dag findes der flere muligheder end nogensinde før for at åbne munden og fortælle andre om Jesu Kristi evangeliums glade tidender. Der er måder for enhver – selv den usikre missionær – til at deltage i dette store værk. Vi kan hver især finde måder, hvorpå vi kan anvende vore særlige talenter og interesser for at støtte det store værk, som det er at fylde verden med lys og sandhed. Ved at gøre dette, vil vi finde den glæde, der tilkommer dem, der er trofaste og modige nok til at »stå som Guds vidner til alle tider, og i alle ting og på alle steder« (Mosi 18:9).

Noter

  1. Frans af Assisi, i William Fay og Linda Evans Shepherd, Share Jesus without Fear, 1999, s. 22.

  2. Kirkens præsidenters lærdomme: Brigham Young, 1997, s. 50.

Undervisning ud fra dette budskab

En effektiv måde at undervise på, er, at »[anspore] dem, du underviser, til at sætte … mål, som kan hjælpe dem med at efterleve det princip, som du har undervist i« (Undervisning, den største kaldelse, 2000, s. 160). Overvej at opfordre dem, I underviser, til bønsomt at sætte sig et mål om at fortælle en eller flere personer om evangeliet i denne måned. Forældre kan drøfte måder, hvorpå yngre børn kan hjælpe til. I kan også hjælpe familien med en brainstorm eller at lave rollespil om måder, hvorpå man kan nævne evangeliet i en god samtale og tænke på kommende kirkeaktiviteter, som de kan invitere en ven med til.

Fotoillustrationer: David Stoker, undtagen hvor andet er angivet