2009
Fokusera på Herrens frälsningsverk
mars 2009


Fokusera på Herrens frälsningsverk

Denna intervju gjordes av LaRene Porter Gaunt, kyrkans tidningar.

Hjälpföreningens generalpresident, Julie B Beck, bar sitt vittnesbörd om Hjälpföreningen i en intervju med kyrkans tidningar.

Bild
Julie B. Beck

Vilken roll har Hjälpföreningen när det gäller att främja Frälsarens verk?

Syster Beck: Som hjälpföreningssystrar är vi först och främst enade tack vare vår tro på Jesus Kristus. Han är vår ledare och vårt föredöme. Jag vittnar om att hans försoning är verklig. Jag vittnar om att han lever och att hans makt är verklig.

Som sista dagars heliga vill vi komma till Kristus. När profeten Joseph Smith organiserade Hjälpföreningen sade han att kvinnorna inte bara skulle ta hand om fattiga utan också rädda själar.1 Det är fortfarande vårt syfte. Vi ska hjälpa Herren i hans frälsningsverk, som är ”att åstadkomma odödlighet och evigt liv för människan”. (Mose 1:39)

Vi kan börja med att stärka oss själva andligt genom bön och genom att bli oberoende när det gäller vår kunskap om skrifterna. Vi tar till oss de förordningar, förbund och bud som Herren har gett oss.

Vi kan hjälpa till att samla in det skingrade Israel. Det är vår plikt att hjälpa till att förbereda missionärer, att dela med oss av evangeliet och att hålla kvar dem som har döpts. Det är vårt ansvar att förbereda oss själva och våra familjemedlemmar för templet. Vi kan släktforska och hjälpa Herrens barn att bli beseglade i eviga familjer.

Steg för steg kan vi i Hjälpföreningen hjälpa varandra komma till Kristus genom att utföra det arbete som vi har organiserats att göra.

Hur kan upptagna hjälpföreningssystrar göra allt detta?

Syster Beck: De underbara kvinnorna i den här kyrkan har förmågan att göra allt detta och mer därtill — vi kan bara inte göra det på en gång. Det är därför det är så viktigt att prioritera och använda våra resurser och vår tid där de är till störst nytta — nämligen i att hjälpa till med Herrens verk.

Varje syster bör sträva efter att ha den Helige Anden hos sig. Om hon hjälper Herren med hans verk är hon berättigad till hans hjälp.

Vad hjälpte dig att inse hur viktig Hjälpföreningen är?

Syster Beck: När jag var liten verkade min far som president för den enda missionen i Brasilien. Det fanns mindre än 4 000 medlemmar — varav de flesta hade stor potential men ännu inte var redo att leda. Bara en handfull av grenarna hade en Hjälpförening.

Min mor kallades att organisera Hjälpföreningar i missionen. Hon kunde inte prata portugisiska och hade inga handböcker. Men det hon hade var ett vittnesbörd om evangeliet och om Hjälpföreningen. Hon och hennes rådgivare började med att hjälpa systrarna lära sig vad man gör som besökslärare.

De började utbilda systrarna i en liten gren i São Paulo. Sju ödmjuka kvinnor kom till mötet. Min mors rådgivare, en brasilianska, hälsade systrarna välkomna. Efter bönen ställde hon sig upp och med darrande händer läste hon upp ett budskap som förklarade hur besöksverksamheten går till. Sedan ställde min mor sig upp. Hon kunde fyra meningar på portugisiska: ”Jag vet att Gud lever. Jag vet att Jesus är Kristus. Jag vet att vi har en levande profet. I Jesu Kristi namn, amen.” Mötet avslutades. Hon kramade om kvinnorna och tog farväl av dem.

Vilken blygsam början på ett så stort verk! Så småningom etablerades Hjälpföreningen i varje gren i Brasilien. Systrarna arbetade mot att bli en stav och för det första templet i Sydamerika. De lärde sig mer om förordningar och förbund och om hur man räddar själar.

Idag finns det över en miljon medlemmar i Brasilien, delvis tack vare att hjälpföreningssystrarna hjälpte till att främja Herrens verk där. Liksom dessa systrar i Brasilien måste vi göra vår del. Ingen annan kan göra det åt oss. Vi kan inte delegera vårt ansvar att bygga upp riket till någon annan. Det är vårt arbete. Låt oss ta det till oss och utmärka oss i att bygga upp tro, stärka familjer och skänka lindring.

Vilka välsignelser kommer av att inrikta Hjälpföreningens aktiviteter på Herrens frälsningsverk?

Syster Beck: När vi utför Herrens arbete att frälsa och välsigna människor blir vi enade och kan nedkalla himlens välsignelser. Jag har en vision av hur kvinnorna i denna kyrka förenar sig på mäktiga sätt. Jag tror att när vi inriktar oss på det som är viktigt och försakar det fåfängliga, så stärks vår självtillit och vår ande upplyfts. Vi klarar av saker och ting bättre och känner oss mindre nertyngda. Vi är naturligtvis fortfarande upptagna, men vi är upptagna med att utföra ett frälsningsarbete.

Hur kan Hjälpföreningen hjälpa oss ha rätt perspektiv i denna oroliga värld?

Syster Beck: Hjälpföreningen erbjuder skydd i dessa farofyllda tider. Söndagslektionerna, Hjälpföreningens aktiviteter och möten och besöksverksamheten är de sätt vi utför Herrens verk på och stärker enskilda och familjer.

Vi ställs inför sådant som skilsmässa, olydnad, skulder, depression, apati och missbruk, men får inte glömma att vi också lever i en tid när Herrens ande utgjuts över oss. Det är en tid när evangeliet predikas runtom i världen, när Israels barn samlas in, när tempel finns på jorden och när vi skyddas av prästadömets förbund och förordningar.

Vi måste be för att vårt perspektiv ska vidgas så att vi ser det Herren ser. Detta verk är större än vi inser. Vi kan besegra en bedräglig och bestämd fiende. Våra hem kan och bör vara tillflyktsorter.

Vilken roll spelar söndagslektionerna i Hjälpföreningen?

Syster Beck: Syftet med söndagsmötet är att vi ska studera evangeliets lärdomar tillsammans. Kvinnor som kallas att verka i Primär, Unga kvinnor och i andra områden lär sig också om evangeliets lärdomar i sina ämbeten. Eftersom våra studiekurser är så viktiga måste vi hålla Hjälpföreningens inledning kort och värdig för att inbjuda Anden inför den evangelieundervisning som följer.

I Hjälpföreningen studerar vi Kyrkans presidenters lärdomar, som är en serie handledningar med profetisk undervisning som utgör ett personligt bibliotek för kyrkans män och kvinnor. Profeternas ord är tydliga och inspirerade. Vi kan inte — vi får inte — vara passiva och nonchalanta när det gäller att studera dem.

Vi studerar profeten Joseph Smiths ord från den bästa sammanställning av hans verk som någonsin producerats. Denna handledning är resultatet av många års forskning och noggrann genomgång. Skrifterna och kyrkans tidningar kan berika en diskussion, men vi behöver inte komplettera profeternas ord med andra källor, särskilt inte sådana som inte kyrkan har gett ut.

Vi uppmanar våra lärare att ställa insiktsfulla frågor och uppmuntra till öppet deltagande. Det är Anden som är lärare, och vi måste förbereda oss på ett sådant sätt att han är närvarande under varje söndagslektion.

Vilken roll spelar Hjälpföreningens möten som hålls under veckan?

Syster Beck: På Hjälpföreningens möten under veckan tillämpar vi frälsningens lärdomar. Vår enighet och vårt systerskap blir en naturlig följd av att vi arbetar tillsammans. Vi kan till exempel lära oss färdigheter som har att göra med missionsarbete och att förbereda missionärer. Vi kan lära oss saker och ting om varandra genom att släktforska. När vi förbättrar vår förmåga att utföra hushållssysslor, till exempel att städa, organisera, laga mat, sy och odla en trädgård, lär vi oss att skapa en vårdande och andlig atmosfär som främjar tillväxt i vårt hem.

Vi måste också lära oss att bli oberoende i fråga om timliga saker som utbildning, karriär och teknisk utveckling. Vi bör lagra ett förråd av mat och vi bör känna till hur man budgeterar pengar. Vi bör också arbeta på att förbättra vår fysiska och mentala hälsa.

När vi planerar dessa möten och aktiviteter behöver vi utvärdera våra dyrbara resurser i form av tid, energi och helgade medel. Vi bör bara använda dem som hjälp till att efterleva evangeliet i vårt hem och till att främja Herrens verk.

Hur kan vi hjälpa unga kvinnor under övergången till Hjälpföreningen?

Syster Beck: Våra begåvade unga kvinnor går över bron från ungdom till vuxen och Hjälpföreningens systrar har i uppgift att se till att ingen av dem går förlorad.

De unga kvinnorna har fått lära sig att hålla sina dopförbund, och i Hjälpföreningen hjälper vi dem förbereda sig för att ingå tempelförbund. Artonåriga hjälpföreningssystrar kan vara ordförande i kommittéer, lära ut färdigheter, hjälpa till med missionsarbetet, verka som besökslärare, delta i släktforsknings- och tempelprojekt och helt och fullt delta i arbetet med att rädda själar.

Vilken roll spelar besöksverksamheten?

Syster Beck: Besökslärare verkar å Frälsarens vägnar. Våra händer är hans händer, vår kärlek är hans kärlek och vårt tjänande är hans tjänande.2 Bra besökslärare känner systrarna de besöker. De älskar dem, tjänar dem och hjälper dem lära sig evangeliet genom Anden. De inriktar sig på att stärka hem och liv. Det finns ingen större förmån än att vaka över och stärka en annan person — det är verkligen ett frälsningsarbete.

På vilket sätt kan Hjälpföreningen åstadkomma en förändring i världen?

Syster Beck: Jag träffade en grupp kvinnliga kabinettsministrar och riksdagsmedlemmar från Västafrika som frågade oss hur vi hjälper de afrikanska kvinnorna. Jag förklarade att vi har många organiserade kvinnogrupper i deras länder, som kallas Hjälpföreningar. Vi skickar Kyrkans instruktionshandbok till presidenten för varje grupp. Kvinnorna samlas ofta för att studera evangeliet och för att lära sig hur man tar hand om sin familj.

Presidenten delar in hjälpföreningskvinnorna i par som besöker kvinnorna i deras hem där de undersöker vilka behov de har. Är någon sjuk? Har de mat och kläder så de klarar sig? Har de den utbildning de behöver? Efter besöken rapporterar kvinnorna vad de fick veta. Någon behöver skor, någon ska få barn och någon behöver ett jobb. De frågar om de nödvändiga resurserna finns inom gruppen. För det mesta gör de det. Det är det vi gör för våra kvinnor i Afrika.

Medan jag pratade nickade kvinnorna och log. En av dem sade: ”Det mönstret fungerar för våra kvinnor.”

Jag tror att Hjälpföreningen är ett mönster som fungerar över hela världen och att våra systrar utgör den finaste, mest kapabla och största kraften till att göra gott på jorden i dag. Jag har tilltro till vår förmåga att tillsammans främja Herrens frälsningsverk.

Slutnoter

  1. Se History of the Church, 5:25.

  2. Se Henry B Eyring, ”Var värdig det kall du har fått”, Liahona och Ensign, nov 2002, s 76.

Fotografi av syster Beck, Busath Photography; fotoillustration John Luke; detalj från Kristus och den rike unge mannen, av Heinrich Hofmann, med tillstånd av C Harrison Conroy Co.

Fotoillustration Matthew Reier; fotografi av templet i Curitiba i Brasilien, John Luke, © IRI

Fotoillustration Matthew Reier