Til styrke for ungdom
Fø din sjel med bønn
April 2024


“Fø din sjel med bønn”, Til styrke for ungdom, apr. 2024.

Kom, følg med meg

Enos 1

Fø din sjel med bønn

Velsignelsen ved å kommunisere med din himmelske Fader er tilgjengelig for deg overalt og alltid.

Bilde
ung kvinne som ber

Du har følt deg sulten før. Å føle sult er kroppens måte å fortelle deg at den trenger mat på. Og når du er sulten, vet du hva du må gjøre – spise!

Ånden din har også måter å la deg vite når du trenger åndelig næring. Akkurat som det finnes mange typer mat du kan spise når du er sulten, er det mange ting du kan gjøre for å mette din åndelige sult. Du kan “nyt(e) Kristi ord” i Skriftene og profeters ord (2 Nephi 32:3). Du kan gå i kirken regelmessig og ta del i nadverden (se Lære og pakter 59:9). Du kan tjene Gud og hans barn.

Men det finnes én kilde til åndelig næring som til enhver tid er tilgjengelig for deg, i hvert øyeblikk i livet ditt, uansett omstendigheter. Du kan alltid kommunisere med vår himmelske Fader gjennom bønn.

“Min sjel hungret”

Da Enos jaktet på dyr i skogen, tenkte han på det hans far underviste “om evig liv og de helliges glede”. Disse læresetningene “sank dypt i [hans] hjerte” (Enos 1:3).

I denne åndelige sinnstilstanden følte Enos et sterkt behov: “Min sjel hungret,” sa han (Enos 1:4; uthevelse tilføyd).

Hva gjorde Enos da han følte denne åndelige sulten? “Jeg knelte ned for min Skaper,” sa han, “og påkalte ham i kraftig bønn for min egen sjel” (Enos 1:4).

Så stor var Enos åndelige sult at han ba hele dagen og natten. Til slutt besvarte Gud hans bønn og tilga hans synder. Enos følte sin skyld bli feiet bort og lærte om kraften i tro på Jesus Kristus. Han utøste så hele sin sjel for sitt folk og sine fiender. Han inngikk pakter og mottok løfter fra Herren og gikk blant sitt folk og delte det han hadde hørt og sett (se Enos 1:4–19).

Ikke alle bønner vil bli besvart på en så dramatisk måte, men din erfaring med bønn kan likevel være meningsfylt og livsendrende. Her er noen viktige lærdommer du kan lære gjennom Enos’ mektige bønn:

  • Å strebe etter å etterleve evangeliet fullt ut kan hjelpe deg å føle din åndelige sult.

  • Din åndelige sult kan og bør føre deg ned på kne for å søke vår himmelske Faders hjelp.

  • Å be til vår himmelske Fader kan bidra til å stille din åndelige sult – og mer til!

  • Du kan be hvor som helst, når som helst.

  • Bønn kan hjelpe deg å omvende deg.

  • Bønn kan styrke din tro på Jesus Kristus.

  • Du kan få et personlig vitnesbyrd om at din himmelske Fader hører deg og er oppmerksom på deg.

  • Vitnesbyrdet og styrken du mottar gjennom bønn, kan hjelpe deg å tjene og styrke andre.

Min erfaring med bønnens kraft

Da jeg var nesten 16 år gammel, ba min inspirerte biskop meg om å undervise vår søndagsskoleklasse for ungdom om å få et vitnesbyrd om evangeliet gjennom bønn. I oppveksten hadde jeg tatt meg tid til å studere Mormons bok, og følte alltid at Kirken var sann. Jeg hadde alltid trodd på Frelseren Jesus Kristus, men jeg hadde aldri latt Moronis løfte, som finnes i Moroni 10:4–5, nå inn i mitt hjerte og bedt angående evangeliets sannhet. Jeg husker at jeg følte at hvis jeg skulle undervise om hvordan jeg kunne få et vitnesbyrd gjennom bønn, skulle jeg selv be om et vitnesbyrd. Min sjel hungret – kanskje på en annen måte enn Enos, men jeg følte likevel et åndelig behov.

Mens jeg forberedte leksjonen, knelte jeg ned og ba av hele mitt hjerte. Da jeg spurte Herren om evangeliet er sant, fikk jeg en svært god følelse – den milde, lave røsten som bekreftet for meg at det var sant, og at jeg skulle fortsette å gjøre det jeg gjorde.

Følelsen var så sterk at jeg aldri kunne avfeie svaret og si at jeg ikke visste det. Jeg var så glad! Søndagen etter sto jeg foran klassekameratene mine og vitnet om at vår himmelske Fader ville besvare deres bønner hvis de hadde tro.

Bilde
Ulisses Soares som ung mann

Eldste Soares som ung mann

Dette vitnesbyrdet har blitt hos meg. Det har hjulpet meg å ta avgjørelser, spesielt i utfordrende øyeblikk. Det har gjort det mulig for meg å vitne for mennesker, med overbevisning, om at de kan få svar fra vår himmelske Fader hvis de ber i tro. Dette har vært tilfelle for meg som lærer i søndagsskoleklassen for ungdom, som misjonær, og til og med i dag som apostel.

Bønnens når og hva

Du ber naturligvis ikke bare når du føler et spesielt sterkt åndelig behov. Når burde du så be? Og hva bør du be om? Det korte svaret er: når som helst og om hva som helst.

Bilde
ung mann som ber

Din himmelske Fader er alltid klar til å lytte til deg og ønsker at du skal be til ham regelmessig og ofte. Du skulle “søk(e) råd hos Herren i alt du foretar deg” (Alma 37:37) og be morgen, middag og kveld. Du skulle be hjemme, på jobben, på skolen – uansett hvor du befinner deg og om et hva du enn foretar deg (se Alma 34:17–26). Du skulle be sammen med familien (se 3 Nephi 18:21), både “offentlig og i lønndom” (Lære og pakter 81:3), i ditt hjerte når du ikke formelt ber (se Alma 34:27), og alltid til Faderen i Jesu Kristi navn (se 3 Nephi 18:19–20).

Bilde
ung mann som ber

Komme til din himmelske Fader

Et av mine favorittskriftsteder lærer oss hvordan vi skulle henvende oss til vår himmelske Fader når vi ber: “Vær du ydmyk, og Herren din Gud skal lede deg ved hånden og gi deg svar på dine bønner” (Lære og pakter 112:10). Når du er ydmyk og lydig, vil vår himmelske Fader være med deg. Han vil lede deg ved hånden. Han vil besvare bønnene dine i henhold til sin egen vilje, måte, tidsplan og absolutte kunnskap om hva som er bra for deg.

Dine regelmessige og hyppige bønner er avgjørende for din sjels åndelige næring. Kommunikasjon med vår himmelske Fader gjennom bønn er tilgjengelig og ønsket overalt og alltid. Jeg ber om at du vil huske dette og verdsette mulighetene til å nærme deg Guds trone og motta velsignelser fra ham.

Bilde
ung kvinne som ber