2012
Hvad er jeg værd?
September 2012


Til vi ses

Hvad er jeg værd?

Køberen afgør, hvad en genstand er værd.

Efter fire år uden et fjernsyn og yderligere seks år med et genbrugsfjernsyn, besluttede min hustru og jeg at købe et nyt fjernsyn. På grund af udgiften sammenlignede vi omhyggeligt modeller, mærker, funktioner og priser, inden vi endelig foretog et køb. Interessant nok gik jeg derfra, ikke blot med et fjernsyn, men med en vigtig indsigt i, hvordan vi fastsætter selvværd.

Vores oplevelse lærte os, at vi måler vores værd gennem sammenligning – med vores søskende, klassekammerater, jævnaldrende og kolleger. Selv om det giver god mening at fastsætte værdi gennem sammenligning, når man køber fjernsyn, så er vi alle som fjernsyn i livet.

At sammenligne os selv med andre for at fastslå vores værd, giver lige så meget mening, som hvis et fjernsyn så på de andre fjernsyn i butikken og ønskede, at det var 40 tommer i stedet for 27 tommer. Det giver ingen mening, for »hvem af jer kan lægge en dag til sit liv« (Matt 6:27) eller en tomme til sin skærmstørrelse? Apostlen Paulus advarede om, at folk »måler og sammenligner sig tværtimod med sig selv, uforstandige som de er« (2 Kor 10:12).

Vi bør heller ikke tage os af dem, der foretager sammenligningen på vore vegne og fortæller os, hvad de tror, at vi er værd. Selv om forhandleren har kontrol over fjernsynets pris, så kan han eller hun ikke fastsætte dens værdi.

Her er nøglen: Det er kunden, der ser på prisen, vurderer produktet og beslutter om det er prisen værd. Og i dette liv er der kun en Køber, der tæller.

Vor Frelser, Jesus Kristus, vurderede »produktet« – os, både samlet og individuelt. Han kendte til ugudelighedens dybde, som ville stå i forbindelse med den menneskelige familie.1 Han forstod den forfærdelige, uendelige pris, det ville kræve af ham, »hvilken lidelse fik [ham], selv Gud, den største af alle, til at skælve af smerte og til at bløde fra hver pore og til at lide på både legeme og ånd« (L&P 19:18).

Og på trods af denne viden, besluttede han stadig, at jeg var det værd.

Uanset hvor meget jeg synes, at jeg falmer i sammenligning med andre, lige meget hvor lille en værdi andre ser i mig, så syntes Jesus, at jeg var værd den pris, han skulle betale.

En af Satans mest diskrete og dog mest ondskabsfulde taktikker er at gå til angreb på vores selvværd. Det er afgørende for mig at tro på, at Guds Søn ikke blot døde for verdens synder, men at han døde for mine synder. Hvis modstanderen kan få mig til at tro det modsatte, så kan min tvivl afholde mig fra at søge Frelserens forsonende nåde og vende tilbage til hans nærhed.

Hvis du tvivler på dit værd, så gå til Køberen for at få den eneste produktvurdering, der tæller. »Vi kan bede med tillid til, at vi kan føle Frelserens kærlighed til os,« har præsident Henry B. Eyring, førsterådgiver i Det Første Præsidentskab, sagt. »… Han elskede os … så højt, at han betalte prisen for alle vore synder.«2

Med tro på den kærlighed tillader Frelseren sig at ændre vores liv og hjembringe sit køb.

Noter

  1. Se Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 402.

  2. Henry B. Eyring, »Et barn og en discipel,« Liahona, maj 2003, s. 31.

Kristi billede, af Heinrich Hofmann, med tilladelse fra C. Harrison Conroy Co.