Algemene conferentie
Wonderen, engelen en priesterschapsmacht
Algemene aprilconferentie 2024


Wonderen, engelen en priesterschapsmacht

Als u naar de zegeningen van het priesterschap verlangt, waaronder wonderen en de bediening van engelen, bewandel dan het verbondspad dat God heeft bereid.

Vandaag de dag zeggen veel mensen dat wonderen de wereld uit zijn, engelen niet bestaan en de hemelen gesloten zijn. Ik getuig dat wonderen niet zijn opgehouden, er engelen in ons midden zijn en de hemelen werkelijk geopend zijn.

Toen onze Heiland, Jezus Christus, op aarde was, gaf Hij zijn hoofdapostel Petrus priesterschapssleutels.1 Met deze sleutels leidden Petrus en de andere apostelen de kerk van de Heiland. Maar toen die apostelen stierven, werden de sleutels van het priesterschap van de aarde weggenomen.

Ik getuig dat de aloude sleutels van het priesterschap zijn hersteld. Petrus, Jakobus en Johannes en andere vroegere profeten verschenen als herrezen personen aan de profeet Joseph Smith. Zij verleenden hem, in de woorden van de Heer, ‘de sleutels van mijn koninkrijk […] en een bedeling van het evangelie’.2

Diezelfde sleutels zijn tot op de dag van vandaag van profeet op profeet doorgegeven. De vijftien mannen die we als profeet, ziener en openbaarder steunen, leiden daarmee de kerk van de Heiland. Net als in de oudheid is er één senior apostel die alle priesterschapssleutels draagt en bevoegd is die te gebruiken. Dat is president Russell M. Nelson, de profeet en president van de herstelde Kerk van Jezus Christus in onze tijd: De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen.

De kerk van de Heiland biedt ons de zegeningen van het priesterschap – waaronder de macht van God om ons te helpen. Priesterschapssleutels stellen ons in staat heilige beloften aan God te doen en heilige verordeningen te ontvangen, die ons voorbereiden op een leven in zijn tegenwoordigheid. We starten met de doop en bevestiging, en gaan daarna in de tempel verder op een verbondspad dat ons terug naar Hem leidt.

We kunnen door handoplegging ook priesterschapszegens ontvangen, waaruit we leiding, troost, raad en genezing kunnen putten, evenals de kracht om Jezus Christus te volgen. Ik ben mijn hele leven door deze grote macht gezegend. Naar openbaring in de Schriften noemen we die de macht van het heilig Melchizedeks priesterschap.3

In mijn jeugd heb ik groot ontzag voor deze macht ontwikkeld, vooral zoals die in priesterschapszegens tot uiting kwam. Als jonge zendeling in Chili werden mijn collega en ik gearresteerd en uit elkaar gehaald. We wisten niet waarom. In die tijd was er grote politieke onrust. Duizenden mensen werden door de militaire politie opgepakt en nooit meer teruggezien.

Na mijn verhoor zat ik alleen in een cel. Ik wist niet of ik mijn dierbaren ooit terug zou zien. Ik bad vurig tot mijn hemelse Vader: ‘Vader, ik heb altijd geleerd dat U over uw zendelingen waakt. Alstublieft, Vader, ik ben niet bijzonder, maar ik ben wel gehoorzaam geweest en heb vanavond uw hulp nodig.’

Hij had jaren geleden al het zaadje van die hulp in mij gezaaid. Na mijn doop was ik als lid van de kerk bevestigd en had ik de gave van de Heilige Geest ontvangen. Toen ik alleen en achter tralies in gebed ging, kwam de Heilige Geest me onmiddellijk troosten. Hij deed me denken aan een heel bijzonder onderdeel van mijn patriarchale zegen, nog een zegening van het priesterschap. Daarin beloofde God mij dat ik door mijn getrouwheid voor tijd en alle eeuwigheid in de tempel zou worden verzegeld aan een prachtige, deugdzame en liefdevolle vrouw, dat wij ouders van dierbare zoons en dochters zouden worden en dat ik als vader in Israël zou worden gezegend en grootgemaakt.

Die geïnspireerde woorden over mijn toekomst vulden mijn ziel met vrede. Ik wist dat zij afkomstig waren van mijn liefdevolle hemelse Vader, die zijn beloften altijd nakomt.4 Op dat moment wist ik zeker dat ik zou worden vrijgelaten en die beloften in vervulling zou zien gaan.

Ongeveer een jaar later zegende mijn hemelse Vader me inderdaad met een prachtige, deugdzame en liefdevolle vrouw. Lynette en ik werden in de tempel aan elkaar verzegeld. Wij werden gezegend met drie dierbare zoons en vier dierbare dochters. Ik werd vader, allemaal volgens Gods beloften in de patriarchale zegen die ik als 17-jarige jongen ontving.

‘Welnu, mijn geliefde broeders [en zusters], zijn wonderen opgehouden omdat Christus ten hemel is gevaren? […]

‘Neen; evenmin zijn engelen opgehouden de mensenkinderen te dienen.’5

Ik getuig dat wonderen en de bediening van engelen voortdurend in ons leven plaatsvinden, vaak als een direct resultaat van priesterschapsmacht. Sommige priesterschapszegens gaan meteen in vervulling, op zichtbare en begrijpelijke manieren. Andere ontvouwen zich geleidelijk en zullen niet volledig in dit leven worden gerealiseerd. Maar God komt altijd al zijn beloften na. Dat zien we bijvoorbeeld in het volgende verhaal uit onze familiegeschiedenis.

Mijn grootvader van vaderskant, Grant Reese Bowen, had een groot geloof. Ik weet nog heel goed dat hij mij vertelde hoe hij zijn patriarchale zegen had ontvangen. In zijn dagboek schreef hij: ‘De patriarch beloofde mij de gave van genezing. Hij zei: “De zieken zullen worden genezen. Ja, de doden zullen onder uw handen worden opgewekt.”’

Jaren later had mijn grootvader het gevoel dat hij terug naar huis moest gaan toen hij hooi aan het stapelen was. Zijn vader liep hem tegemoet. Die zei: ‘Grant, je moeder is net overleden.’

Ik citeer weer uit het dagboek van mijn grootvader: ‘Ik stopte niet maar liep door het huis naar de veranda, waar ze op een veldbed lag. Ik keek naar haar en kon duidelijk zien dat ze niet meer leefde. Ik dacht aan mijn patriarchale zegen en de belofte dat ik door mijn getrouwheid en mijn geloof de zieken zou kunnen genezen en de doden opwekken. Ik plaatste mijn handen op haar hoofd en vroeg de Heer om me, als de belofte die de patriarch mij namens Hem had gedaan, waar was, dat nu te laten zien en mijn moeder weer tot leven te wekken. Ik beloofde Hem dat ik dan nooit zou aarzelen en alles in mijn macht zou doen om zijn koninkrijk op te bouwen. Ik bad, en zij opende haar ogen en zei: “Grant, help me overeind. Ik ben in de geestenwereld geweest, maar je hebt me teruggeroepen. Laat dit altijd een getuigenis aan jou en de rest van mijn familie zijn.”’

President Russell M. Nelson heeft ons gevraagd om wonderen te zoeken en te verwachten.6 Ik getuig dat de macht en het gezag van God op aarde zijn, omdat het priesterschap is hersteld. Door roepingen en zitting in raden kunnen mannen en vrouwen, jong en oud, deelnemen aan het priesterschapswerk. Het is een werk van wonderen, waarin engelen ons bijstaan. Het is het werk van de hemel dat al Gods kinderen tot zegen is.

In 1989 kwamen we met onze vijf kinderen terug van een wijkuitstapje. Het was al laat. Lynette was in verwachting van ons zesde kind. Ze kreeg sterk het gevoel dat ze haar gordel moest omdoen, wat ze was vergeten. Kort daarna kwamen we bij een bocht en zag ik een auto frontaal op ons afkomen. Ik reed ongeveer 110 kilometer per uur en moest uitwijken om een botsing te vermijden. Ons busje kantelde, gleed van de snelweg af en kwam uiteindelijk op de passagierskant in de berm terecht.

Het volgende wat ik me kan herinneren is de stem van Lynette: ‘Shayne, we moeten er via jouw deur uit.’ Ik hing aan mijn gordel in de lucht. Het duurde een paar seconden voordat ik besefte waar ik was. We tilden onze kinderen uit het busje door mijn raam, wat nu de bovenkant van het busje was. Ze huilden en beseften niet goed wat er was gebeurd.

We zagen al snel dat we onze 10-jarige dochter, Emily, kwijt waren. We riepen haar naam, maar kregen geen reactie. Leden van onze wijk die ook op weg naar huis waren, stopten en gingen koortsachtig naar haar op zoek. Het was heel donker. Ik scheen een zaklamp in het busje en kreeg een schok toen ik Emily’s kleine lichaam onder het busje zag liggen. Ik riep wanhopig: ‘We moeten de auto optillen om Emily los te krijgen.’ Ik greep het dak vast en trok aan het busje. Er waren maar een paar anderen die meehielpen, maar het busje kantelde op wonderbaarlijke wijze en kwam op zijn wielen terecht. Daar lag het levenloze lichaam van Emily.

Ze ademde niet. Haar gezicht was helemaal paars. Ik zei: ‘We moeten haar een zegen geven.’ Een goede vriend uit onze wijk knielde met me neer en met het gezag van het Melchizedeks priesterschap geboden wij haar in de naam van Jezus Christus om te leven. Op dat moment haalde Emily lang en reutelend adem.

Het leek wel een eeuwigheid voordat de ambulance kwam. Emily werd met spoed naar het ziekenhuis gebracht. Ze had een klaplong en een gescheurde pees in haar knie. De dokters maakten zich zorgen dat ze door zuurstofgebrek hersenschade had opgelopen. Emily lag anderhalve dag in coma. We bleven voor haar bidden en vasten. Ze herstelde gelukkig volledig. Emily en haar man, Kevin, hebben nu zes dochters.

Het is een wonder dat verder iedereen ongedeerd was. Het kindje dat Lynette toen in haar buik droeg, heet Tyson. Hij werd in februari na het ongeluk gezond geboren. Acht maanden nadat hij zijn aardse lichaam had ontvangen, keerde Tyson echter terug naar onze hemelse Vader. Hij is onze beschermengel. We voelen zijn invloed in ons gezin en kijken ernaar uit om eens weer met hem samen te zijn.7

De mensen die het busje hielpen optillen zeiden dat het niets leek te wegen. Ik weet dat hemelse en aardse engelen samenwerkten om het voertuig van Emily’s lichaam te tillen. Ik weet ook dat Emily tot leven werd gewekt door de macht van het heilig priesterschap.

De Heer openbaarde deze waarheid aan zijn dienstknechten: ‘Ik zal voor uw aangezicht uit gaan. Ik zal aan uw rechter- en aan uw linkerhand zijn, en mijn Geest zal in uw hart zijn, en mijn engelen zullen rondom u zijn om u te schragen.’8

Ik getuig dat ‘het heilig priesterschap naar de orde van de Zoon van God’9 – het Melchizedeks priesterschap – met zijn sleutels, gezag en macht in deze laatste dagen op aarde is hersteld. Ik weet dat de omstandigheden niet altijd zijn zoals we hopen of bidden, maar de wonderen van God komen altijd volgens zijn wil, zijn timing en zijn plan voor ons.

Als u naar de zegeningen van het priesterschap verlangt, waaronder wonderen en de bediening van engelen, spoor ik u aan om het verbondspad te bewandelen dat God voor ons allemaal heeft bereid. Leden en leidinggevenden in de kerk die van u houden zullen u helpen de volgende stap te zetten.

Ik getuig dat Jezus Christus, de Zoon van God, leeft en zijn kerk leidt door middel van hedendaagse profeten die priesterschapssleutels dragen en gebruiken. De Heilige Geest bestaat echt. De Heiland gaf zijn leven om ons te genezen, terug te winnen en terug naar huis te brengen.

Ik getuig dat wonderen niet zijn opgehouden, er engelen in ons midden zijn en de hemelen geopend zijn. Wijd open zelfs! In de naam van Jezus Christus. Amen.