2009
De zegeningen van de tempel
Oktober 2009


De zegeningen van de tempel

Naar een toespraak gehouden aan de Brigham Young University op 15 november 2005. Voor de volledige Engelse tekst van de toespraak zie http://speeches.byu.edu.

De tempel is een heilig gebouw, een gewijde plek waar noodzakelijke heilbrengende ceremonies en verordeningen plaats vinden die ons voorbereiden op de verhoging.

Afbeelding
Elder Robert D. Hales

De zegeningen van de begiftiging zijn voor ons net zo onmisbaar als onze doop. Daarom moeten we ons erop voorbereiden om de tempel Gods rein te betreden.

In de tempel heilige verbonden sluiten is een van de grootste zegeningen die we in dit sterfelijk leven kunnen krijgen. En als we de verbonden in de tempel gesloten hebben, is onze gehoorzaamheid aan die geboden een uiting van ons geloof, onze liefde, onze toewijding en onze geestelijke toezegging om onze hemelse Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, te eren. Door te gehoorzamen, bereiden we ons bovendien voor om in de eeuwigheid bij Hen te wonen. De heilsverordeningen van de tempel zijn van onmisbaar belang — en staan zelfs centraal — in het eeuwige plan van geluk.

De tempelleer

De tempel is echt een plek waar u ‘in de wereld en niet van de wereld’ bent. Als u zich zorgen maakt en belangrijke beslissingen moet nemen die zwaar op uw verstand en uw ziel wegen, kunt u die zorgen mee naar de tempel nemen en geestelijke leiding ontvangen.

We moeten een getuigenis en een eerbiedig gevoel krijgen dat de tempel het huis des Heren is. Ons wordt geleerd dat niets onreins de tempel mag binnengaan, zodat de heiligheid van de tempel bewaard blijft en de Geest een zegen kan uitstorten op wie de tempel voor hun verordeningen en verbonden betreden. Eerbied in de tempel is onmisbaar als we willen dat de Geest daar voortdurend aanwezig is.

Toen ik nog jong was, nam mijn vader mij van Long Island in de staat New York mee naar Salt Lake City om daar naar het tempelterrein te gaan, de tempel aan te raken en te bespreken wat het belang van de tempel voor mij was. Toen nam ik me vast voor om op een dag terug te komen en de verordeningen van de tempel te ontvangen.

Door de eeuwen heen heeft de Heer profeten uit elke bedeling geboden om zijn volk tempels te laten bouwen zodat zij tempelverordeningen konden ontvangen. Mozes en de Israëlieten werden gezegend met een draagbare tempel, de tabernakel, waar overeenkomstig de wet van Mozes het heilige werk van de verordeningen werd verricht — en waar de Heer af en toe sprak met Mozes. Koning Salomo liet in Jeruzalem een prachtige tempel bouwen, die later werd verwoest. En tijdens de bediening van Christus werd er weer een tempel gebouwd in Jeruzalem.

In het Boek van Mormon staat dat Nephi een tempel bouwde ‘naar het voorbeeld van de tempel van Salomo’ (2 Nephi 5:16). Andere Nephitische profeten, zoals Jakob en koning Benjamin, onderwezen het volk bij de tempel (zie Jakob 1:17; Mosiah 1:18).

Het is dan ook van belang dat de Heer Jezus Christus in 34 n.C. bij de tempel aan de Nephieten verscheen (zie 3 Nephi 11:1–11).

De profeet Joseph Smith heeft gezegd: ‘De kerk is niet volledig georganiseerd in haar juiste orde. En dat kan ook niet totdat de tempel is voltooid, waarin ruimten zullen zijn om de priesterschapsverordeningen te bedienen.’1

De Kirtlandtempel was de eerste tempel in onze tijd. Hij speelde een belangrijke rol in de herstelling van de priesterschapssleutels. Joseph Smith werd in antwoord op zijn gebed op 3 april 1836 door Jezus bezocht in de Kirtlandtempel (zie LV 110). De Heiland verscheen in zijn heerlijkheid en aanvaardde de Kirtlandtempel als zijn huis. Mozes, Elias en Elia verschenen ook om hun priesterschapssleutels over te dragen. Elia bracht de sleutels van het verzegelingsgezag terug, zoals Maleachi beloofd had, opdat wij de volle zegeningen van de tempel konden ontvangen.

Onze voorouders, de pioniers, bouwden de Nauvootempel en verrichtten daar heilige verordeningen. De Nauvootempel was de eerste tempel waar begiftigingen en verzegelingen werden verricht. Dit gaf de pioniers de kracht om de ontberingen te doorstaan die zij op hun tocht over de vlakten naar Zion in de Salt Lake Valley te verduren kregen. Zij werden in de heilige tempel begiftigd met kracht. Man en vrouw werden aan elkaar verzegeld. Kinderen werden aan hun ouders verzegeld. Velen van hen hadden gezinsleden die onderweg gestorven waren, maar ze wisten dat dit niet het einde voor hen was. Ze waren voor altijd in de tempel aan elkaar verzegeld. Na openbaring aan president Brigham Young bouwden de heiligen later meer tempels in het westen van de Verenigde Staten.

Tegenwoordig zijn er meer dan 130 tempels in gebruik, waardoor getrouwe leden van de kerk over de hele wereld naar het huis van de Heer kunnen gaan om hun tempelverordeningen te ontvangen en verbonden met Hem te sluiten.

De tempelverordeningen

Het belangrijkste doel van de tempel is te voorzien in de verordeningen die noodzakelijk zijn om in het celestiale koninkrijk onze verhoging in te kunnen gaan. De tempelverordeningen brengen ons tot onze Heiland en leiden tot de grootste zegeningen die wij dankzij de verzoening van Jezus Christus kunnen krijgen. De tempel is de grootste leerschool voor de mens. We doen er kennis en wijsheid over de schepping van de wereld op. In de begiftigingsdienst leren wij hoe wij ons sterfelijk leven behoren te leiden. De betekenis van het woord begiftiging is ‘gave’ of ‘geschenk’. De verordening bestaat uit instructies hoe we moeten leven en uit verbonden die we sluiten om rechtschapen te leven en onze Heiland te volgen.

Een andere belangrijke verordening is de eeuwige verzegeling in een celestiaal huwelijk. Dit huwelijksverbond maakt het mogelijk dat kinderen aan hun ouders worden verzegeld en dat kinderen die na de verzegeling van hun ouders worden geboren deel uitmaken van een eeuwig gezin.

In de Leer en Verbonden staat: ‘Wat u ook verzegelt op aarde, [zal] verzegeld zijn in de hemel; en wat u ook bindt op aarde, in mijn naam en volgens mijn woord, zegt de Heer, zal voor eeuwig gebonden zijn in de hemelen’ (LV 132:46).

Als er een echtpaar aan het altaar knielt, ben ik mij als verzegelaar bewust van mijn rol als vertegenwoordiger van de Heer. Ik weet dat wat op aarde wordt verzegeld, letterlijk wordt verzegeld in de hemel — dat deze band nooit meer wordt verbroken als de verzegelden getrouw blijven en tot het einde toe volharden.

Ik heb in de loop der jaren veel echtparen gezien die een hecht huwelijk in stand wisten te houden door trouw te blijven aan de verbonden die zij in de tempel op zich hadden genomen. Wat hebben deze succesrijke echtparen gemeen?

Ten eerste weten de echtelieden wie zij zijn — zoons en dochters van God. Zij stellen eeuwige doelen om ooit weer bij onze hemelse Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, te wonen. Zij streven ernaar om de wegen van de natuurlijke mens achter zich te laten (zie Mosiah 3:19).

Ten tweede kennen ze de leer en het belang van de heilbrengende tempelverordeningen en -verbonden, en hoe onmisbaar die zijn voor het bereiken van eeuwige doelen.

Ten derde kiezen ze voor de eeuwige zegeningen van Gods koninkrijk en niet voor de tijdelijke bezittingen van de wereld.

Ten vierde beseffen deze echtparen dat als ze voor tijd en eeuwigheid verzegeld zijn, ze voor een eeuwige partner hebben gekozen! De tijd om met anderen uit te gaan is voorbij! Ze hoeven niet verder meer te kijken!

Ten vijfde denken deze echtelieden eerst aan de ander en dan aan zichzelf. Zelfzucht verstikt de geestelijke zintuigen. Door met de Heer in gebed te communiceren, groeien ze naar elkaar toe in plaats van uit elkaar. Ze praten met elkaar en laten kleine problemen nooit tot grote problemen uitgroeien. Ze bespreken de kleine irritaties in een vroeg stadium zonder bang te zijn de ander te beledigen. Daarmee bereik je dat de druk op de ketel niet zo groot wordt dat er een explosie van bittere gevoelens volgt. Het is zo veel beter om wat stoom af te blazen voordat het deksel van de snelkookpan afvliegt. Ze zijn bereid om hun verontschuldigingen aan te bieden en om vergiffenis te vragen als ze hun geliefde hebben gekwetst. Ze spreken hun liefde voor elkaar uit en krijgen een nauwere band. Ze bouwen elkaar op en versterken elkaar.

De tempelzegens

De tempel is een heilig gebouw, een gewijde plek waar onmisbare heilbrengende ceremonies en verordeningen worden verricht om ons voor te bereiden op de verhoging. Het is belangrijk om de vaste overtuiging te krijgen dat onze voorbereiding op het betreden van dat heilige huis, en onze deelname aan die ceremonies en verbonden, tot de belangrijkste gebeurtenissen behoren die we ooit in dit leven zullen meemaken.

We zijn vrijwillig met keuzevrijheid uit de tegenwoordigheid van God de Vader in deze sterfelijke proeftijd gekomen, in het besef dat we een ‘tegenstelling in alle dingen’ zouden meemaken (2 Nephi 2:11). Ons doel is om de hele wapenrusting Gods aan te doen en de ‘brandende pijlen van de goddelozen’ met het schild van geloof en het zwaard van de Geest te weerstaan (zie LV 27:15–18), tot het einde toe te volharden, en waardig te zijn om voor eeuwig in de tegenwoordigheid van God de Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, te wonen — om het eeuwige leven te krijgen.

Noot

  1. History of the Church, deel 4, p. 603.

Foto Salt Laketempel Welden C. Andersen; rechts: foto-illustratie John Luke.

Mozes en de Israëlieten werden gezegend met een draagbare tempel, de tabernakel, waar overeenkomstig de wet van Mozes het heilige werk van de verordeningen werd verricht — en waar de Heer af en toe met Mozes sprak.

Illustratie Ted Henninger