2023
Det slet skjulte budskab i Johannes’ Åbenbaring
December 2023


»Det slet skjulte budskab i Johannes’ Åbenbaring«, Til styrke for de unge, dec. 2023.

Kom og følg mig

Johannes’ Åbenbaring

Det slet skjulte budskab i Johannes’ Åbenbaring

Ud over profetierne om Jesus Kristi andet komme indeholder Johannes’ Åbenbaring et stærkt budskab om fred og trøst.

Billede
Jesus Kristus

Jeg står ved døren og banker på [I Stand at the Door and Knock], af J. Kirk Richards

Nogle mennesker siger, at Jesu Kristi andet komme skræmmer dem. Krig, hungersnød, sygdom – profetierne indeholder nogle ildevarslende tegn. Men de fortæller også om spændende begivenheder og guddommelige løfter. Så ud over, at de informerer os om tegnene på det andet komme, så rummer profetierne også en stor trøst.

Dette gælder i hvert fald for Johannes’ Åbenbaring for eksempel, som blev skrevet af apostlen Johannes. Den indeholder mange profetier omkring det andet komme, og nogle af de mest trøstende passager i skrifterne. Her er nogle af de trøstende budskaber fra Johannes’ Åbenbaring.

I kan høre Frelserens røst og åbne døren.

Til de hellige på Johannes tid – og til os – sagde Frelseren:

»Se, jeg står ved døren og banker på; hører nogen mig og åbner døren, vil jeg gå ind til ham og holde måltid med ham og han med mig« (Åb 3:20).

Kom nær til Frelseren, så skal I se ham (se L&P 88:63). Han kalder på jer. I kan åbne døren og lukke ham ind når som helst.

I kan finde beskyttelse

I Johannes’ Åbenbaring befaler Herren »Drag ud fra [verden], mit folk, for ikke at deltage i hendes synder og blive ramt af hendes plager« (Åb 18:4). Disse plager er slemme, men de er forbeholdt dem, som elsker ugudelighed og ikke forsøger at undvige den.

Kom nær til Herren og hans folk. Læg verden bag jer. I Zions ly kan I finde fred i sindet og beskyttelse.

Billede
Jesus Kristus med en ung kvinde

I kan sejre

I Johannes’ Åbenbaring finder I vidunderlige løfter fra Herren til hans hellige, der overvinder verden (se især Åb 2-3). Disse evige velsignelser er tiltænkt dem, der indgår pagter med Gud og overholder dem. Herren opsummerede disse velsignelser:

»Han [eller hun], der sejrer, skal arve dette, og jeg vil være hans [eller hendes] Gud, og han [eller hun] skal være min søn [eller datter]« (Åb 21:7).

Johannes fortæller jer ikke kun, hvori velsignelserne består, men også hvordan I kan modtage dem. Det er »ved Lammets blod og ved [jeres] vidnesbyrd« (Åb 12:11). For at sejre kan I forlade jer på Jesu Kristi barmhjertighed og udøve tro på ham. Som Præsident Russell M. Nelson har sagt:

»At overvinde verden betyder bestemt ikke, at man bliver fuldkommen i dette liv, og det betyder heller ikke, at ens problemer på magisk vis forsvinder – for det gør de ikke. Og det betyder ikke, at I ikke stadig vil begå fejl. Men at overvinde verden betyder, at jeres modstand mod at synde vil øges. Jeres hjerte vil blive blødgjort, efterhånden som jeres tro på Jesus Kristus vokser. At overvinde verden betyder, at I vil elske Gud og hans elskede Søn mere end nogen eller noget andet« (»Overvind verden og find hvile,« oktoberkonferencen 2022, Liahona, nov. 2022, s. 96-97).

I kan forberede jer

Et klart budskab i Johannes’ Åbenbaring er, at Jesus Kristus kommer igen – og at I kan forberede jer på det gennem tro på Jesus Kristus, omvendelse og ved at overholde pagter og holde ud til det sidste. Med denne forberedelse kommer forsikringen om, at I ikke behøver at frygte hans komme. I stedet kan I erindre hans ultimative trøst til sine hellige:

»Og Gud vil tørre hver tåre af deres øjne, og døden skal ikke være mere, ej heller sorg, ej heller skrig, ej heller pine skal være mere. Thi det, der var før, er forsvundet« (Åb 21:4).

Med sådan trøst og forsikring, vil I også føle trang til at sige, hvad Johannes sagde i slutningen af sin åbenbaring: »Kom, Herre Jesus« (Åb 22:20).