2023
Kalt av Gud
Oktober 2023


“Kalt av Gud”, Til styrke for ungdom, okt. 2023.

Kalt av Gud

Disse medlemmene lærte selv at profeter og apostler er kalt av Gud. Det kan du også!

Bilde
håndtrykk

Da Jesus begynte sitt jordiske virke, kalte han tolv apostler. Og da han gjenopprettet sin kirke, valgte han apostler og profeter til å lede oss i vår tid. Ved å følge deres råd, kan vi få et vitnesbyrd om at de er kalt av Gud.

Å møte apostler

Har du noen gang møtt en apostel? Her er noen historier om personer som gjorde det.

Jeg talte på generalkonferansen – som ungdom

Da jeg ble bedt om å fremføre et budskap til millioner av mennesker på generalkonferansen i april 2020, opplevde jeg et helt nytt nivå av å føle meg overveldet. Men jeg følte meg trøstet for jeg visste at Herren ville hjelpe meg.

Da jeg forberedte budskapet mitt, tenkte jeg på hvordan jeg kunne motta åpenbaring. Dette hjalp meg å sette pris på oppofrelsen til dem som taler på generalkonferansen.

Da konferansen kom, følte jeg meg engstelig, men å møte eldste Gerrit W. Gong og de andre generalautoritetene hjalp meg å føle fred. Så møtte jeg president Russell M. Nelson. Han snakket til meg som om vi hadde kjent hverandre hele livet. Jeg følte Kristi rene kjærlighet da jeg snakket med profeten.

Laudy K.

Bilde
ung kvinne ved talerstolen

Å være vert på et ansikt til ansikt-arrangement med eldste Soares

Da jeg fant ut at jeg skulle være en del av et ansikt til ansikt-arrangement, var det som gledet meg mest, muligheten til å jobbe med en apostel.

Jeg var nervøs før sendingen fordi jeg skulle si noen ting på portugisisk. Jeg sa til eldste Soares: “Jeg er redd for at min amerikanske aksent kommer til å høres.” Han svarte med et smil og et blunk og sa: “Max, aksenter er sjarmerende!”

Jeg følte Ånden så sterkt da jeg hørte ham vitne om at Frelseren lever og elsker oss alle individuelt.

Max A.

Bilde
foto av folk med eldste og søster Soares

Da eldste Holland hjalp meg med matteleksene mine

Da jeg var 12, ble far misjonspresident i Chile. Mens han var der, samarbeidet han tett med eldste Holland. En dag sa jeg: “Pappa, eldste Holland er i matteboken min.”

“I går tok det Jeff Holland 1 time å komme seg på jobb. I dag kjørte Jeff 20 minutter til togstasjonen, ventet på toget i 7 minutter, kjørte med toget i 12 minutter og gikk så i 15 minutter for å komme til jobb. Hvor lang tid tok det Jeff å komme på jobb i dag morges?”

Som en spøk sendte foreldrene mine et bilde av matteproblemet til eldste Holland med et lapp: “Eldste Holland, kan du hjelpe Whit med matteleksene?”

Eldste Holland skrev et brev tilbake.

“Kjære Whitney – jeg var glad for at du oppdaget dagjobben min. Jeg sender regelmessig matteproblemer til lærebøker, og noen ganger vet jeg ikke hvilket navn jeg skal bruke. Jeg tror jeg vil bruke ditt neste gang. (‘Hvis Whitney Wilcox har 5 kjærester i Provo og får 1 om dagen i 14 dager i Chile, hvor mange av dem vil bli døpt, reise på misjon og ønske å gifte seg med henne?’) Takk for at du er her! Jeg er svært stolt av deg. Jeff Holland.”

Bilde
brev

Eldste Holland spøkte tydeligvis om å skrive matteproblemer (og om å ha flere kjærester!). Men den vennlige lappen hans fikk meg til å føle at jeg var viktig.

Da eldste Holland lærte medlemmene i Chile å lese Mormons bok hver dag, begynte jeg å lese på egenhånd, som 12-åring. Det var da jeg virkelig begynte å utvikle mitt vitnesbyrd.

Whitney L.

Bilde
foto av en familie sammen med eldste og søster Holland

Å møte eldste Soares i Frankrike

I 2021 ble mine foreldre kalt som misjonsledere for Frankrike Lyon misjon. I 2022 kom eldste Soares på besøk. I sin tale til misjonærene nevnte han at bagasjen hans ble borte på en av flyreisene hans.

Dette var en slags vekker for meg. Det er lett å se apostler og profeter på skjermene våre og tro at livet er lett for dem. Men våre ledere ber ikke om å gjøre dette – de er kalt til å gjøre det. De velger å følge Herren, og det betyr å legge bak seg sine planer for fremtiden.

Eldste Soares lærte meg hva det vil si å være en Kristi disippel. Selv om han hadde det travelt og hadde sine egne vanskeligheter, prøvde han å snakke med så mange medlemmer som mulig. Jeg innså at generalautoritetene er mennesker som deg og meg som har valgt Kristus, og arbeider for å vise hans kjærlighet.

Lydie L.

Bilde
Jesus Kristus
Bilde
foto av en familie sammen med eldste Soares

Ved bønn og tro

Hvis du ikke har møtt en apostel, er det greit! De fleste av oss har ikke det. Du kan få et vitnesbyrd om at de er kalt av Gud ved å lytte til, følge og be angående deres læresetninger.

Bruk det de underviser

Jeg møtte Kirkens ledere da jeg var vert for et ansikt til ansikt-arrangement, men det var ikke da jeg fikk et vitnesbyrd om at de er kalt av Gud.

Når jeg hører deres ord, bruker det de underviser, og ser meg selv forandre meg til et mer Kristus-lignende menneske, det er da jeg føler at Gud bekrefter for meg at de er spesielle vitner om Kristus.

Aaron K.

Bilde
ung mann

Å følge profetens innbydelser

Jeg gleder meg alltid til generalkonferansen. Jeg husker at jeg følte meg så glad da vennene mine og jeg laget en liste over det profeten sa og minnet hverandre på å gjøre disse tingene. Det ene var å dra til tempelet, og vennene mine og jeg dro sammen. Det var veldig gøy, og jeg følte fred. Å gjøre det profeten ba meg om, hjalp meg å forstå hvor høyt Jesus Kristus elsker meg.

Leticia F.

Bilde
ung kvinne

Enten du møter en apostel eller ikke, kan du vite sannheten: Apostler vitner om sannheten og ønsker ikke annet enn det som er best for deg. Når du følger dem, vil Den hellige ånd fortelle deg at de er kalt av Gud.