2010
Ook in onze tijd van toepassing
Januari 2010


Ook in onze tijd van toepassing

Denk je dat het Oude Testament te oud is om er iets van te leren? Dan heb je het mis.

Hoewel het taalgebruik, de tijd en de cultuur van het Oude Testament heel anders zijn dan nu, zal het je verbazen hoeveel je van het Oude Testament kunt leren. Als je met een gebed in je hart studeert, zul je in de verhalen van het Oude Testament beginselen vinden die je in je hedendaagse leven kunt toepassen. Hieronder staan slechts negen van de vele voorbeelden:

  1. Jozef uit Egypte vluchtte weg van verleiding (zie Genesis 39:12). Verleidingen ontvluchten is altijd makkelijker dan zondigen en je moeten bekeren.

  2. Jozef vergaf anderen, zelfs zijn broers die hem als slaaf hadden verkocht (zie Genesis 45). Vergeef jij anderen, vooral leden van je eigen familie?

  3. De Heer zorgde ervoor dat de Israëlieten iedere dag manna hadden (zie Exodus 16:15). De Heer heeft ons veel gegeven om onze geest te voeden: het gebed, de Schriften, het avondmaal, de tempel.

  4. In Exodus 28 staat hoe Aäron en andere priesterschapsdragers zich moesten kleden. De Heer verwachtte van ze dat ze zich op een bepaalde manier kleedden zodat ze aan belangrijke godsdienstplichten herinnerd werden. Wat voor invloed heeft jouw kleding op je eerbied en aanbidding als je naar de kerk of de tempel gaat?

  5. Een groot deel van het boek Leviticus gaat over offers en de bijbehorende zegeningen. Als je offers brengt — tijd, talenten of geld — zul je zegeningen uit de hemel krijgen.

  6. Van het voorbeeld van Samuël leren we hoe belangrijk het is om naar de stem van de Heer luisteren en die te herkennen (zie 1 Samuël 3:4–10). Als je de influisteringen van de Heilige Geest leert herkennen en daar gehoor aan geeft, zal dat je leven verbeteren.

  7. Uit de keuzes van de jonge David blijkt dat hij geloofde dat ‘Israël een God heeft’ (1 Samuël 17:32–51). Uit jouw keuzen blijkt eveneens of je al dan niet in God gelooft.

  8. Daniël gaf geen gehoor aan het verbod van de koning en werd gearresteerd omdat ze hem zagen bidden (zie Daniël 6:11). Hoe vaak zien ze jou bidden, ook als het moeilijk lijkt?

  9. Naäman leerde dat we kracht ontvangen als we de profeet gehoorzamen (zie 2 Koningen 5:1–14). Als we de raad van de hedendaagse profeten en apostelen opvolgen, krijgen ook wij kracht van de Heer.

Koning Nebukadnessar gooide drie Israëlieten in een vuur. Maar toen de koning in het vuur keek, zag hij ‘vier mannen vrij wandelen midden in het vuur (…) en zij hebben geen letsel, en het uiterlijk van de vierde [geleek] op dat van een zoon der goden!’ (Daniël 3:24–25). Als je het Oude Testament bestudeert, zie je dat God Zich onder zijn kinderen bevindt. Door hun ervaringen kun je leren hoe je een betere zoon of dochter van God kunt worden.

Naar de Geest luisteren (linksboven); bidden, ook als het moeilijk is (boven); en de raad van de profeet opvolgen (onder) zijn slechts enkele van de lessen die we uit het Oude Testament kunnen leren.

Links: Jozef uit Egypte, Michael T. Malm; illustratie Ted Henninger; rechts: De jonge Samuël wordt door de Heer geroepen, Harry Anderson; Daniël bij koning Nebukadnessar, Simon Harmon Vedder; Naäman genezen van melaatsheid, Paul Mann