2011
Kysymys ja vastaus
Joulukuu 2011


Kysymys ja vastaus

”Kuinka voin säilyttää myönteisen asenteen tulevaisuutta kohtaan?”

Me kaikki koemme hetkiä, jolloin tuntuu siltä, että masentavia ja huonoja uutisia sataa jatkuvasti niin meille henkilökohtaisesti kuin joskus jopa maailmanlaajuisesti. Mutta meidän täytyy muistaa, että meillä on syytä toivoon, koska me uskomme Herraan Jeesukseen Kristukseen.

Huhtikuun 2009 yleiskonferenssissa presidentti Thomas S. Monson muistutti meitä Herran käskystä olla ”rohkealla mielellä” (OL 68:6) ja esitti meille nämä rohkaisun sanat: ”Vaikka myrskypilviä kerääntyy, vaikka sade lankeaa yllemme, tietomme evankeliumista ja rakkautemme taivaallista Isäämme ja Vapahtajaamme kohtaan lohduttaa ja tukee meitä ja tuo iloa sydämeemme, kun vaellamme oikeamielisesti ja pidämme käskyt. Tässä maailmassa ei ole mitään, mikä voi voittaa meidät.”

Silloinkin kun tilanne näyttää synkimmältä eikä horisontissa näy edes kajastusta myrskyn laantumisesta, ymmärryksemme evankeliumista voi auttaa meitä säilyttämään myönteisen asenteen tulevaisuutta kohtaan. Presidentti Monson sanoikin samassa puheessa: ”Tulevaisuus on yhtä kirkas kuin uskonne.” (”Olkaa rohkealla mielellä”, Liahona, toukokuu 2009, s. 92.)

Lue, rukoile, hymyile

Joitakin vuosia sitten Nuorten Naisten ylin johtokunta antoi meille sataprosenttisen haasteen: lue Mormonin kirjaa joka päivä, rukoile joka päivä ja hymyile. Ajattelin, että voisin kokeilla sitä ja jatkaa niin kauan kuin pystyisin. Yllätyksekseni haaste toi elämääni suurenmoisen muutoksen. Olin onnellisempi, Henki oli kanssani ja minulla oli myönteinen asenne. Vaikka minun oli yhä kohdattava vastoinkäymisiä, Hengen voima auttoi minua kestämään ne iloisena.

Ariana G., 16, Virginia, USA

Pidä yllä toivoa

Uskon, että parhainta, mitä voimme tehdä säilyttääksemme myönteisen asenteen, on hymyillä ja pitää yllä toivoa! Toivo on auttanut minua kautta elämäni lukemattomin tavoin. Meidän pitää myös ajatella sitä, kuinka suuresti meitä on siunattu, ja tuntea, kuinka paljon taivaallinen Isämme rakastaa meitä. Me voimme kääntyä Hänen puoleensa ja pyytää rauhaa missä tahansa tilanteessa. Hänen Poikansa kärsi vuoksemme, ja Hän tuntee tuskamme. Hänen kauttaan me voimme saada toivoa, parantua ja tietenkin olla onnellisia.

Corey D., 18, Utah, USA

Ajattele sovitusta

Vapahtajamme sovituksen pohtiminen antaa aina toivoa ja auttaa meitä olemaan myönteisiä. Me kaikki koemme tässä elämässä koettelemuksia. Mutta sovituksen ansiosta kaikkiin koettelemuksiin ja ongelmiin, niin ajallisiin kuin hengellisiin, on ratkaisu. Sovituksen ansiosta kykenemme näkemään nuo ratkaisut. Sovitus on suuri osoitus Jumalan rakkaudesta lapsiaan kohtaan. Se on ääretön, ja niin on myös Hänen rakkautensa meitä kohtaan. Se antaa meille rohkeutta ja voimaa kohdata tulevaisuus ilman pelkoa.

Daryl A., 18, Laguna, Filippiinit

Pysy uskollisena

Nämä vaikeat ajat ovat osa Herran suunnitelmaa, ja niistä on ennustettu Vanhan testamentin ajoista lähtien. Kaikkialla pyhissä kirjoituksissa Herra lupaa, että vanhurskaita siunataan ja varjellaan. Kun pysyt uskollisena, Pyhä Henki on kanssasi ja opastaa sinua näiden levottomien aikojen halki, lohduttaa sinua ja muistuttaa sinulle, että Herralla on suunnitelma sinua varten. Jos sinulla on patriarkallinen siunauksesi, tutki sitä nähdäksesi, mitä Herralla on varallesi.

Rae B., 17, Washington, D.C., USA

Ajattele siunauksiasi

Yksi niistä asioista, jotka antavat minulle iloa ja toivoa näinä vaikeina aikoina, on pysähtyä hetkeksi miettimään siunauksiani ja tietoani evankeliumista. Joskus niin yksinkertainen asia kuin se, että on paras ystävä, tai jokin niin suuri asia kuin pelastussuunnitelma täyttää minut ilolla ja herättää minussa halun jakaa tuota iloa. Se pitää asenteeni myönteisenä.

Annette M., 15, Michigan, USA

Muista temppeli

Kun olen masentunut, mietiskelen sanoja, jotka ovat Nuorten Naisten johtoaiheen lopussa: ”Me uskomme, että hyväksymällä nämä arvot ja toimimalla niiden mukaan me valmistaudumme vahvistamaan kotia ja perhettä, tekemään pyhiä liittoja ja pitämään ne, saamaan temppelitoimitukset ja pääsemään osallisiksi korotuksen siunauksista.” Saan lohtua näistä sanoista ja tiedän, että ne täyttyvät elämässäni ja kaikkien hyveellisten nuorten naisten elämässä. Vailla epäilyksen häivääkään toivoni on pyhissä temppelitoimituksissa. Vanhurskaan elämän siunaukset ovat loputtomia, ja kun muistan nämä asiat, sydämeni täyttyy ilolla, toivolla, rakkaudella ja rohkeudella.

Nathalia M., 18, Mérida, Venezuela

Ole voittajajoukkueessa

Myönteisen asenteen säilyttämiseksi sinun pitää tietää tämä yksinkertainen totuus: Herran joukkue voittaa lopulta. Se on niin helppoa. Saatanalla ei ole valtaa Jumalaan. Koska me tiedämme jo voittajan, meidän pitää keskittyä pysymään Herran joukkueessa. Kun elämme niin kelvollisesti, että pääsemme temppeliin, meillä on asu, joka osoittaa Herralle, että olemme Hänen joukkueessaan. Lukemalla pyhiä kirjoituksia, pitämällä rukouksemme ja palvelemalla veljiämme ja sisariamme me koemme todellista onnea, jonka ansiosta on helpompaa säilyttää myönteinen asenne.

Brayden F., 17, Utah, USA

Omaksu kiitollinen asenne

Älä keskity vaikeisiin hetkiin. Minä pidän ”kiitollisuuspäiväkirjaa”. Kirjoitan joka päivä ainakin yhden asian, josta olin sinä päivänä kiitollinen. Vaikuttipa päivä miten kauhealta tahansa, löydän aina jotakin, mistä voin olla kiitollinen. Luettele siunauksesi. Kiitollisen asenteen omaksuminen auttaa sinua keskittymään myönteisiin asioihin elämässäsi.

Ashlee H., 18, Oklahoma, USA