2012
Den andliga helbrägdagörelsens underverk
Juni 2012


Från missionsfältet

Den andliga helbrägdagörelsens underverk

En dag när min kamrat och jag besökte en nyomvänd i Colombo i Brasilien var huset fullt av släktingar. Fastän det var trångt bjöd de in oss så att vi kunde dela med oss av ett budskap. Vi skulle just börja när den nyomvändes bror kom in. Han var inte medlem i vår kyrka och han var inte glad över att vi hade kommit på besök. Han försökte komma på allt möjligt för att säga emot oss.

Han hade ett skrivblock med alla medlemmarna i sin församling och deras sjukdomstillstånd. Han undrade om vi trodde på helbrägdagörelsens gåva. ”Naturligtvis gör vi det”, svarade vi. ”Okej”, fortsatte han. ”Jag har botat alla personerna i det här skrivblocket. Hur många har ni botat?”

Vi försökte berätta om prästadömet, tro och hur saker och ting sker enligt Guds vilja, men efter en stund kändes det som om vi hade blivit inträngda i ett hörn och attackerade.

Då, ”i samma ögonblick” (L&F 100:6) som vi behövde det, viskade Anden till oss vad vi skulle säga. Jag förklarade att vi tror på helbrägdagörelse, men att vårt arbete som missionärer för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga består i att bota dem vi undervisar andligt, vilket bara är möjligt genom att de tar emot Jesu Kristi försoning genom att de tror, omvänder sig, döps genom nedsänkning, tar emot den Helige Andens gåva och håller ut till änden.

Vi tror på fysisk helbrägdagörelse, förklarade vi, men den viktigaste helbrägdagörelsen är den andliga. Och den typen av helbrägdagörelse såg vi varje dag. Det hade egentligen ingen betydelse om de botades fysiskt om de inte omvände sig och förändrade sitt liv för att följa Kristus.

När Anden vägledde oss att svara på ett lugnt sätt försvann den spända känslan i rummet. Brodern slutade försöka bråka med oss och vi kunde återge vårt budskap.

Flera månader senare när jag hade kommit hem från min mission, läste jag följande uttalande i Liahona från John Tanners missionärsdagbok: ”Omvändelse är det största underverket. Det är underbarare än att bota sjuka eller uppresa döda. För en person som blivit botad kommer så småningom att bli sjuk igen och så småningom dö, men omvändelsens under kan vara för evigt och påverka evigheterna för den omvände och för hans eller hennes efterkommande. Hela generationer blir botade och återlösta från döden genom omvändelsens under.”1

Jag är så tacksam över att Anden manade två trängda missionärer att komma ihåg att vårt syfte var att rädda själar.

Slutnot

  1. John Tanner, citerad i Susan W. Tanner, ”Hjälp nyomvända att hålla sig starka”, Liahona, feb. 2009, s. 21.

Illustration Bryan Beach