2010
Förnya dina förbund genom sakramentet
Juni 2010


Besökslärarnas budskap

Förnya dina förbund genom sakramentet

Undervisa om följande skriftställen och citat, eller, om så behövs, en annan princip som kan vara till nytta för systrarna ni besöker. Bär vittnesbörd om läran. Inbjud dem ni besöker att berätta vad de har känt och lärt sig.

Jesus Kristus instiftade sakramentet

”Jesus tog bröd, välsignade och bröt det och gav det till sina apostlar med orden: ’Tag och ät’ (Matt 26:26). ’Detta är min kropp, som är utges för er. Gör detta till minne av mig’ (Luk 22:19). På liknande sätt tog han bägaren med vinet, traditionsenligt utspätt med vatten, välsignade det och gav det till dem som satt omkring honom med orden: ’Denna bägare är det nya förbundet i mitt blod’, ’som är utgjutet … till syndernas förlåtelse.’ ’Gör detta till minne av mig’ …

Sedan denna händelse i det övre rummet, kvällen före Getsemane och Golgata, har löftets barn varit under förbund att minnas Kristi offer på detta nyare, högre, mer heliga och personliga sätt.”1

Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum.

Vi förnyar våra dopförbund genom sakramentet

”När vi döps, tar vi på oss Jesu Kristi heliga namn. Att ta på oss hans namn är något av det viktigaste vi gör i livet …

Varje söndag under sakramentsmötet lovar vi att minnas vår Frälsares försoningsoffer när vi förnyar vårt dopförbund. Vi lovar att göra som Frälsaren gjorde — att lyda Fadern och alltid hålla hans bud. Välsignelsen vi får när vi gör detta är att vi alltid har hans Ande hos oss.”2

Äldste Robert D. Hales i de tolv apostlarnas kvorum.

”Jag var med då en åttaårig flicka döptes. I slutet av dagen sade hon med stor tillförsikt: ’Jag har varit döpt en hel dag och jag har inte syndat en enda gång!’ Men hennes fullkomliga dag varade inte för alltid och jag är säker på att hon nu lär sig, liksom vi alla gör, att hur vi än anstränger oss så lyckas vi inte undvika varje dålig situation, varje felaktigt beslut …

Det är inte möjligt att göra verkliga förändringar på egen hand. Vår egen viljekraft och våra goda föresatser räcker inte. När vi begår misstag eller fattar dåliga beslut måste vi få hjälp av vår Frälsare att komma på rätt väg igen. Vi tar del av sakramentet vecka efter vecka för att visa vår tro på hans makt att förändra oss. Vi bekänner våra synder och lovar att överge dem.”3

Julie B. Beck, Hjälpföreningens generalpresident.

Slutnoter

  1. Se Jeffrey R. Holland, ”Gör detta till minne av mig”, Nordstjärnan, jan. 1996, s. 67.

  2. Robert D. Hales, ”Dopförbundet: Att vara i riket och tillhöra riket”, Liahona, jan. 2001, s. 8.

  3. Se Julie B. Beck, ”Att minnas, omvända sig och förändras”, Liahona, maj 2007, s. 110–111.

Foto Jerry Garns