2012
Me hyväksymme johtajamme tehtäviinsä
Maaliskuu 2012


Mihin me uskomme

Me hyväksymme johtajamme tehtäviinsä

Myöhempien aikojen pyhät uskovat, että Jeesus Kristus itse on Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon päämies. Hän kutsuu innoituksen välityksellä profeettoja ja apostoleja johtamaan kirkkoaan. Herra on antanut näille johtajille valtuuden kutsua muita – kuten seitsemänkymmenen koorumien jäsenet – palvelemaan kirkossa. Apostolit ja seitsenkymmenet kutsuvat vaarnanjohtajia, jotka kutsuvat piispoja, jotka kutsuvat seurakunnissaan jäseniä palvelemaan eri tehtävissä. Näin pappeuden valtuus ja ilmoitus opastavat kirkon tehtäviin kutsumista koko kirkkoa koskevalta tasolta aina paikallisiin seurakuntiin.

Meillä on tilaisuus hyväksyä jokainen näistä henkilöistä heidän tehtäviinsä. Tämä hyväksyminen tarkoittaa tukemista, auttamista ja rukoilemista heidän puolestaan. Me osoitamme halukkuutemme tehdä niin kohottamalla oikean kätemme, kun heidän nimensä luetaan meille yleiskonferenssissa, vaarnakonferenssissa, seurakuntakonferenssissa tai sakramenttikokouksessa. Kätemme kohottaminen on merkki meille, heille ja Herralle siitä, että me hyväksymme heidät kyseiseen tehtävään.

Se, että kohotamme kätemme osoittaaksemme hyväksyntämme jollekulle, ei ole samaa kuin kyseisen henkilön äänestäminen tuohon tehtävään. Herra on jo kutsunut tuon henkilön palvelemaan siinä tehtävässä sellaisen henkilön välityksellä, jolla on pappeuden valtuus kutsua hänet. Kätemme kohottaminen on luottamuksenosoitus tuota henkilöä kohtaan, koska me tunnustamme, että Jumala on kutsunut hänet niiden pappeusjohtajien kautta, jotka me olemme hyväksyneet ja joita me tuemme.

Me voimme tukea johtavia auktoriteetteja ja paikallisia johtohenkilöitä ja virkailijoita monin tavoin:

  • Osoittamalla uskoa heihin ja rukoilemalla heidän puolestaan.

  • Noudattamalla heidän neuvojaan.

  • Auttamalla, kun he pyytävät sitä meiltä.

  • Ottamalla vastaan tehtäviä, joihin he kutsuvat meidät.

Johtajiemme tukeminen on todiste hyvästä tahdostamme, uskostamme ja yhteenkuuluvuudestamme.

  1. Me hyväksymme kirkon johtavat auktoriteetit tehtäviinsä ja osoitamme heille tukemme.

  2. Kätemme kohottamalla me voimme osoittaa, että me hyväksymme paikalliset johtohenkilöt ja muut, jotka on kutsuttu palvelemaan meitä, ja tuemme heitä.

  3. Me tuemme johtajiamme noudattamalla heidän neuvojaan.

  4. Me tuemme johtajiamme ottamalla vastaan tehtäviä, sillä niihin meidät kutsuvat ne, ”joilla on toimivalta” (UK 5).

  5. Me tuemme johtajiamme rukoilemalla heidän puolestaan (ks. OL 107:22).

Alla: valokuva John Luke; oikealla: valokuva Leslie Nilsson; valokuvakuvitus Craig Dimond ja Welden C. Andersen