2011
Velsignelserne ved tiende
Juni 2011


Budskab fra Det Første Præsidentskab

Velsignelserne ved tiende

Billede
President Henry B. Eyring

Guds hensigt med at give os befalinger er at velsigne os. Han ønsker at give os evigt liv, som er den største af alle hans gaver (se L&P 14:7). For at modtage den gave at få lov til at leve sammen med ham for evigt som familier i det celestiale rige, må vi være i stand til at efterleve et celestialt riges love (se L&P 88:22).

Han har givet os befalinger i dette liv for at hjælpe os med at udvikle den evne. Tiendeloven er en af disse forberedende befalinger. Loven går ud på, at vi giver Herren en tiendedel af vores indtægt. Det er så enkelt, at selv et barn kan forstå det. Jeg har set børn give biskoppen en tiendekuvert med en tiendedel af de mønter, de har tjent.

En af de velsignelser, som udspringer af at betale en ærlig tiende, er, at vi udvikler tro til at efterleve en endnu højere lov. For at leve i det celestiale rige skal vi efterleve indvielsesloven. Der skal vi være i stand til at føle, at alt, hvad vi er, og alt, hvad vi har, tilhører Gud.

Der er mindst tre måder, hvorpå tiendebetaling i dette liv bereder os på at føle det, som vi skal føle for at modtage evigt liv.

For det første, når vi betaler vores tiende til Kirken, udøser vor himmelske Fader velsignelser over os. Og enhver, der trofast har betalt en ærlig tiende, ved, at det er sandt. Velsignelserne er til tider åndelige og til tider timelige. De gives i Herrens rette tid og i overensstemmelse med det, som han ved gavner os bedst.

Når de velsignelser kommer, øges vores tro på, at Gud er kilden til alt, der er godt i vores liv. Det bliver lettere at se, at indvielse blot er en erkendelse af, at alle Guds skabninger er hans. Det får os til at føle taknemlighed for, at han kun beder om 10 procent af det, han allerede har givet os. Så er vi bedre forberedt på at efterleve indvielsesloven, når det bliver forlangt af os.

For det andet, kan alle vi, der vedvarende har betalt en ærlig tiende, føle større frimodighed, når vi beder Gud om det, som vores familie har brug for. Han har lovet os velsignelser, som er større, end vi kan rumme, når vi har været trofaste mod vores pagt om at betale tiende (se Mal 3:10). Så en af de store velsignelser ved at betale tiende er en tryghed ved det, fremtiden byder på. Uanset hvordan vores omstændigheder er, vil alt virke til bedste for os. Når vi holder vore løfter, holder han også sine. En følelse af fred er en af de store velsignelser ved at betale tiende. De, der har efterlevet befalingen om at betale tiende, kan bære vidnesbyrd om, at velsignelsen med fred er reel og dyrebar.

For det tredje, de, der betaler tiende, føler en øget kærlighed til Gud og til alle Guds børn. Den øgede kærlighed udspringer af en forståelse af, hvordan Faderen anvender den tiende, som vi ofrer, til at velsigne mennesker i denne verden og i evigheden.

Gennem sine bemyndigede tjenere anvender han tienden forsvarligt. Tiendebetaleren hjælper Herren med at opføre templer, hvor familier kan blive beseglet for evigt. Tiendebetaleren hjælper ham med at bringe evangeliet ud til mennesker overalt. Tiendebetaleren hjælper ham med at lindre sult og lidelser på sin egen måde gennem sine tjenere. Enhver af disse tjenere kan fortælle dig, hvordan kærligheden er vokset, når tienden blev brugt på at velsigne mennesker. Og det kan trofaste tiendebetalere også.

Der er flere måneder til tiendeopgørelsen. Jeg beder til, at du og din familie allerede nu begynder at planlægge og bereder jer på at modtage de velsignelser, som Gud udøser over dem, der kan erklære over for ham, at de er ærlige tiendebetalere.

Fotografi: Robert Casey.

Illustrationer: Steve Kropp.