2010–2019
La oss oppdage det guddommelige i oss
Oktober 2015


La oss oppdage det guddommelige i oss

Vi kommer til jorden for å vise omsorg og oppdage frø av guddommelige egenskaper i oss.

Søstre, vi er glad i dere! Jeg vitner om at livet er en gave. Gud har en plan for hver enkelt av oss, og vår personlige hensikt begynte lenge før vi kom til jorden.

I det siste har jeg forstått mer av det mirakel som et barns fødsel inn i jordelivet er som en del av Herrens plan. Hver enkelt av oss utviklet oss fysisk i vår mors livmor, og var i mange måneder avhengig av hennes kropp for å kunne leve. Til slutt ble vi imidlertid adskilt ved fødselen – en dramatisk hendelse for både mor og barn.

Bilde
Nyfødt

Når et barn kommer inn i denne verden, gjør endringen i temperatur og lys og det drastisk reduserte trykket mot brystet at barnet tar sitt første gispende åndedrag. De små lungene fylles plutselig med luft for første gang, organene begynner brått å virke, og barnet begynner å puste. Idet navlestrengen klemmes over, kuttes denne livlinen mellom mor og barn for alltid, og barnets liv på jorden begynner.

Job sa: “Guds Ånd har skapt meg, og Den Allmektiges ånde holder meg i live.”1

Vi kommer inn i denne verden “på skyer av herlighet”.2 “Familien – En erklæring til verden” lærer oss at vi “er en elsket ånd, sønn eller datter av himmelske foreldre, og har … en guddommelig natur og et guddommelig potensial”.3 Vår himmelske Fader deler generøst en del av sin guddommelighet med oss. Denne guddommelige naturen kommer som en gave fra ham med en kjærlighet som bare foreldre kan føle.

Vi kommer til jorden for å vise omsorg og oppdage frø av guddommelige egenskaper i oss.

Vi vet hvorfor

Elaine Cannon, tidligere Unge kvinners president, sa: “Det er to viktige dager i en kvinnes liv: Den dagen hun blir født, og den dagen hun finner ut hvorfor.”4

Vi vet hvorfor. Vi har kommet til denne jorden for å bygge opp hans rike og forberede hans Sønn Jesu Kristi annet komme. For hvert åndedrag vi tar, prøver vi å følge ham. Den guddommelige natur i hver enkelt av oss blir foredlet og styrket ved den innsats vi gjør for å komme nærmere vår Fader og hans Sønn.

Vår guddommelige natur har ingenting å gjøre med våre personlige prestasjoner, hvilken status vi oppnår, antall maraton vi løper, eller vår popularitet og selvtillit. Vår guddommelige natur kommer fra Gud. Den ble til i en tilværelse før vår fødsel, og vil fortsette i all evighet.

Vi er elsket

Vi identifiserer oss med vår guddommelige natur når vi føler og gir vår himmelske Faders kjærlighet. Vi har handlefrihet til å gi den næring, la den blomstre og hjelpe den å vokse. Peter sa at vi er gitt “dyrebare løfter” om at vi “skulle få del i den guddommelige natur”.5 Når vi forstår hvem vi er – Guds døtre – begynner vi å føle disse dyrebare løftene.

Når vi ser ut gjennom et vindu, ikke bare i et speil, kan vi se oss selv som hans. Vi vender oss naturlig til ham i bønn, og vi er ivrige etter å lese hans ord og gjøre hans vilje. Vi kan motta bekreftelse på vår verdi vertikalt fra ham, ikke horisontalt fra verden omkring oss eller fra andre på Facebook eller Instagram.

Hvis dere noensinne tviler på den guddommelige gnisten i dere, kan dere knele i bønn og spørre vår himmelske Fader: “Er jeg virkelig din datter, og elsker du meg?” Eldste M. Russell Ballard har sagt: “Et av de mest gripende budskapene Ånden vil formidle, er det Herren føler for dere.”6

Vi er hans. Paulus sa: “Ånden selv vitner sammen med vår ånd at vi er Guds barn.”7 Den første Primær-sangen vi lærer, er ofte “Jeg er Guds kjære barn”.8 Det er på tide å ta de avholdte ordene “Jeg er Guds kjære barn” og legge til ordene: “Derfor hva?” Vi kan også stille spørsmål som disse: “Hva skal jeg gjøre for å leve som et Guds barn?” “Hvordan kan jeg utvikle de guddommelige egenskapene i meg?”

President Dieter F. Uchtdorf har sagt: “Gud sendte dere hit for å forberede dere til en fremtid som er større enn noe dere kan forestille dere.”9 Denne fremtiden, en dag om gangen, vekkes til live når dere gjør mer enn bare å eksistere. Den vekkes til live når dere lever for å oppfylle deres skapelses mål. Dette inviterer Herren inn i deres liv, og dere begynner å la hans vilje bli deres.

Vi lærer på grunn av vår guddommelige natur

Guddommelig natur gir oss et ønske om å vite disse evige sannhetene selv.

En ung kvinne som heter Amy, lærte meg nylig dette da hun skrev: “Det er vanskelig å være tenåring nå til dags. Veien blir stadig smalere. Satan prøver virkelig hardt. Det er enten riktig eller galt. Det finnes ingen mellomting.”

Hun fortsatte: “Gode venner er noen ganger vanskelige å finne. Selv om du tror du har bestevenner som aldri vil forlate deg, kan det forandre seg av en hvilken som helst grunn. Derfor er jeg så glad for at jeg har en familie, vår himmelske Fader, Jesus Kristus og Den hellige ånd, som kan være hos meg når det skjærer seg med venner.”

Amy sa videre: “En kveld var jeg urolig. Jeg fortalte søsteren min at jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre.”

Senere den kvelden sendte søsteren henne en SMS og siterte eldste Jeffrey R. Holland da han sa: “Ikke gi opp… Ikke stopp. Fortsett å gå. Fortsett å prøve. Det finnes hjelp og lykke foran deg… Det vil gå bra til slutt. Stol på Gud og tro på det gode som skal komme.”10

Amy forklarte: “Jeg leste det og ba om at jeg måtte føle kjærlighet fra Gud hvis han virkelig var der for meg.”

Hun sa: “Straks jeg ba og trodde at han var der, fikk jeg en fantastisk lykkelig og varm følelse. Den kan ikke beskrives med ord. Jeg visste at han var der, og at han er glad i meg.”

Fordi dere er hans barn, vet han hvem dere kan bli. Han kjenner deres frykt og deres drømmer. Han verdsetter deres muligheter. Han venter på at dere skal komme til ham i bønn. Fordi dere er hans barn, er det ikke bare dere som trenger ham. Han trenger også dere. De som sitter rundt dere på dette møtet, trenger dere. Verden trenger dere, og deres guddommelige natur gjør det mulig for dere å være hans betrodde disippel for alle hans barn. Når vi begynner å se det guddommelige i oss, ser vi det også i andre.

Vi utfører tjeneste på grunn av vår guddommelige natur

Guddommelig natur gir oss et ønske om å tjene andre.

Bilde
Mor og barn under hungersnød i Etiopia.

Sharon Eubank, leder for Kirkens humanitærtjeneste, fortalte nylig om noe eldste Glenn L. Pace hadde opplevd. Det var omfattende tørke og ekstrem hungersnød i Etiopia på midten av 1980-tallet. For å gi lindring, ble det opprettet poster med mat og vann til dem som kunne komme til dem. En gammel mann som var utsultet, gikk langt for å komme til en matpost. Han gikk forbi en landsby, da han hørte et lite barn gråte. Han lette til han fant barnet sittende på bakken ved siden sin døde mor. Mannen løftet opp barnet, og fortsatte å gå ytterligere 40 km til matposten. Da han kom frem, var ikke hans første ord: “Jeg er sulten”, eller “Hjelp meg.” De var: “Hva kan gjøres for dette barnet?”11

Guddommelige egenskaper i oss vekker vårt ønske om å strekke oss ut til andre, og tilskynder oss til å handle. Vår himmelske Fader og Jesus Kristus kan hjelpe oss å finne styrke til å gjøre dette. Er det mulig at Herren spør oss: “Hva kan gjøres for denne datteren, denne broren, denne faren eller denne vennen?”

Det er ved Åndens hvisken at den tvilendes guddommelige natur, etter å ha gispet etter luft, finner fred til å puste igjen.

Når profeten taler, gir hans ord gjenklang i vår guddommelige natur og gir oss styrke til å følge.

Deltagelse i nadverden hver uke vekker håpet i det guddommelige i oss, og vi minnes vår Frelser Jesus Kristus.

Jeg lover at når dere prøver å oppdage dybden av den guddommelige naturen som finnes i dere, vil dere begynne å foredle deres dyrebare gave ytterligere. La den lede dere til å bli hans datter, som vandrer på veien tilbake til ham – hvor vi “føres tilbake til den Gud som ga [oss] livsånde”.12 I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Job 33:4.

  2. “Ode: Intimations of Immortality from Recollections of Early Childhood,” The Complete Poetical Works of William Wordsworth (1924), 359.

  3. “Familien – En erklæring til verden,” Liahona, nov. 2010, 129.

  4. Elaine Cannon, i “‘Let Me Soar,’ Women Counseled,” Church News, 17. okt. 1981, 3.

  5. 2 Peter 1:4.

  6. M. Russell Ballard, “Rettferdige kvinner,” Liahona, des. 2002, 42.

  7. Romerne 8:16.

  8. Se “Jeg er Guds kjære barn,” Salmer, nr. 187.

  9. Dieter F. Uchtdorf, “Gledesfylt etterlevelse av evangeliet,” Liahona, nov. 2014, 121.

  10. Jeffrey R. Holland, “En yppersteprest for de goder som skulle komme,” Liahona, jan. 2000, 45.

  11. Se Glenn L. Pace, “Infinite Needs and Finite Resources,” Tambuli, mars 1995, 18-19.

  12. 2 Nephi 9:26.