2012
Fortæl åbenhjertigt om evangeliet
September 2012


Budskab fra Det Første Præsidentskab

Fortæl åbenhjertigt om evangeliet

Billede
Præsident Henry B. Eyring

Gud lader beredte mennesker møde hans beredte tjenere, der ønsker at fortælle andre om evangeliet. Dette er også sket i jeres liv. Hvor ofte det sker afhænger af, hvor beredt jeres sind og hjerte er.

Jeg har en ven, der dagligt beder om at møde nogen, som er beredt til at modtage evangeliet. Han har altid et eksemplar af Mormons Bog på sig. Aftenen før en kort rejse besluttede han sig for ikke at tage et eksemplar med sig, men i stedet medbringe et uddelingskort. Men da han var klar til at gå, fik han en åndelig tilskyndelse: »Tag en Mormons Bog med dig«. Han lagde den i sin taske.

Da en kvinde, som han kendte, satte sig ved siden af ham på rejsen, tænkte han: »Er det denne person?« Hun fløj igen sammen med ham på tilbagevejen. Han tænkte: »Hvordan kan jeg bringe evangeliet på bane?«

I stedet sagde hun til ham: »Du betaler tiende til din kirke, ikke sandt?« Han svarede, at det gjorde han. Hun sagde, at hun egentlig også burde betale tiende til sin kirke, men det gjorde hun ikke. Så spurgte hun: »Hvad kan du fortælle mig om Mormons Bog?«

Han forklarede, at bogen er hellig skrift, endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus, oversat af profeten Joseph Smith. Hun virkede interesseret, så han rakte ned i sin taske og sagde: »Jeg blev tilskyndet til at medbringe denne bog. Jeg tror, at den er til dig.«

Hun begyndte at læse i den. Da de skiltes, sagde hun: »Du og jeg skal tale mere om det her.«

Hvad min ven ikke kunne vide – men som Gud vidste – var, at hun søgte en kirke. Gud vidste, at hun havde betragtet min ven og funderet over, hvorfor hans kirke gjorde ham så lykkelig. Gud vidste, at hun ville spørge om Mormons Bog, og han vidste, at hun ville være villig til at blive undervist af missionærerne. Hun var beredt. Det var min ven også. Du og jeg kan også være beredte.

Den forberedelse vi har brug for, må finde sted i vores sind og vores hjerte. Kvinden havde hørt og husket ord om Mormons Bog, Herrens genoprettede Kirke og befalingen om at betale tiende til Gud. Og hun havde følt kimen til et vidnesbyrd om sandheden i sit hjerte.

Herren har sagt, at han vil åbenbare sandheden i vores sind og i vores hjerte ved Helligånden (se L&P 8:2). Flertallet af de mennesker, du vil møde, har fået den indledende forberedelse. De har hørt eller læst om Gud og hans ord. Hvis de har et tilstrækkeligt blødgjort hjerte, vil de have følt selv den mindste bekræftelse af sandheden.

Kvinden var beredt. Det var min ven også, den sidste dages hellige, der havde studeret Mormons Bog. Han havde følt et vidnesbyrd om dets sandhed, og han genkendte Åndens vejledning om at tage et eksemplar med sig. Han var beredt i sit sind og i sit hjerte.

Gud bereder mennesker til at modtage jeres vidnesbyrd om den gengivne sandhed. Han fordrer jeres tro og jeres frygtsløse handling til fortælle andre om det, der er blevet så værdifuldt for jer og dem, I holder af.

Bered jer til at fortælle andre derom ved hver dag at fylde jeres sind med evangeliets sandheder. Når I holder befalingerne og ærer jeres pagter, vil I føle Åndens vidnesbyrd og mere af Frelserens kærlighed til jer og til dem, I møder.

Hvis I gør jeres del, vil I få flere behagelige oplevelser med at møde mennesker, der er beredte til at høre jeres vidnesbyrd om sandheden – fra jeres hjerte til deres.

Undervisning ud fra dette budskab

Overvej at læse budskabet med familien og drøft det næstsidste afsnit, hvor præsident Eyring drøfter måder at styrke sit vidnesbyrd på. Drøft vigtigheden af at bære vidnesbyrd, når man fortæller om evangeliet med familien. Børnene i familien vil måske finde det behjælpeligt at lave rollespil om, hvordan man bærer vidnesbyrd for venner.

Illustration: Dan Burr

Fotoillustration: Christina Smith © IRI; illustrationer: Adam Koford