2009
Vanhurskaiden naisten vaikutus
Syyskuu 2009


Ensimmäisen presidenttikunnan sanoma

Vanhurskaiden naisten vaikutus

Kuva
President Dieter F. Uchtdorf

Pyhät kirjoitukset mainitsevat nimeltä useita naisia, jotka ovat hengellisillä lahjoillaan siunanneet yksilöitä ja sukupolvia. Eevaa, kaiken elävän äitiä, Saaraa, Rebekkaa, Raakelia, Marttaa, Elisabetia ja Mariaa, Vapahtajamme äitiä, kunnioitetaan ja muistetaan aina. Pyhissä kirjoituksissa mainitaan myös naisia, joiden nimet ovat jääneet meille tuntemattomiksi mutta jotka siunaavat elämäämme esimerkillään ja opetuksillaan, kuten samarialainen nainen, jonka Jeesus tapasi Sykarin kaivolla (ks. Joh. 4), ihanteellinen vaimo ja äiti, jota kuvaillaan Sananlaskujen luvussa 31, sekä uskollinen nainen, joka parantui pelkästään koskettamalla Vapahtajan viittaa (ks. Mark. 5:25–34).

Kun tarkastelemme tämän maailman historiaa ja palautetun Jeesuksen Kristuksen kirkon historiaa, käy selväksi, että naisilla on erityinen asema Isämme suunnitelmassa lastensa iankaikkiseksi onneksi ja hyvinvoinniksi.

Toivon, etteivät rakkaat sisareni kaikkialla maailmassa – isoäidit, äidit, tädit ja ystävät – koskaan väheksy sitä voimaa, joka heidän hyvää tekevällä vaikutuksellaan on erityisesti kallisarvoisten lastemme ja nuortemme elämässä!

Presidentti Heber J. Grant (1856–1945) sanoi: ”Ilman äitiemme sydämessä asuvaa omistautumista ja ehdotonta todistusta elävästä Jumalasta tämä kirkko kuolisi.”1 Ja Sananlaskujen kirjoittaja sanoi: ”Ohjaa lapsi heti oikealle tielle, niin hän vanhanakaan ei siltä poikkea” (Sananl. 22:6).

Presidentti Gordon B. Hinckley neuvoi kirkon naisia:

”On niin tavattoman tärkeää, että naiset tukevat kirkossa voimakkaasti ja järkkymättömästi sitä, mikä on oikein ja soveliasta Herran suunnitelman mukaan. – –

Kutsumme kirkon naisia yhdessä puolustamaan vanhurskautta. Heidän on aloitettava omasta kodistaan. He voivat opettaa sitä luokissaan. He voivat puhua siitä asuinpaikkakunnallaan.”2

On olemassa sanonta, että suuret portit kääntyvät pienten saranoiden varassa. Sisaret, teidän esimerkillänne näennäisen pienissä asioissa on suuri vaikutus nuortemme elämässä. Sillä, kuinka te pukeudutte ja huolehditte itsestänne, kuinka te puhutte, rukoilette, todistatte ja elätte joka päivä, on vaikutusta. Tähän sisältyy se, mitä televisio-ohjelmia katselette, millaisesta musiikista pidätte ja miten käytätte internetiä. Jos rakastatte temppelissä käymistä, niin nuoret, jotka arvostavat esimerkkiänne, rakastavat myös. Jos sovitatte vaatevarastonne temppeligarmentin mukaiseksi ettekä toisinpäin, he tietävät, mitä pidätte tärkeänä, ja he ottavat teistä oppia.

Te olette ihmeellisiä sisaria ja suurenmoisia esimerkkejä. Olette siunaukseksi nuorillemme, ja Herra rakastaa teitä sen tähden.

Esimerkki uskosta

Saanen kertoa joitakin ajatuksia sisar Carmen Reichista, anopistani, joka oli todellakin valittu nainen. Hän otti evankeliumin vastaan mitä vaikeimpana ja synkimpänä aikana elämässään, ja hän vapautui murheesta ja surusta.

Nuorena naisena – leskenä ja kahden pienen tytön äitinä – hän irrottautui vanhojen perinteiden maailmasta ja siirtyi syvästi hengelliseen maailmaan. Hän otti avosylin ja viivyttelemättä vastaan evankeliumin opetukset sekä sen älyllisen ja hengellisen voiman. Kun lähetyssaarnaajat antoivat hänelle Mormonin kirjan ja pyysivät häntä lukemaan merkitsemänsä jakeet, hän luki vain muutamassa päivässä koko kirjan. Hän oppi toveriensa käsityskyvyn ylittäviä asioita, koska hän oppi ne Jumalan Hengen avulla. Hän oli nöyristä nöyrin, viisaista viisain, koska hän oli halukas ja kyllin puhdas uskomaan, kun Jumala oli puhunut.

Carmen Reich kastettiin 7. marraskuuta 1954. Vain muutama viikko hänen kasteensa jälkeen kasteen toimittanut lähetyssaarnaaja pyysi häntä kirjoittamaan todistuksensa. Lähetyssaarnaaja halusi käyttää opetuksessaan hänen todistustaan auttaakseen muita tuntemaan kääntymyksen todellisen hengen. Onneksi lähetyssaarnaaja säilytti käsin kirjoitettua alkuperäiskappaletta yli 40 vuotta, ja sitten hän palautti sen sisar Reichille aivan erityisenä ja rakkautta osoittavana lahjana.

Hengestä syntynyt todistus

Saanen jakaa kanssanne osia sisar Reichin kirjoittamasta todistuksesta. Pitäkää mielessänne, että hän kirjoitti nämä sanat vain muutama viikko sen jälkeen kun oli kuullut evankeliumista. Ennen lähetyssaarnaajien tuloa hän ei ollut koskaan kuullut mitään Mormonin kirjasta, Joseph Smithistä tai ylipäänsä mormoneista. Vuonna 1954 Yhdysvaltain mantereen ulkopuolella ei ollut Kanadaa ja Havaijia lukuun ottamatta yhtäkään temppeliä.

Tämä on englanninkielisen käännöksen suomennos sisar Reichin käsin kirjoitetusta todistuksesta:

”Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon erityisiin tunnusmerkkeihin, joita ei ole muissa uskonnollisissa yhdyskunnissa, kuuluu ennen kaikkea profeetta Joseph Smithin välityksellä annettu nykyajan ilmoitus.

Seuraavana on selkeä- ja puhdaskielinen Mormonin kirja kaikkine ohjeineen ja lupauksineen Jeesuksen Kristuksen kirkolle; se on todellakin toinen todistus yhdessä Raamatun kanssa siitä, että Jeesus Kristus elää.

Meitä yhdistää usko persoonalliseen Jumalaan, toisin sanoen Isä Jumalaan, Poika Jumalaan ja Pyhään Henkeen, joka antaa ohjausta rukouksissamme ja henkilökohtaista innoitusta.

Myös usko kuolevaisuutta edeltävään elämään, aikaisempaan olemassaoloon, maanpäällisen elämämme tarkoitukseen ja kuolemanjälkeiseen elämäämme on hyvin arvokas meille ja erityisen kiinnostava ja valaiseva. Se on selkeästi esitetty, ja elämämme saa uuden merkityksen ja suunnan.

Kirkko on antanut meille viisauden sanan oppaaksi pitämään kehomme ja henkemme mahdollisimman moitteettomassa kunnossa täyttämään toiveemme ja tavoitteemme. Niinpä me pidämme kehomme terveenä ja kohotamme sen kuntoa. Kaikki tämä sen tiedon vuoksi, että me saamme sen jälleen samassa muodossa kuoleman jälkeen.

Minulle on tietenkin täysin uutta temppelityö monine pyhine toimituksineen, jotka liittävät perheen yhteen ikuisesti. Kaikki tämä annettiin ilmoituksessa profeetta Joseph Smithille.”

Carmen Reich, rakas anoppini, nukkui pois vuonna 2000 ollessaan 83 vuoden ikäinen.

Ainutlaatuinen naisellinen identiteetti

Naisten elämä kirkossa on voimakas todistus siitä, että Herran hengellisiä lahjoja, lupauksia ja siunauksia annetaan kaikille niille, jotka ovat kelvollisia, kaikkien hyödyksi (ks. OL 46:9; ks. myös jakeet 9–26). Palautetun evankeliumin opit luovat suurenmoisen ja ”ainutlaatuisen naisellisen identiteetin, joka kannustaa naisia kehittämään kykyjään” Jumalan todellisina ja kirjaimellisina tyttärinä.3 Palvelemalla Apuyhdistyksen, Nuorten Naisten ja Alkeisyhdistyksen järjestöissä – puhumattakaan yksityisistä rakkauden ja palvelun teoistaan – naisilla on aina ollut ja tulee aina olemaan tärkeä osa autettaessa ”tuomaan esiin Siion ja vahvistamaan sen asiaa” (OL 6:6). He pitävät huolta köyhistä ja sairaista, palvelevat käännytystyössä, huoltotyössä, humanitaarisessa työssä ja muissa lähetystyötehtävissä, opettavat lapsia, nuoria ja aikuisia sekä vaikuttavat pyhien ajalliseen ja hengelliseen hyvinvointiin monella muulla tavalla.

Koska naisten mahdollisuudet tehdä hyvää ovat niin suuret ja heidän lahjansa niin moninaiset, he saattavat huomata olevansa rooleissa, jotka muuttuvat heidän elämäntilanteensa mukaan. Joidenkin naisten täytyy itse asiassa täyttää samanaikaisesti monia rooleja. Tästä syystä myöhempien aikojen pyhien naisia kehotetaan hankkimaan koulutusta ja valmennusta, jotka pätevöittävät heidät sekä kodinhoitoon ja vanhurskaan perheen kasvattamiseen että toimeentulon hankkimiseen kodin ulkopuolella, jos tilanne niin vaatii.

Elämme suurenmoista aikaa kaikille kirkon naisille. Sisaret, te olette ehdottoman välttämätön osa taivaallisen Isämme iankaikkisen onnen suunnitelmaa. Teille on annettu jumalallinen syntymäoikeus. Te olette kansakuntien todellisia rakentajia missä sitten elättekin, sillä vahvat kodit, joissa on rakkautta ja rauhaa, luovat mille tahansa kansakunnalle turvaa. Toivon, että ymmärrätte sen, ja toivon, että myös kirkossa olevat miehet ymmärtävät sen.

Se, mitä te sisaret teette tänään, määrittää sen, kuinka palautetun evankeliumin periaatteet voivat vaikuttaa maailman kansakuntiin huomispäivänä. Se määrittää, millä tavoin nämä evankeliumin taivaalliset säteet valaisevat tulevaisuudessa maan kaikki ääret.4

Vaikka puhumme usein naisten vaikutuksesta tuleviin sukupolviin, älkää väheksykö sitä vaikutusta, joka teillä voi olla tänä päivänä. Presidentti David O. McKay (1873–1970) sanoi, että pääasiallinen syy kirkon järjestämiseen on ”tehdä tänä päivänä elämästä suloista, suoda tänä päivänä sydämelle tyydytystä, saada tänä päivänä aikaan pelastus. – –

Jotkut meistä odottavat tulevaa aikaa – pelastusta ja korotusta tulevassa maailmassa – mutta tämä päivä on osa iankaikkisuutta.”5

Suurempia siunauksia kuin kykenette kuvittelemaan

Kun elätte tämän kutsumuksen mukaan, olittepa millaisessa elämäntilanteessa tahansa – vaimo, äiti, yksinhuoltajaäiti, eronnut nainen, leskeksi jäänyt tai naimaton nainen – Herra Jumalamme antaa tehtäviä ja siunauksia, jotka ovat paljon suurempia kuin kykenette kuvittelemaan.

Saanen kehottaa teitä kohoamaan teissä olevien suurten mahdollisuuksien tasolle. Älkää kuitenkaan yrittäkö ylittää itseänne. Älkää asettako tavoitteita enempää kuin teillä on kykyä saavuttaa. Älkää vaivatko itseänne syyllisyyden tai epäonnistumisen ajatuksilla. Älkää verratko itseänne muihin. Tehkää se, mihin pystytte, ja Herra huolehtii lopusta. Uskokaa ja luottakaa Häneen, niin tulette näkemään, että omassa elämässänne ja rakkaittenne elämässä tapahtuu ihmeitä. Oman elämänne hyveellisyys on valona niille, jotka istuvat pimeydessä, koska te olette elävä todistus evankeliumin täyteydestä (ks. OL 45:28). Mihin hyvänsä teidät onkin asetettu tässä kauniissa mutta usein levottomassa maailmassamme, te voitte olla se, joka auttaa heikkoja, nostaa hervonneita käsiä ja vahvistaa voimattomia polvia (ks.OL 81:5).

Rakkaat sisareni, kun elätte jokapäiväistä elämäänne kaikkine siunauksineen ja haasteineen, saanen vakuuttaa teille, että Herra rakastaa teitä. Hän tuntee teidät. Hän kuulee rukouksenne, ja Hän vastaa noihin rukouksiin olittepa missä päin tahansa tätä maailmaa. Hän haluaa, että te menestytte tässä elämässä ja iankaikkisuudessa.

Veljet, rukoilen, että me pappeudenhaltijat – näiden valittujen naisten aviomiehet, isät, pojat, veljet ja ystävät – voimme nähdä heidät samoin kuin Herra näkee heidät, Jumalan tyttärinä, joilla on rajattomat mahdollisuudet saada aikaan hyvää maailmassa.

Palautuksen varhaisina aikoina Herra puhui Emma Smithille tämän aviomiehen profeetta Joseph Smithin välityksellä antaen hänelle neuvoja ja siunauksia: ”[Ole] uskollinen ja [vaella] hyveen polkuja minun edessäni. – – Eikä sinun tarvitse pelätä. – – Sinun tulee panna pois se, mikä on tästä maailmasta, ja etsiä sitä, mikä on paremmasta. – – Ylennä sydämesi ja riemuitse. – – Sinä saat vanhurskauden kruunun.” (OL 25:2, 9, 10, 13, 15.)

Herra julisti tästä ilmoituksesta: ”Tämä on minun ääneni kaikille” (jae 16).

Myöhemmin profeetta Joseph Smith sanoi sisarille: ”Jos elätte etuoikeuksienne mukaisesti, mikään ei voi estää enkeleitä olemasta seurananne.”6

Näistä totuuksista todistan ja osoitan teille rakkauteni ja annan siunaukseni Vapahtajamme, Herran Jeesuksen Kristuksen apostolina.

Viitteet

  1. Heber J. Grant, Gospel Standards, toim. G. Homer Durham, 1941, s. 151.

  2. Gordon B. Hinckley, ”Voimakas ja järkkymätön tuki”, Maailmanlaajuinen johtajien koulutuskokous, 10. tammikuuta 2004, s. 20.

  3. ”Women, Roles of: Historical and Sociological Development”, julkaisussa Encyclopedia of Mormonism, toim. Daniel H. Ludlow, 5 osaa, 1992, osa 4, s. 1574.

  4. Ks. ”Kansat, te kuulkaa”, MAP-lauluja, 172.

  5. David O. McKay, Pathways to Happiness, toim. Llewelyn R. McKay, 1957, s. 291–292.

  6. History of the Church, osa 4, s. 605.

Elspeth Youngin teos Tätä poikaa minä rukoilin; tausta © Getty Images

Valokuvakuvitus Matthew Reier; upotus: Julie Rogersin teos Elämän leipä

Upotus: Jay Bryant Wardin teos Uskon siemen