2012
Opbyg tro på Kristus
September 2012


Opbyg tro på Kristus

Fra en tale holdt ved et seminar for nye missionspræsidenter i Provo i Utah, den 23. juni 2011.

Billede
Ældste D. Todd Christofferson

Vi kan gøre meget for at påvirke og udvikle den gave af tro, som vi modtager gennem Helligånden.

Apostlen Paulus giver måske den mest kendte definition på tro: »Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses« (Hebr 11:1). Alma tilføjer, at det man har håb om, som ikke ses, »er sandt« (Alma 32:21).

Tro på Jesus Kristus er overbevisningen og forsikringen om (1) hans status som Guds Enbårne Søn, (2) hans uendelige forsoning, og (3) hans bogstavelige opstandelse – og alle de fundamentale realiteter, det indebærer for os.

Paulus’ liste over åndelige gaver omfatter tro (se 1 Kor 12:9). Tro kommer virkelig ved Ånden, men som der står i Bible Dictionary: »Selvom tro er en gave, skal den næres og opsøges indtil den vokser fra et lille frø til et stort træ.« Vi kan gøre meget for at påvirke og udvikle vores evne til at tro, som vi modtager gennem Helligånden.

Tro kommer ved at høre Kristi ord

De første tilkendegivelser af tro på Jesus Kristus kommer ved at høre Kristi ord – Jesu Kristi evangelium. Når denne lære bliver givet og modtaget ved Helligånden, »sandhedens Ånd« (se L&P 50:17-22), så bliver frøet, som er tro på Kristus, sået. Paulus underviste romerne i dette, da han forklarede, at alle kan modtage troens gave: »Troen kommer … af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord« (Rom 10:17). Med andre ord, så kommer tro ved at høre budskabet, der er Kristi ord eller evangelium.

I sin beskrivelse af engles tjenestegerning, fortæller Mormon os, at det altid har været et mønster, at tro kommer ved at høre evangeliet:

»Og opgaven i deres [englenes] tjenestegerning er at kalde mennesker til omvendelse og at fuldende og at udføre det arbejde, der vedrører Faderens pagter, som han har sluttet med menneskenes børn, at berede vejen blandt menneskenes børn ved at kundgøre Kristi ord for Herrens udvalgte redskaber, så de kan aflægge vidnesbyrd om ham.

Og ved at gøre således bereder Gud Herren vejen, så resten af menneskene kan få tro på Kristus, så Helligånden kan få plads i deres hjerte i overensstemmelse med hans kraft; og på denne vis tilvejebringer Faderen de pagter, som han har sluttet med menneskenes børn« (Moro 7:31-32).

Ved apostolske nøgler og autoritet bliver missionærer kaldet, indsat og givet kraft til at »aflægge vidnesbyrd om ham«. De bliver derfor talt blandt »Herrens udvalgte redskaber«. Med andre ord introducerer de som Herrens autoriserede budbringere gennem deres undervisning og vidnesbyrd og ved Helligåndens kraft tro på Kristus i sjælen hos de mennesker, der lytter til dem.

Ordet, som vi forkynder og ordet, der fremkalder tro på Kristus, er Jesu Kristi evangelium eller gode tidende. Ganske enkelt, så er de gode tidender, at døden ikke er enden på eksistens, og at vores adskillelse fra Gud er midlertidig. Vi har en Frelser, Jesus Kristus, Guds guddommelige Søn, der ved sin forsoning overvandt død og helvede, således at vi alle vil genopstå, og alle, der vil omvende sig og blive døbt i hans navn, kan få plads i Guds himmerige for evigt.

Tro kommer ved omvendelse

Omvendelse spiller en afgørende rolle for at opbygge tro på Kristus. Ved at modtage Kristi ord fremkaldes den tro, der er nødvendig for omvendelse, og samtidig nærer omvendelse en voksende tro. Mormon erklærede: »Og [Kristus] har sagt: Omvend jer, alle I jordens ender, og kom til mig, og bliv døbt i mit navn, og hav tro på mig, så I kan blive frelst« (Moro 7:34).

Fx vil en klog missionær rådføre sig og bede med sin kammerat og søge inspiration angående den omvendelseskurs, som enhver undersøger bør følge. Missionærerne vil da planlægge deres undervisning ud fra dette. Bønsomt vil de afgøre, hvilken opfordring eller opfordringer de skal give ved hver kontakt med undersøgeren. De vil opbygge deres lektioner omkring denne opfordring og tydeliggøre de lærdomme, som undersøgeren behøver for at kunne tage imod deres opfordring.

Missionærerne beslutter, hvorledes de skal undervise i lærdommene for at opnå den største klarhed og overbevisning hos den pågældende person. De planlægger måder, hvorpå de kan inddrage alle tilgængelige ressourcer, heriblandt medlemmers hjælp for at støtte undersøgeren i at overholde sin forpligtelse om at handle i overensstemmelse med det foreliggende princip eller befaling. Det er ved denne form for missionærundervisning og vidnesbyrd, at vi hjælper en undersøger igennem omvendelsesprocessen.

Tro kommer gennem pagter

En anden vigtig del af omvendelse er dåb ved nedsænkning, gennem hvilken vi påbegynder at påtage os Kristi navn. Mange vers i skriften omtaler »omvendelsesdåb« eller »dåb til omvendelse« (se ApG 19:4; Alma 5:62; 7:14; Moro 8:11; L&P 35:5-6). Disse vendinger vedkender læren om, at dåb ved vand er det sidste eller kronede skridt i omvendelsesprocessen. Koblet sammen med vores pagt om lydighed, fuldender forsagelse af synd vores omvendelse; uden denne pagt forbliver omvendelse netop ufuldstændig. Med den kvalificerer vi os til forladelse af vore synder ved Jesu Kristi nåde gennem dåb af Ånden (se 2 Ne 31:17). Ydermere gælder dåbspagten fremover såvel som med tilbagevirkende kraft: Hver gang vi oprigtigt omvender os, får pagten fornyet kraft, og vi kvalificerer os endnu engang til forladelse af vore synder.

Hvilken betydning har disse ordinancer og deres tilknyttede pagter for opbygning af tro? Tro på Kristus er en vigtig betingelse for at indgå guddommelige pagter, men pagter udvikler også ens tro på en måde, som ellers ikke ville kunne opnås. Ved pagt lader himlens store Gud sig binde til hver enkelt af os (se L&P 82:10). Så længe vi efterlever vore pagter med ham, så er han forpligtet til at skænke os en plads i sit rige, og ved de højere pagter ophøjelse i dette rige. Han er en Gud, der har al magt, og som ikke kan lyve. Derfor kan vi have ubegrænset tro på, at han vil indfri sit løfte til os. Gennem vore pagter med Gud kan vi nyde godt af en tro på Kristus, der er stærk nok til at få os igennem enhver udfordring eller prøve med vished om, at vores frelse i sidste instans er sikret.

Tro kan vokse

Det, jeg har sagt angående opbyggelse af tro på Kristus blandt de mennesker, der bliver undervist af missionærerne, gælder for os alle. Vores tro på Kristus bliver født af Ånden, når vi lytter til Kristi ord, der undervises af hans betroede tjenere, både levende og døde. Når vi bygger vores tro på det fundament, vil vores tro styrkes gennem bønner af tro, der er blevet en del af vores daglige liv – og som sommetider er del af hver time af vores liv.

Ved fortsat at tage for os af Kristi ord i Mormons Bog og andre skrifter, så øges og fordybes den tro, der havde sin oprindelse i ordet. Omvendelse, der er rodfæstet i tro, nærer vores tro i takt med at lydighed er fuldkommen. Omvendelse styrker vores dåb af vand og Ånd, der afstedkommer en syndsforladelse, ikke blot for synder, som er begået inden dåben, men også efter dåben. Kristuslignende tjenester over for vores næste er en vigtig del af overholdelse af pagten, som nærer tro på Kristus. Med tiden vil vi se, at velsignelserne, der loves for lydighed mod Gud, faktisk virkeliggøres i vores liv, og at vores tro bekræftes og styrkes.

Tro er også et kraftfuldt princip.

Det niveau af tro, som jeg hidtil har beskrevet, består af en åndelig forsikring, som frembringer gode gerninger, i særdeleshed ved lydighed mod evangeliets principper og befalinger. Dette er sand tro på Kristus og det niveau, vores undervisning af undersøgere bør være rettet mod.

Der er imidlertid et niveau af tro, der ikke blot styrer vores adfærd, men som også giver os kraft til at ændre det, der er, og som får ting til at ske, der ellers ikke ville ske. Jeg taler om tro, ikke blot som handlingsprincip, men også som et kraftsprincip. Paulus erklærede, at det var ved denne tro, at profeter »besejrede riger, øvede retfærdighed, fik løfter opfyldt, stoppede løvers gab, slukkede voldsom ild, undgik truende sværd, blev styrket, når de var svage, blev stærke i krig og slog fjendtlige hære på flugt [og] kvinder fik deres døde igen ved opstandelse« (Hebr 11:33-35). Dette er store ting – men på en måde, ikke større end det, at overvinde en stærk afhængighed eller anden sammenlignelig hindring for omvendelse og dåb.

Det at lære, spørge og handle i overensstemmelse med Guds vilje, er nøglen til at opnå kraft gennem tro. »Kristus har sagt: Hvis I har tro på mig, skal I have magt til at gøre hvad som helst, jeg anser for tjenligt« (Moro 7:33).

Han tilråder dog: »Hvis I beder om noget, der ikke er nødvendigt for jer, skal det vende sig til fordømmelse for jer« (L&P 88:65).

Jeres egen tro på Kristus vil vokse fantastisk, når I dag for dag søger at kende og gøre Guds vilje. Tro, der allerede er et handlingsprincip i jer, vil da også blive et kraftfuldt princip.

Illustrationer: Cary Henrie