2011
De droom van Lehi: ons vasthouden aan de roede van ijzer
oktober 2011


De droom van Lehi

ons vasthouden aan de roede van ijzer

Het voornaamste thema van het Boek van Mormon — allen uitnodigen om tot Christus te komen — staat ook centraal in het visioen van Lehi.

Afbeelding
Elder David A. Bednar

Ik ben dol op het Boek van Mormon. Mijn eerste herinneringen aan het evangelie zijn onder meer de verhalen die mijn moeder me voorlas uit het kinderboek van Emma Marr Petersen: Book of Mormon Stories for Young Latter-day Saints. Bij die gelegenheden in mijn jeugd en bij mijn voortdurende persoonlijke studie en gebed heeft de Heilige Geest meer dan eens tot mijn ziel getuigt dat het Boek van Mormon het woord van God is.

Ik getuig dat het Boek van Mormon eveneens een testament aangaande Jezus Christus is. Ik weet dat de profeet Joseph Smith het Boek van Mormon met en door de macht van God heeft vertaald. En ik getuig dat het Boek van Mormon ‘het nauwkeurigste boek op aarde en de sluitsteen van onze godsdienst is, en dat de mens dichter bij God komt door zich aan de leringen erin te houden, dan door welk ander boek ook.’1

Symbolen in de droom van Lehi

In enkele elementen van het visioen dat Lehi had van de boom des levens wordt het belang van het lezen, bestuderen, onderzoeken en overwegen van de Schriften in het algemeen en het Boek van Mormon in het bijzonder beklemtoond (zie 1 Nephi 8).

In de droom van Lehi staat de boom des levens centraal als symbool van ‘de liefde Gods’ (zie 1 Nephi 11:21–22). ‘Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe’ (Johannes 3:16). De geboorte, het leven en het zoenoffer van de Heer Jezus Christus zijn de grootste manifestaties van Gods liefde voor zijn kinderen. Nephi getuigde dat die liefde ‘boven alles het begerenswaardigst’ is, waaraan de engel in zijn visioen ‘het vreugdevolst voor de ziel’ toevoegde (1 Nephi 11:22–23; zie ook 1 Nephi 8:12, 15). 1 Nephi 11 bevat een gedetailleerde beschrijving van de boom des levens als symbool voor het leven, de bediening en het offer van de Heiland — ‘de goedgunstigheid Gods’ (1 Nephi 11:16).

De vruchten aan de boom zijn een symbool van de zegeningen van de verzoening. Het nemen van de vrucht van de boom staat symbool voor het ontvangen van de verordeningen en verbonden waardoor de verzoening volledig werkzaam kan worden in ons leven. Van de vrucht wordt gezegd dat die ‘begerenswaardig was om iemand gelukkig te maken’ (1 Nephi 8:10) en dat die grote vreugde teweegbrengt en het verlangen om anderen deelgenoot te maken van die vreugde.

Het voornaamste thema van het Boek van Mormon — allen uitnodigen om tot Christus te komen — staat interessant genoeg ook centraal in het visioen van Lehi. En de roede van ijzer (zie 1 Nephi 8:19) die naar de boom leidt, is vooral interessant. De roede van ijzer is het woord van God.

Ons vastklampen of ons voortdurend vasthouden aan de roede van ijzer

Vader Lehi zag vier groepen mensen in zijn visioen. Drie van die groepen drongen naar voren op het enge en smalle pad om bij de boom en de vruchten ervan te komen. Een vierde groep zocht niet naar de boom, maar zocht naar het grote en ruime gebouw als hun eindbestemming (zie 1 Nephi 8:31–33).

In 1 Nephi 8:21–23 lezen we over de eerste groep mensen die naar voren drong en het pad betrad dat naar de boom des levens voerde. Maar toen ze de mist van duisternis op het pad tegenkwamen, die ‘de verzoekingen van de duivel’ voorstelt (1 Nephi 12:17), raakten ze hun weg kwijt, dwaalden af en gingen verloren.

U ziet dat de roede van ijzer in deze verzen niet voorkomt. Wie het woord van God negeert of lichtvaardig opvat, krijgt geen toegang tot het goddelijke kompas dat de weg naar de Heiland wijst. Bedenk dat deze groep het pad had gevonden en voorwaarts ging, en daarbij blijk gaf van een zekere mate van geloof in Christus en geestelijke overtuiging, maar dat ze door de verleidingen van de duivel werden afgeleid en verloren gingen.

In 1 Nephi 8:24–28 lezen we over een tweede groep mensen die het enge en smalle pad naar de boom des levens vond. Deze mensen ‘drongen naar voren door de mist van duisternis heen, zich vastklampende aan de roede van ijzer, totdat zij tevoorschijn kwamen en van de vrucht van de boom namen’ (vers 24). Maar toen deze tweede groep mensen werd bespot door de bewoners van het grote en ruime gebouw, ‘schaamden zij zich’ en ‘geraakten op verboden paden en gingen verloren’ (vers 28). Let erop dat er van deze groep geschreven staat dat ze zich vastklampten aan de roede van ijzer (zie 1 Nephi 8:24).

Het is opmerkelijk dat die tweede groep voortging met geloof en toewijding. Zij hadden ook de extra zegening van de roede van ijzer en ze klampten zich eraan vast! Maar toen ze geconfronteerd werden met vervolging en tegenspoed, raakten ze op verboden paden en gingen ze verloren. Zelfs met geloof, toewijding en het woord van God ging deze groep uiteindelijk verloren — misschien omdat ze de Schriften slechts af en toe lazen of bestudeerden of onderzochten. Zich vastklampen aan de roede van ijzer roede suggereert wat mij betreft dat ze slechts af en toe vlagen van studie hadden of onregelmatig het woord van God tot zich namen in plaats van zich er voortdurend in te verdiepen.

In vers 30 lezen we over een derde groep mensen die voorwaarts ging, ‘zich voortdurend vasthoudende aan de roede van ijzer, totdat zij tevoorschijn kwamen en neervielen en van de vrucht van de boom namen’. De belangrijkste zinsnede in dit vers is zich voortdurend vasthoudende aan de roede van ijzer.

Die derde groep ging ook voort met geloof en overtuiging; maar er is geen enkele aanwijzing dat ze afdwaalden, op verboden paden raakten of verloren gingen. Misschien las en bestudeerde en onderzocht deze derde groep mensen de Schriften wel voortdurend. Misschien was de ijver en toewijding die zijn aan de dag legden voor schijnbaar ‘kleine en eenvoudige dingen’ (Alma 37:6) dat deze derde groep van het verderf redde. Misschien was het ‘de kennis des Heren’ en ‘de kennis der waarheid’ (Alma 23:5, 6), verkregen door hun trouwe studie van de Schriften die in de geestelijke gave van nederigheid resulteerde — waardoor deze groep mensen ‘neervielen en van de vrucht van de boom namen’ (1 Nephi 8:30; cursivering toegevoegd). Misschien was het de geestelijke versterking en kracht die ze opdeden door zich voortdurend te vergasten ‘aan het woord van Christus’ (2 Nephi 31:20) waardoor deze groep in staat was om geen acht te slaan op de spottende gebaren en wijzende vingers van de mensen in het grote en ruime gebouw (zie 1 Nephi 8:33). Dat is de groep waar u en ik toe willen behoren.

Nephi’s broers vroegen: ‘Wat betekent de roede van ijzer die onze vader heeft gezien, die naar de boom voerde?

‘En [Nephi] zeide tot hen dat die het woord Gods was; en wie ook naar het woord Gods luisterden en zich eraan vasthielden, zouden nimmer verloren gaan; evenmin konden de verzoekingen en brandende pijlen van de tegenstander hen overweldigen en verblinden om hen weg te voeren naar de ondergang’ (1 Nephi 15:23–24; cursivering toegevoegd).

Wat is nu het verschil tussen ons vastklampen aan de roede van ijzer en ons eraan vasthouden? Ik stel dat vasthouden aan de roede van ijzer in grote lijnen inhoudt dat we ernstig, onder gebed en consequent de heilige Schriften gebruiken als zekere bron van geopenbaarde waarheid en als een betrouwbare gids voor onze reis op het enge en smalle pad naar de boom des levens — ofwel naar de Heer Jezus Christus.

‘En het geschiedde dat ik zag dat de roede van ijzer die mijn vader had gezien, het woord Gods was, dat voerde naar de bron van levende wateren, ofwel naar de boom des levens’ (1 Nephi 11:25).

Het Boek van Mormon is voor ons in deze tijd

Het Boek van Mormon bevat waarheden die relevant en essentieel zijn in onze tijd en voor onze omstandigheden. Moroni onderstreept de geestelijke en praktische relevantie van het Boek van Mormon in ons leven: ‘Zie, ik spreek tot u alsof gij aanwezig zijt, en toch zijt gij het niet. Maar zie, Jezus Christus heeft u aan mij getoond en ik ken uw werken’ (Mormon 8:35). De voornaamste schrijvers van het Boek van Mormon hebben onze tijd en omstandigheden door de voorkennis van God gezien. Zij namen in hun kronieken dan ook de onderwerpen en voorbeelden op die voor de inwoners der aarde in de laatste dagen de meeste waarde zouden hebben.

Ik nodig u uit om de volgende vraag zorgvuldig en gebedsvol te overwegen. Welke lering kan en moet ik trekken uit Lehi’s visioen van de boom des levens en uit het beginsel om voortdurend vast te houden aan de roede van ijzer zodat ik geestelijk sterk kan staan in de hedendaagse wereld?

Als u zich ijverig inspant en inspiratie zoekt om deze belangrijke vraag te beantwoorden, zult u door de macht van de Heilig Geest, zowel in uw hart als in uw verstand, het belang om voortdurend vast te houden aan de roede van ijzer meer gaan inzien. U zult ook gezegend worden om die lessen met geloof en ijver in uw eigen leven en in uw gezin toe te passen.

Mogen wij allen ogen en oren hebben om de extra lessen in het visioen van Lehi te zien en te horen die ons helpen om ‘standvastig in Christus voorwaarts [te] streven, met volmaakt stralende hoop, en liefde voor God en voor alle mensen. Welnu, indien gij voorwaarts streeft, u vergastend aan het woord van Christus, en tot het einde volhardt, zie, zo zegt de Vader: Gij zult het eeuwige leven hebben’ (2 Nephi 31:20).

Noot

  1. Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith (2007), p. 68.

GREG OLSEN, LEHI’S DROOM, MAG NIET GEKOPIEERD WORDEN

FOTO-ILLUSTRATIE DAVID STOKER

FOTO-ILLUSTRATIE MATTHEW REIER