Generalkonferenser
Hjälp åt fattiga och nödlidande
Generalkonferensen i oktober 2022


Hjälp åt fattiga och nödlidande

Jesu Kristi kyrka är angelägen om att tjäna de behövande, och även angelägen om att samarbeta med andra i det arbetet.

Bröder och systrar, vår älskade president Russell M. Nelson talar till oss senare under det här mötet. Han har bett mig att vara den förste talaren.

Mitt ämne i dag gäller det som Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och dess medlemmar ger och gör för de fattiga och nödlidande. Jag vill också tala om liknande givmildhet hos andra goda människor. Att ge till behövande är en princip inom alla abrahamitiska religioner, och även inom andra trosinriktningar.

För några månader sedan rapporterade Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga för första gången omfattningen av vårt humanitära arbete runt om i världen.1 Våra utgifter under 2021 för behövande i 188 länder i världen uppgick till 906 miljoner dollar – nästan en miljard dollar. Utöver det bidrog våra medlemmar med över 6 miljoner arbetstimmar i samma syfte.

Dessa summor är naturligtvis en ofullständig rapport om vårt givande och vår hjälp. De omfattar inte det personliga tjänande som våra medlemmar utför enskilt för varandra i ämbeten och frivilligt tjänande medlemmar emellan. Och vår rapport för 2021 nämner inte det våra medlemmar gör enskilt via otaliga välgörenhetsorganisationer som inte är formellt anslutna till vår kyrka. Jag börjar med dessa.

1831, mindre än två år efter det att den återställda kyrkan hade organiserats, gav Herren denna uppenbarelse för att vägleda dess medlemmar och, enligt min uppfattning, alla sina barn runt om i världen:

”För se, det är inte lämpligt att jag ska befalla i allt, för den som är tvingad till allt, han är en lat och oförståndig tjänare …

Sannerligen säger jag: Människorna ska verka med iver för en god sak och göra mycket av egen fri vilja och åstadkomma mycket rättfärdighet.

För inom dem finns kraften varigenom de kan handla av sig själva. Och i den mån som människor gör gott ska de på intet sätt mista sin lön.”2

Under mer än 38 år som apostel och mer än 30 år som yrkesarbetande har jag sett många generösa ansträngningar från organisationer och människor av det slag som den här uppenbarelsen beskriver som ”en god sak” och som ”åstadkomm[er] mycket rättfärdighet”. Det finns oräkneliga exempel på sådant humanitärt tjänande runt om i världen, bortom våra egna gränser och bortom allmän kännedom. När jag begrundar detta tänker jag på profet-kungen Benjamin i Mormons bok, vars predikan omfattade denna eviga sanning: ”När ni är i era medmänniskors tjänst, är ni endast i er Guds tjänst.”3

En hel del välfärds- och biståndsarbete för våra medmänniskor undervisas om och utövas av Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och av oss som dess medlemmar. Vi fastar till exempel i början av varje månad och bidrar med en summa pengar som åtminstone motsvarar de oätna måltiderna för att hjälpa de behövande i våra församlingar. Kyrkan ger enorma bidrag till humanitärt tjänande och andra biståndsverksamheter runt om i världen.

Trots allt som vår kyrka gör direkt så utförs den mesta humanitära hjälpen till Guds barn i världen av människor och organisationer som inte har någon formell koppling till vår kyrka. Som en av våra apostlar konstaterade: ”Gud använder sig av mer än ett folk för att utföra sitt stora och förunderliga verk … Det är för stort, för svårt, för ett enda folk.”4 Som medlemmar i den återställda kyrkan behöver vi vara mer medvetna om och uppskatta andras tjänande mer.

Jesu Kristi kyrka är angelägen om att tjäna de behövande, och även angelägen om att samarbeta med andra i det arbetet. Vi skänkte nyligen en stor gåva till Förenta nationernas livsmedelsprogram. Under alla de år vi har utfört humanitärt arbete är det två organisationer som har varit våra främsta samarbetspartner: projekt med organisationer inom Röda korset och Röda halvmånen i dussintals länder har försett Guds barn med avgörande hjälp vid naturkatastrofer och i konflikter. Vi har också ett långvarigt samarbete med Catholic Relief Services. Dessa organisationer har lärt oss mycket om världsomfattande hjälpverksamhet.

Vi har också haft framgångsrika samarbeten med andra organisationer, till exempel Muslim Aid, Water for People och IsraAID, för att bara nämna några. Varje humanitär organisation har sina egna specialområden, men vårt gemensamma mål är att lindra lidandet bland Guds barn. Allt detta är en del av Guds verk för sina barn.

Nutida uppenbarelse lär oss att vår Frälsare Jesus Kristus är ”det sanna ljuset som upplyser var och en som kommer till världen”.5 Genom detta blir alla Guds barn upplysta för att kunna tjäna honom och varandra efter bästa kunskap och förmåga.

Mormons bok lär oss att ”allt som inbjuder och lockar till att göra gott, och till att älska Gud och att tjäna honom, [är] inspirerat av Gud”6.

Det fortsätter:

”För se, Kristi Ande ges åt varje människa för att hon ska kunna skilja gott från ont. Därför visar jag er hur ni bör döma, för allt som inbjuder till att göra gott och som förmår människor att tro på Kristus kommer genom Kristi kraft och gåva …

Och nu, mina bröder, … ni känner till ljuset enligt vilket ni kan döma, det ljus som är Kristi ljus.”7

Här följer några exempel på Guds barn som hjälper andra Guds barn med deras livsviktiga behov av mat, medicinsk vård och undervisning:

För tio år sedan startade paret Kandhari, en sikhisk man och hustru i Förenade Arabemiraten, själva ett beaktansvärt program för att mätta de hungriga. Med hjälp av det sikhiska Guru Nanak Darbar-templet serverar de för närvarande över 30 000 vegetariska måltider varje helg till alla som kommer dit, oavsett religion eller ras. Doktor Kandhari förklarar: ”Vi tror att alla är ett; vi är barn till en Gud, och vi är här för att tjäna mänskligheten.”8

Att tillhandahålla medicinsk vård och tandvård till dem som behöver det är ännu ett exempel. I Chicago träffade jag en syrisk-amerikansk intensivvårdsläkare, doktor Zaher Sahloul. Han är en av grundarna av MedGlobal, som organiserar medicinsk personal som vill ge av sin tid, sin förmåga, sina kunskaper och sitt ledarskap för att hjälpa andra i krissituationer, såsom i kriget i Syrien där doktor Sahloul riskerade livet när han gav läkarvård åt civilpersoner. MedGlobal och liknande organisationer (där många sista dagars heliga yrkeskunniga är involverade) visar att Gud påverkar troende yrkeskunniga till att ge de fattiga den hjälp de behöver över hela världen.9

Många osjälviska barn till Gud engagerar sig i undervisning – även detta över hela världen. Ett bra exempel, som vi känner till genom våra humanitära insatser, är det arbete som utförs av en man som kallas herr Gabriel, som har varit flykting efter flera olika konflikter vid flera tillfällen. Han konstaterade nyligen att hundratusentals flyktingbarn i Östafrika behöver hjälp med att hålla hoppet levande och sinnena aktiva. Han organiserade andra lärare bland flyktingarna till vad de kallade ”trädskolor”, där barnen samlades för att ha lektioner i skuggan under ett träd. Han väntade inte på att någon annan skulle organisera eller bestämma, utan ledde själv arbetet som har gett tusentals lågstadiebarn möjligheten att lära under de påfrestande åren på flykt.

Dessa tre exempel betyder inte nödvändigtvis att allt som sagts och gjorts av organisationer och människor som påstår sig vara goda eller av Gud verkligen är det. Dessa exempel visar dock att Gud inspirerar många organisationer och människor till att göra mycket gott. Det visar även att fler av oss bör uppmärksamma det goda som görs av andra och stödja det då vi har tid och möjlighet att göra det.

Här följer några exempel på tjänande som kyrkan stöder och som våra medlemmar och andra goda människor och organisationer också stöder via personliga donationer av tid och pengar:

Jag börjar med religionsfrihet. När vi stöder detta tjänar vi våra egna intressen, men också andra religioners intressen. Liksom vår förste president, Joseph Smith lärde: ”Vi gör anspråk på förmånen att tillbe Gud den Allsmäktige i enlighet med vårt eget samvetes maningar och erkänner alla människors rätt till samma förmån, att tillbe hur, var eller vad de vill.”10

Övriga exempel på den återställda kyrkans humanitära och övriga hjälp som också stöds frivilligt av våra medlemmar, är våra välkända skolor, högskolor och universitet och våra mindre kända men nu offentliggjorda stora donationer för att hjälpa dem som lider av förstörelsen och oredan efter naturkatastrofer såsom tornador och jordbävningar.

Övriga välgörande ändamål som våra medlemmar stöder genom frivilliga donationer och insatser är för många för att ta upp, men att bara nämna dessa få påvisar deras variation och betydelse: bekämpning av rasism och andra fördomar; forskning om hur man förebygger och botar sjukdomar; hjälp till handikappade; stöd till musikorganisationer samt förbättringar av den moraliska och fysiska miljön för alla.

Alla humanitära projekt inom Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga försöker följa exemplet som utgörs av ett rättfärdigt folk som beskrevs i Mormons bok: ”Och på så sätt avvisade de under sina gynnsamma omständigheter ingen som var naken eller som var hungrig eller som var törstig eller som var sjuk … Och … de var frikostiga mot alla, både gammal och ung, både träl och fri, både man och kvinna, såväl utanför kyrkan som inom kyrkan.”11

Jag vittnar om Jesus Kristus, vars ljus och Ande vägleder alla Guds barn i att hjälpa de fattiga och nödlidande i världen, i Jesu Kristi namn, amen. I Jesu Kristi namn, amen.