2023
Stien fra Betlehem
December 2023


»Stien fra Betlehem«, Til styrke for de unge, dec. 2023.

Stien fra Betlehem

Jesus Kristus, det lille barn fra Betlehem, fører os til den pagtssti, der fører til templet og tilbage til vor himmelske Faders nærhed.

Billede
Krybbespil og Kristi dåb

Illustration: Corey Egbert

I december sidste år besøgte min hustru og jeg Betlehem. Da jeg så ud over byen og gik på dens torve, sang jeg »O Betlehem, du lille by« for mig selv (Salmer og sange, nr. 199). Jeg tænkte på, at Maria og Josef tog dertil for at blive talt med i en folketælling for mere end 2.000 år siden. Jeg tænkte på Maria, der rejste, mens hun var gravid, og som fødte et barn i en stald.

Vi besøgte de stenede bakker i Palæstina i nærheden, herunder hvor hyrderne vågede over deres flokke. Jeg tænkte på englen, som viste sig for dem og forkyndte »en stor glæde, som skal være for hele folket« (Luk 2:10) og bad dem om at finde barnet i en krybbe. Vi så hulelignende stalde som dem, hvor Jesus blev født, og krybber af sten som dem, hvor han lå.

Vi så de steder, hvor Jesus gik, underviste, led, døde og opstod. Jerusalem, tempelbjerget, Oliebjerget, Getsemane have, Golgata og graven i haven. Vi så Jesu livs sti fra profetier om ham til hans fødsel til hans død og opstandelse.

Det var vidunderligt at besøge disse steder, men I behøver ikke at tage dertil for at forstå og virkelig føle en forbindelse til barnet fra Betlehem og Golgatas Frelser. Jeg ved – og I kan ved Helligåndens kraft vide, at Jesus Kristus er Guds Søn og verdens Frelser.

Og med dette vidnesbyrd kan I måske tænke på Frelserens fødsel og hans vej gennem livet og overveje: Hvad er min vej? Hvordan kan jeg følge hans eksempel?

Billede
Jesus Kristus underviser

Sådan kommer vi til Frelseren i dag

For at komme til Frelseren behøver I ikke at gå, hvor Jesus gik; men I må stræbe efter at vandre, som han gjorde, ved at følge hans eksempel.

I dag tager vi ikke til Betlehem for at søge Frelseren. Vi går til skrifterne og Kirkens ledere. De, der ikke er af vores tro, går til missionærer og venner, der er medlemmer af Kirken. Vi går til dåbsbassiner og nadvermøder. Vi tager til templer. Med andre ord indgår og holder vi hellige pagter.

Barnet fra Betlehem er årsagen til, at vi nyder nadveren. Han er årsagen til, at vi tager til templet. Han er midlet, hvorved vi kommer videre og bliver på den pagtssti, som fører gennem templet og i sidste ende tilbage til vor himmelske Faders nærhed. Han er årsagen til, at vi søger at udføre arbejdet med frelse og ophøjelse.

Billede
Opstandelse og dom

Sådan fejrer man denne jul

Dette »hellige barn, Jesus« (Moro 8:3), er også årsagen til, at vi fejrer jul. Hans fred, som ikke er af denne verden, er grunden til, at vi sammen med andre over hele verden ønsker »fred på jord og til mennesker Guds velbehag« (se Luk 2:14) – til hele menneskeheden.

Dybden af julens betydning for jer og mig som Jesu tilhængere i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige kommer af vores pagtsforbindelse til Frelseren og vor himmelske Fader. Den kommer af at forstå Jesu Kristi rolle i vores liv.

Afse tid denne jul tid til at reflektere over det under, der skete i stalden i Betlehem for alle disse år siden. Og lyt til, at Ånden vidner for jer om, at barnet i krybben blev den, der sonede for jer, mig og hele menneskeheden. Husk derpå, hvad han har opfordret os til at gøre, og hvad han har lovet os. Lad os huske vores pagter.

Lad alt, hvad I gør i denne tid, styrke jeres tro på Jesus Kristus og jeres tillid til ham. Stræb efter at gøre det, han ville gøre. Ræk ud til andre i kærlighed. Vær et eksempel, og led folk til det evigtvarende lys, der skinnede i de mørke gader i den lille by Betlehem.