2010
Moralsk mod
Marts 2010


Budskab fra Det Første Præsidentskab

Moralsk mod

Billede
President Henry B. Eyring

Et af formålene med livet på jorden er at vise Gud, at vi vil holde hans bud, når det kræver mod. Vi bestod den prøve i åndeverdenen. Men en tredjedel af himmelens hærskarer gjorde oprør mod forslaget om, at de skulle prøves i en jordisk sfære, hvor der var en risiko for, at de kunne fejle.

Inden vi blev født, kendte vi Gud Faderen og hans Søn, Jesus Kristus, personligt. Vi kunne se dem og lytte til dem, når de underviste og opmuntrede os. Nu er der lagt et slør over vores sind og erindring. Satan, løgnens fader, har en fordel, fordi vi skal se, hvem vi virkelig er, med troens øjne, mens vore legemer gør os sårbare over for kødelige fristelser og fysisk svaghed.

Vi har stor hjælp til at indgyde os mod i dette liv. Den største hjælp er Jesu Kristi forsoning. Takket være hans indsats kan synder vaskes bort i dåbens vande. Vi kan forny den velsignelse, når vi modtager nadveren i tro og med et angergivent hjerte.

Åndelige gaver er en anden hjælp. Vi modtager Kristi Ånd ved fødslen. Den giver os evnen til at erkende, om det valg, vi står over for, kan føre til evigt liv. Skrifterne er en sikker vejviser, når vi læser dem med Helligånden som vores ledsager.

Helligånden lader os udtrykke taknemlighed og bede om hjælp i bøn med den klarhed og selvsikkerhed, som vi engang besad hos vor himmelske Fader, og som vi får igen, når vi vender hjem til ham. Den kommunikation med Gud er med til at fjerne frygten fra vores hjerte, mens den opbygger tro og kærlighed til vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

Det hellige præstedømme giver os mod i tjenesten. Ved dets ordinancer modtager vi kraft til at tjene Guds børn og modstå onde påvirkninger. Når han kalder os til at tjene, modtager vi dette løfte: »Og hos den, som modtager jer, der vil jeg også være; for jeg vil drage foran jeres ansigt. Jeg vil være ved jeres højre hånd og ved jeres venstre, og min Ånd skal være i jeres hjerte og mine engle rundt omkring jer til at styrke jer« (L&P 84:88).

Profeten Joseph Smith havde god grund til at være frygtsom i sit virke. Men Gud gav ham mod med denne trøst fra Mesterens eksempel:

»Og hvis du skulle blive kastet i fangehullet eller i morderes hænder, og der bliver fældet dødsdom over dig, hvis du bliver kastet i dybet, hvis de svulmende bølger lægger råd op imod dig, hvis heftige vinde bliver din fjende, hvis himlene bliver sorte, og alle elementerne forener sig for at spærre vejen, og frem for alt, hvis selve helvedes gab åbner sig vidt for at opsluge dig, da skal du vide, min søn, at alt dette skal give dig erfaring og skal være til gavn for dig.

Menneskesønnen er steget ned under dem alle. Er du større end han?« (D&C 122:7-8).

Gud har givet os mere end hjælp nok til at bortfeje frygt og indgyde os mod, uanset hvad vi støder på i livet. Når vi søger hans hjælp, kan han løfte os op mod det evige liv, som vi stræber efter.

Nefi skriver på guldpladerne, af Paul Mann; illustrationer: Matt Smith