2010–2019
Kyllä, Herra, Sua tahdon seurata
Lokakuu 2014


Kyllä, Herra, Sua tahdon seurata

Herra kutsuu meitä käyttämällä erilaisia teonsanoja: ”Tulkaa minun luokseni.” ”Seuraa minua.” ”Vaella minun kanssani.” – – Jokainen niistä on kutsu toimia.

”Sillä katso, Herra antaa kaikille kansakunnille niiden omaa kansaa ja kieltä olevia opettamaan hänen sanaansa.”1 Tänään tämä kirjoitusten kohta on täyttynyt jälleen kerran, kun minulle on annettu tilaisuus ilmaista ajatuksiani äidinkielelläni.

Oli vuosi 1975, ja palvelin nuorena lähetyssaarnaajana Uruguayn–Paraguayn lähetyskentällä. Ensimmäisen kuukauteni aikana lähetyskentällä vyöhykejohtajat järjestivät toiminnan havainnollistaakseen erästä evankeliumin periaatetta. Vyöhykkeen jokaisen lähetyssaarnaajan silmät sidottiin ja meille kerrottiin, että meidän oli määrä seurata polkua, joka johti juhlasaliin. Meidän piti seurata tietyn johtajan ääntä, jonka kuulimme ennen lähtöä. Meitä varoitettiin kuitenkin, että matkalla kuulisimme monia ääniä, jotka yrittäisivät hämmentää meitä ja saada meidät eksymään polulta.

Kun ääniä ja puhetta oli kuulunut muutaman minuutin ja kaiken keskeltä kuului ääni, joka sanoi: ”Seuraa minua”, olin varma, että seurasin oikeaa ääntä. Saavuttuamme seurakuntakeskuksen juhlasaliin meitä pyydettiin poistamaan side silmiltämme. Tehdessäni sen huomasin, että ryhmiä oli kaksi ja olin ryhmässä, joka oli seurannut väärää ääntä. ”Se kuulosti niin oikealta”, ajattelin itsekseni.

Tuo kokemus 39 vuotta sitten on vaikuttanut minuun pysyvästi. Sanoin itselleni: ”Älä koskaan enää seuraa väärää ääntä.” Sitten sanoin itselleni: ”Kyllä, Herra, Sua tahdon seurata.”

Haluan yhdistää tämän kokemuksen Vapahtajan lempeään kutsuun meille:

”Minä olen hyvä paimen. Minä tunnen lampaani. – –

Minun lampaani kuulevat minun ääneni ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.”2

Kutsu seurata Häntä on yksinkertaisin, suorin ja voimallisin kutsu, minkä voimme saada. Se tulee selvällä äänellä, jota ei voi sekoittaa muihin.

Herra kutsuu meitä käyttämällä erilaisia teonsanoja: ”Tulkaa minun luokseni.” ”Seuraa minua.” ”Vaella minun kanssani.” Nämä kutsut eivät ole passiivisia. Jokainen niistä on kutsu toimia. Kutsun koko ihmiskunnalle esittää Hän, joka on profeettojen Profeetta, opettajien Opettaja, Jumalan Poika, Messias.

Kutsu ”Tulkaa minun luokseni”

”Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon.”3

Ne teistä, jotka eivät vielä ole kirkon jäseniä, saavat tämän kutsun lähetyssaarnaajien lausumana seuraavin sanoin: ”Luetko Mormonin kirjaa? Rukoiletko? Tuletko kirkkoon? Noudatatko Jeesuksen Kristuksen esimerkkiä ottamalla kasteen sellaisen henkilön toimittamana, jolla on valtuus?”4 Miten vastaatte tähän kutsuun tänään?5

Pyydän teitä kuuntelemaan ja ottamaan sanoman vastaan sanomalla: ”Kyllä, Herra, Sua tahdon seurata!”

Carlos Badiolalla ja hänen perheellään, jotka asuivat Minasissa Uruguayssa, oli tapaaminen lähetyssaarnaajien kanssa. Koska vanhimmat esittivät opettaessaan monia kysymyksiä, perhe päätti kutsua kirkkoon kuulumattoman naapurin – kauniin 14-vuotiaan Norma-nimisen tytön – auttamaan vastaamisessa. Norma oli tunnollinen lukiolainen, joka opiskeli sinä vuonna koulussa Raamattua. Kun lähetyssaarnaajat sitten esittivät kysymyksen, Norma vastasi. Hän oli ”kultainen tutkija”. Sillä kertaa oppiaihe käsitteli viisauden sanaa.

Kun Norma palasi kotiin lähetyssaarnaajien pitämän oppiaiheen jälkeen, hän tiesi, mitä hänen oli tehtävä. Hän sanoi äidilleen: ”Äiti, tästä lähtien en enää ota maitokahvia. Vain maitoa.” Tuo vastaus oli näkyvä osoitus hänen halustaan ottaa vastaan lähetyssaarnaajien esittämä kutsu seurata Kristusta.

Sekä Carlos Badiola että Norma menivät kasteelle. Myöhemmin Norman esimerkkiä seuraten myös hänen äitinsä, isänsä ja sisaruksensa kastettiin. Norma ja minä vartuimme yhdessä tuossa pienessä mutta vahvassa lähetysseurakunnassa. Kun myöhemmin palasin lähetystyöstä, menimme naimisiin. Tiesin aina, että hänen rinnallaan olisi helpompaa seurata Vapahtajaa.

Henkilö, joka on kirkon jäsen ja on ottanut vastaan tämän kutsun, uudistaa sitoumuksensa joka viikko nauttimalla sakramentin.6 Osa tuota sitoumusta on käskyjen pitäminen. Kun teette näin, sanotte: ”Kyllä, Herra, Sua tahdon seurata!”7

Kutsu ”Seuraa minua”

”Seuraa minua” oli Herran kutsu rikkaalle nuorukaiselle. Rikas mies oli pitänyt käskyt koko elämänsä ajan. Kun hän kysyi, mitä hän vielä voisi tehdä, hän sai vastauksena selvän kutsun: ”Tule – – ja seuraa minua.”8 Vaikka kutsu oli yksinkertainen, siihen kuitenkin liittyi uhraus. Se edellytti työtä – yhdistettynä päätökseen ja toimintaan.

Profeetta Nefi kehotti itsetutkisteluun kysyessään: ”Ja [Jeesus] sanoi ihmislapsille: Seuraa sinä minua. Sen vuoksi, rakkaat veljeni, voimmeko me seurata Jeesusta, ellemme ole halukkaita pitämään Isän käskyjä?”9

Kutsu tulla Hänen luokseen – kuuntelemaan Hänen ääntään ja noudattamaan sitä – on ollut lähetyssaarnaajien sanoma alusta asti. Se on auttanut monia muuttamaan elämänsä pysyvästi.

Viisikymmentä vuotta sitten lähetyssaarnaajat astuivat isäni kellosepänliikkeeseen jättääkseen rannekellon korjattavaksi. Kuten hyvät lähetyssaarnaajat tekevät, he hyödynsivät tilaisuuden keskustella isäni ja äitini kanssa evankeliumista. Isäni otti vastaan lähetyssaarnaajat, ja äitini otti vastaan sanoman ja kutsun seurata Kristusta. Tuosta päivästä tähän saakka äitini on pysynyt aktiivisena kirkossa. Hän sanoi: ”Kyllä, Herra, Sua tahdon seurata!”

Pyrkiessänne tulemaan Hänen luokseen saatte voimaa keventää elämän taakkoja, olivatpa ne fyysisiä tai hengellisiä, ja koette myönteisen sisäisen muutoksen, joka auttaa teitä olemaan onnellisempia.

Kutsu ”Vaella minun kanssani”

Henok kutsuttiin saarnaamaan evankeliumia kansalle, joka oli vaikeasti lähestyttävä ja kovasydäminen. Hän ei pitänyt itseään pätevänä. Hän epäili, kykenisikö hän tekemään sen. Herra hälvensi hänen epäilyksensä ja vahvisti hänen uskoaan kutsulla ”Vaella minun kanssani”. Tämä kutsu voi ohjata epävarman askelia kuin sokean keppi tai ystävän käsivarsi. Ottamalla Vapahtajaa käsivarresta ja vaeltamalla Hänen kanssaan Henok huomasi, että hänen askeleensa tulivat vakaiksi ja hänestä tuli suuri lähetyssaarnaaja ja profeetta.10

Päätös tulla Hänen luokseen ja seurata Häntä on henkilökohtainen. Kun otamme vastaan tämän kutsun, meidän sitoutumisemme taso kohoaa, ja silloin voimme ”vaeltaa Hänen kanssaan”. Tämä taso luo läheisemmän suhteen Vapahtajaan, mikä on kutsumme vastaanottamisen ensimmäinen hedelmä.

Norma ja minä otimme kumpikin henkilökohtaisesti vastaan kutsun tulla Hänen luokseen ja seurata Häntä. Sitten yhdessä toinen toistamme tukien olemme oppineet vaeltamaan Hänen kanssaan.

Pyrkimys ja päättäväisyys etsiä ja seurata Häntä palkitaan siunauksilla, joita tarvitsemme.

Näin kävi naiselle, joka vaivoin onnistui koskettamaan Vapahtajan viittaa11, tai Bartimaiokselle, sokealle miehelle, jonka päättäväisyys oli olennaista siinä ihmeessä, joka tapahtui hänen elämässään12. Kummassakin tapauksessa parantuivat sekä ruumis että henki.

Ojentakaa kätenne koskettamaan Hänen viittaansa, ottakaa vastaan Hänen kutsunsa ja sanokaa: ”Kyllä, Herra, Sua tahdon seurata!” – ja vaeltakaa Hänen kanssaan.

”Tulkaa minun luokseni”, ”Seuraa minua” ja ”Vaella minun kanssani.” Nämä ovat kutsuja, joihin sisältyy voima – teille, jotka otatte ne vastaan – muuttaa elämänne ja saada aikaan itsessänne muutos, joka saa teidät sanomaan: ”[Minulla ei] ole enää halua tehdä pahaa vaan tehdä alati hyvää.”13

Tuon muutoksen ulkoisena ilmentymänä tunnette suurta halua auttaa heikkoja, nostaa hervonneita käsiä ja vahvistaa voimattomia polvia.14

Mitä voimme tehdä tänään ”vaeltaaksemme Hänen kanssaan”?

  1. Ravitkaa halua olla parempi Kristuksen seuraaja.15

  2. Rukoilkaa tätä halua, jotta uskonne Häneen kasvaisi.16

  3. Hankkikaa tietoa pyhistä kirjoituksista valaisemaan tietä ja vahvistamaan haluanne muuttua.17

  4. Päättäkää tänään toimia ja sanokaa: ”Kyllä, Herra, Sua tahdon seurata!” Pelkkä totuuden tunteminen ei muuta maailmaanne, ellette muuta tietoa toiminnaksi.18

  5. Pysykää uskollisina tekemässänne päätöksessä noudattamalla näitä periaatteita päivittäin.19

Innostakoot rakkaan profeettamme, presidentti Thomas S. Monsonin sanat meitä toimimaan halussamme ottaa vastaan Vapahtajan kutsu. Presidentti Monson on sanonut: ”Kuka on tämä Herra Sebaot, Israelin väkevä? Hän on Mestarimme. Hän on Vapahtajamme. Hän on Jumalan Poika. Hän on pelastuksemme tuoja. Hän kutsuu: ’Seuraa minua.’ Hän opettaa: ’Mene ja tee sinä samoin.’ Hän pyytää: ’Pitäkää minun käskyni.’”20

Päättäkäämme tänään kohottaa Jumalan palvelemisemme ja Häneen sitoutumisemme tasoa, ja kuulukoon vastauksemme Hänen kutsuunsa voimakkaana ja selkeänä: ”Kyllä, Herra, Sua tahdon seurata!”21 Herran Jeesuksen Kristuksen pyhässä nimessä. Aamen.