2010
Temppelin innoittamaa kansaa
2010


Temppelin innoittamaa kansaa

Pitäkää kodissanne esillä temppelin kuva, jotta lapsenne saavat nähdä sen. Opettakaa heille Herran huoneen tarkoitusperiä.

Temppeli on jäsenyytemme suuri vertauskuva

Miten suurenmoista onkaan, kun saamme etuoikeuden mennä temppeliin saamaan omat siunauksemme. Kun sitten olemme käyneet temppelissä saamassa omat siunauksemme, miten suurenmoinen etuoikeus onkaan tehdä työtä niiden puolesta, jotka ovat eläneet ennen meitä. Tämä puoli temppelityötä on epäitsekästä työtä. Mutta aina kun teemme temppelityötä muiden puolesta, tulemme itsekin siunatuiksi. Siksi ei pitäisi olla mikään yllätys, että Herra haluaa kansansa olevan temppelin innoittamaa kansaa.

Herra on itse meille antamissaan ilmoituksissa tehnyt temppelistä suuren vertauskuvan kirkon jäsenille. Ajatelkaa niitä asenteita ja sitä vanhurskasta käyttäytymistä, joita Herra meille opetti profeetta Joseph Smithin kautta Kirtlandin pyhille antamissaan neuvoissa pyhien valmistautuessa rakentamaan temppeliä. Tämä neuvo on edelleen käyttökelpoinen:

”Järjestäytykää; valmistakaa kaikki tarpeellinen; ja perustakaa huone, nimittäin rukoushuone, paastohuone, uskon huone, opin huone, kirkkauden huone, järjestyksen huone, Jumalan huone” (OL 88:119). Kuvastavatko nämä asenteet ja tämä käyttäytyminen todella sitä, mitä me itse kukin halajamme ja mihin pyrimme?

Kaikki pyrkimyksemme kirkossa johtavat pyhään temppeliin

Kaikki pyrkimyksemme julistaa evankeliumia, tehdä pyhät täydellisiksi ja lunastaa kuolleet johtavat pyhään temppeliin. Tämä johtuu siitä, että temppelitoimitukset ovat ehdottoman tärkeitä; me emme voi palata Jumalan luo ilman niitä.

Herra todellakin haluaa kansansa olevan temppelin innoittamaa kansaa. Sydämeni syvin toivomus olisi se, että jokainen kirkon jäsen olisi kelvollinen menemään temppeliin. Toivoisin, että jokainen aikuinen jäsen olisi kelvollinen saamaan temppelisuosituksen ja että hänellä olisi sellainen koko ajan voimassa, vaikka etäisyys temppelistä estäisikin häntä käyttämästä suositusta heti tai usein.

Temppeli on Herralle pyhä; sen pitäisi olla meillekin pyhä

Olkaamme temppelissä käyvää ja temppeleitä rakastavaa kansaa. Rientäkäämme temppeliin niin usein kuin aika ja varat ja henkilökohtaiset olosuhteet sallivat. Älkäämme käykö temppelissä vain kuolleiden sukulaistemme puolesta, vaan käykäämme myös temppelipalvelun tuomien henkilökohtaisten siunausten vuoksi, sen pyhyyden ja turvan vuoksi, joka suodaan noiden pyhien ja pyhitettyjen seinien suojassa. Temppeli on kauneuden tyyssija, se on ilmoituksen tyyssija, se on rauhan tyyssija. Se on Herran huone. Se on Herralle pyhä. Sen pitäisi olla meillekin pyhä.

Kertokaamme lapsillemme niistä hengellisistä tunteista, joita koemme temppelissä. Ja opettakaamme heille uutterammin ja luontevammin sitä, mitä voimme sopivuuden rajoissa puhua Herran huoneen tarkoituksista. Pitäkää kodissanne esillä temppelin kuva, jotta lapsenne saavat nähdä sen. Opettakaa heille Herran huoneen tarkoitusperiä. Kannustakaa heitä suunnittelemaan jo varhaisimpina vuosinaan, että he menevät sinne ja pysyvät kelvollisina saamaan tämän siunauksen.

Herra on mieltynyt siihen, että me menemme kelvollisina temppeliin

Herra on mieltynyt siihen, että nuoremme menevät kelvollisina temppeliin ja ovat sijaisina kasteilla niiden puolesta, joilla ei ole ollut tilaisuutta mennä kasteelle elämänsä aikana. Herra on mieltynyt siihen, että me menemme kelvollisina temppeliin tehdäksemme henkilökohtaisesti omat liittomme Hänen kanssaan ja tullaksemme sinetöidyiksi puolisoina ja perheenä. Ja Herra on mieltynyt siihen, että me menemme kelvollisina temppeliin toimittamaan näitä samoja pelastavia toimituksia niiden puolesta, jotka ovat kuolleet ja joista monet odottavat innokkaasti, että nämä toimitukset tehdään heidän puolestaan.

Jotta temppeli todellakin olisi vertauskuva meille, meidän täytyy haluta sen olevan sitä. Meidän täytyy elää kelvollisina menemään temppeliin. Meidän täytyy pitää Herramme käskyt. Jos muovaamme elämämme Mestarin mukaan ja pidämme Hänen opetuksiaan ja esimerkkiään ylimpänä esikuvanamme, meidän ei ole vaikeata olla kelvollisia temppeliin, olla johdonmukaisia ja uskollisia kaikilla elämän alueilla, sillä me olemme sitoutuneet elämään yhden ainoan käytöksen ja uskon pyhän mittapuun mukaan. Olimmepa kotona tai muualla, olimmepa kouluikäisiä tai kauan sitten koulunsa lopettaneita, toimimmepa täysin yksin tai yhdessä monien muiden ihmisten kanssa, meidän suuntamme on selkeä ja meidän mittapuumme ovat itsestään selvät.

Kyky pysyä periaatteissaan, elää nuhteettomana ja uskossa oman vakaumuksensa mukaan – sillä nimenomaan on merkitystä. Sellaista uskollisuutta tosi periaatteelle – omassa elämässämme, kodissamme ja perheessämme ja kaikissa paikoissa, joissa me tapaamme muita ihmisiä ja vaikutamme heihin – sellaista uskollisuutta Jumala viime kädessä pyytää meiltä. Se vaatii sitoutumista – kokosydämistä, syvää, iankaikkisesti pysyvää sitoutumista niihin periaatteisiin, joiden tiedämme olevan tosia Jumalan antamissa käskyissä. Jos olemme totisia ja uskollisia Herran antamille periaatteille, niin me olemme aina kelvollisia temppeliin, ja Herra ja Hänen pyhät temppelinsä ovat suuria vertauskuvia siitä, että me olemme Hänen opetuslapsiaan.

Kirtlandin temppeli Ohiossa Yhdysvalloissa. Vihitty 27. maaliskuuta 1836.

Loganin temppeli Utahissa Yhdysvalloissa. Vihitty 17. toukokuuta 1884. Vihitty uudelleen 13. maaliskuuta 1979.