2012
Miksi me tarvitsemme profeettoja?
Maaliskuu 2012


Ensimmäisen presidenttikunnan sanoma

Miksi me tarvitsemme profeettoja?

Kuva
Presidentti Dieter F. Uchtdorf

Koska taivaallinen Isä rakastaa lapsiaan, Hän ei ole jättänyt heitä kulkemaan halki tämän kuolevaisen elämän ilman johdatusta ja opastusta. Taivaallisen Isämme opetukset eivät ole sellaisia tavanomaisia, ennalta arvattavia tai keskinkertaisia ohjeita, jollaisia voi noukkia taskukirjan muodossa paikallisesta kirjakaupasta. Ne ovat kaikkivoivan, kaikkitietävän, lapsiaan rakastavan selestisen Olennon viisautta. Hänen sanoihinsa sisältyy aikojen salaisuus – avain onneen tässä elämässä ja tulevassa maailmassa.

Taivaallinen Isä ilmoittaa tätä viisautta lapsilleen maan päällä palvelijoidensa profeettojen välityksellä (ks. Aam. 3:7). Aadamin ajoista asti Jumala on puhunut lapsilleen nimittämiensä profeettojen kautta, jotka ovat saaneet tehtävän ilmoittaa Hänen tahtonsa ja neuvonsa muille. Profeetat ovat innoitettuja opettajia, ja he ovat aina Jeesuksen Kristuksen erityisiä todistajia (ks. OL 107:23). Profeetat puhuvat paitsi oman aikansa ihmisille myös ihmisille kaikkina aikoina. Heidän äänensä kaikuvat kautta vuosisatojen todistuksena Jumalan tahdosta lapsilleen.

Tämä aika ei eroa menneistä. Herra rakastaa meidän päiviemme ihmisiä aivan yhtä paljon kuin ihmisiä menneinä aikoina. Yksi Jeesuksen Kristuksen kirkon palautuksen suurenmoisia sanomia on se, että Jumala puhuu edelleen lapsilleen! Hän ei ole kätkössä taivaissa vaan puhuu tänä aikana kuten Hän puhui muinaisina aikoina.

Suuri osa siitä, mitä Herra ilmoittaa profeetoilleen, on tarkoitettu ehkäisemään murhetta meidän kohdallamme yksilöinä ja yhteiskuntina. Kun Jumala puhuu, Hän tekee niin opettaakseen, innoittaakseen, jalostaakseen ja varoittaakseen lapsiaan. Ollessaan piittaamatta taivaallisen Isänsä ohjeista yksittäiset ihmiset ja yhteiskunnat ottavat koettelemusten, kärsimysten ja raadannan kokemisen riskin.

Jumala rakastaa kaikkia lapsiaan. Siitä syystä Hän vetoaa meihin niin vakavasti profeettojensa välityksellä. Aivan kuten me haluamme rakkaidemme parasta, taivaallinen Isä haluaa meidän parastamme. Siitä syystä Hänen ohjeensa ovat niin tärkeitä ja joskus niin kiireellisiä. Siksi Hän ei ole hylännyt meitä tänä aikana vaan ilmoittaa edelleen tahtonsa meille profeettojensa välityksellä. Meidän kohtalomme ja maailmamme kohtalo riippuu siitä, kuulemmeko me Jumalan ilmoitetun sanan lapsilleen ja noudatammeko me sitä.

Jumalan korvaamattomia ohjeita ihmiskunnalle on Raamatussa, Mormonin kirjassa, Opissa ja liitoissa sekä Kallisarvoisessa helmessä. Lisäksi Herra puhuu meille palvelijoidensa välityksellä, kuten Hän tekee jälleen tulevassa yleiskonferenssissa.

Kaikille teille, jotka mietitte, voiko niin olla – jotka saatatte kysyä: ”Onko mahdollista, että Jumala puhuu meille tänä aikana?” – minä esitän koko sydämestäni kutsun: ”Tulkaa, niin näette” (ks. Joh. 1:46). Lukekaa Jumalan sanaa, joka on pyhissä kirjoituksissa. Kuunnelkaa yleiskonferenssia korvin, jotka ovat auliita kuulemaan Jumalan äänen, kun se annetaan Hänen myöhempien aikojen profeettojensa välityksellä. Tulkaa, kuunnelkaa ja nähkää sydämellänne! Sillä ”jos te kysytte vilpittömin sydämin, vakain aikein, Kristukseen uskoen, [Jumala] ilmoittaa [siitä] teille totuuden Pyhän Hengen voimalla” (Moroni 10:4). Tällä voimalla ja sen ansiosta tiedän, että Jeesus Kristus elää ja johtaa kirkkoaan elävän profeetan, presidentti Thomas S. Monsonin välityksellä.

Veljet ja sisaret, Jumala todellakin puhuu meille tänä aikana. Ja Hän haluaa, että kaikki Hänen lapsensa kuuntelevat Hänen ääntään ja ottavat siitä vaarin. Kun me teemme niin, Herra siunaa ja tukee meitä suuresti sekä tässä elämässä että tulevissa maailmoissa.

Harry Andersonin teos Nooan saarnaamista pilkataan © IRI; Arnold Fribergin teos Abinadi kuningas Nooan edessä © 1951 IRI; Del Parsonin teos Johannes Kastaja saarnaa © 1984 IRI